بهترین کتاب های مدیریت

به اشتراک بگذارید:

بهترین کتاب‌های حوزه مدیریت

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

بهترین کتاب های مدیریت که از شما یک رهبر بزرگ می‌سازد

چه چیزی یک فرد را به یک رهبر بزرگ تبدیل می کند؟ آیا دید جسورانه ای می­خواهد یا اعتماد به نفس؟ همه این ویژگی ها توسط رهبران بزرگ وجود دارد. اما چگونه این ویژگی ها را به دست می آورید؟ به هر حال، مسئله ای به نام “رهبر متولد شده” وجود دارد، اما بیشتر ما که به رهبری فراخوانده شده ایم در آن دسته قرار نمی گیریم.

خوشبختانه، اطلاعات فراوانی وجود دارد که برای ارائه مهارت های یک رهبر بزرگ در دسترس ما قرار داشته باشد ، از همین نظر خواندن کتابهای مدیریت راه خوبی برای شروع این مسیر سخت اما لذت بخش است .

برای اطلاع از بهترین کتاب های مدیریت، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. امیدوارم که اطلاعات خوبی در این زمینه در دسترس شما خوانندگان قرار گیرد.

کتاب رهبری از بالای خط

این کتاب، نویسندگان بر روی ۱۵ پیمان اصلی رهبری آگاهانه تمرکز می‌کنند که به عنوان یک الگوی جدید برای موفقیت پایدار مطرح می‌شود.

خرید کتاب رهبری از بالای خط

برای خرید کتاب رهبری از بالای خط کلیک کنید

خرید کتاب رهبر حرفه‌ای

رهبران، پیش از آنکه به عنوان رهبر به دنیا آیند، نیازمند آموزش و پرورشی برای رسیدن به مهارت‌های رهبری هستند. آن‌ها می‌توانند توانایی‌های لازم برای رهبری مانند تشویق افراد به پذیرش چالش‌ها، ایجاد تیم‌های قوی و مؤثر، و هدایت سازمان به سوی اهداف را یاد بگیرند. برای مدیران موفق، رهبری مهارتی ضروری است که نیازمند یادگیری و تمرین است.

کتاب “رهبر حرفه‌ای” از راهکارهای بسیاری برخوردار است که به شما کمک می‌کند تا برای پذیرفتن نقش رهبری آماده شوید، با چالش‌های رهبری روبرو شوید، در شرایط دشوار تیمتان را هدایت کنید و ویژگی‌های رهبری را در خود تقویت کنید.

کتاب رهبر حرفه‌ای
کتاب رهبر حرفه‌ای

برای خرید کتاب رهبر حرفه‌ای کلیک کنید

1. کتاب مدیر یک‌دقیقه‌ای

کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته Kenneth Blanchard Ph.D و اسپنسر جانسون

این کتاب، داستان مرد جوانی را در جستجوی یک رهبر خوب بیان می‌کند. درحالی‌که او با سبک‌های مدیریتی متفاوتی مواجه می‌شود، برخی مستبدانه فقط به نتایج توجه می‌کنند و کارگران متضرر می‌شوند. دیگران با رویکرد دموکراتیک فقط به فکر مردم بودند و سازمان نیز آسیب دید. در نهایت، او آنچه را که به دنبالش بوده در مدیری می‌یابد که از روش یک‌دقیقه‌ای استفاده می‌کند.

روش یک‌دقیقه‌ای اساساً راهی برای تعیین اهداف یا انتظارات واضح برای کسانی است که مدیریت می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر به شما گفته شود اتاق را تمیز کنید، آیا این به معنای جاروکردن زمین، گردگیری قفسه‌ها یا سازماندهی قفسه‌های کتاب است؟ اما اگر به شما گفته شود که زمین را جارو بکشید و قفسه‌های کتاب را مرتب کنید، انتظارات واضح‌تر است. سپس یک دقیقه توضیح و یک دقیقه توبیخ است که بلافاصله و سریع توضیح می‌دهید و توبیخ می‌کنید.

2. کتاب درباره رهبر شدن، اثر وارن بنیس

کتاب وارن بنیس که توسط هر تاجر و مدیری باید مطالعه شود، استاد دانشکده بازرگانی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود. او اولین طعم رهبری خود را در طول جنگ جهانی دوم زمانی که یکی از جوان‌ترین ستوان‌هایی بود که در اروپا خدمت می‌کرد، چشید. او معتقد است که رهبران ساخته می‌شوند و به دنیا نمی‌آیند.

این یکی از بهترین کتاب های مدیریت موجود است. چندین ویژگی که یک رهبر بزرگ را میسازد را مشخص می کند. بنیس، یک رهبر خودآگاه، کنجکاو و ریسک پذیر است. یک رهبر تصویر بزرگ را می بیند و آنچه را که درست است انجام می دهد.

3. کتاب کشتی را بچرخانید!

یک داستان واقعی از تبدیل پیروان به رهبران اثر L. David Marquet

مارکت، کاپیتان یک زیردریایی بود و برای رهبری در شیوه نظامی معمولی برای صدور دستورات و کسب نتیجه آموزش‌دیده بود. بااین‌حال، یک‌بار او دستوری داد که انجام آن غیرممکن بود، اما خدمه او به‌هرحال با نتایج تقریباً فاجعه‌بار تلاش کردند. وقتی علت را پرسید، پاسخ این بود: «چون به من گفتی».

این زمانی بود که او تصمیم گرفت سبک مدیریتی متفاوتی را امتحان کند و به افراد زیردست خود مسئولیت کارشان و اختیار انجام آن را بدهد. نتایج حاصل از تغییر در شیوه مدیریت او قابل‌توجه بود.

4. کتاب رهبران آخرغذا می‌خورند: چرا برخی تیم‌ها با هم کنار می‌آیند و برخی دیگر نه، اثر سایمون سینک

چرا برخی از تیم‌ها برای انجام کار دور هم جمع می‌شوند درحالی‌که تیم‌های دیگر با نزاع، دعوا و خنجر از پشت متلاشی می‌شوند؟

سینک، پس از گفتگو با یک ژنرال تفنگ‌داران دریایی به این سوال در Leaders Eat Last می‌پردازد. او متوجه شد که همه تفنگ‌داران دریایی جوان اول غذا می‌خورند، درحالی‌که ارشدترین تفنگ‌داران دریایی همه در پشت خط بودند. ژنرال توضیح داد که “رهبران آخرین غذا را می‌خورند” زیرا آنچه در سالن غذا نمادین بود در جنگ بسیار جدی بود.

رهبران باید آسایش خود و حتی جان خود را فدای خیر تیمی کنند که رهبری می‌کنند. او در ادامه ایده‌های خود را از طریق نمونه‌هایی از داستان‌های واقعی در تجارت و ارتش نشان می‌دهد.

5. کتاب چگونه می‌توان دوستان را به دست آورد و بر مردم تأثیر گذاشت، اثر دیل کارنگی

فهرستی از بهترین کتاب‌های مدیریت بدون این کتاب کارنگی کامل نخواهد شد. این احتمالاً یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که در مورد رهبری نوشته شده است.

کارنگی، برخی از “مهارت‌های نرم” رهبری خوب را آشکار می‌کند، مانند ایجاد احساس مهم بودن و قدردانی در افراد. اجرای ایده‌های موجود در این کلاسیک به شما کمک می‌کند رهبر، مذاکره‌کننده و انگیزه بهتری باشید.

6. کتاب هنر جنگ، اثر سان تزو

این کتاب که بیش از دو هزار سال پیش نوشته شده است، هنوز توسط بازرگانان در سراسر جهان به‌عنوان کتابی ضروری برای رهبران تبلیغ می‌شود. سان تزو یک رهبر نظامی بود که فلسفه‌‌هایی خود را در مورد جنگ و رهبری به روی کاغذ آورد.

این کتاب، پر از حکمت جاودانه است، مانند “از آنچه قوی است بپرهیز و به آنچه ضعیف است ضربه بزن” و «عالی در شکستن مقاومت دشمن بدون جنگ است». این کتاب در سیزده فصل و هر فصل به فلسفه خاصی اختصاص دارد.

7. کتاب عادت افراد بسیار مؤثر

درس‌های قدرتمند در تغییر شخصی، اثر استفان آر کاوی

یکی دیگر از کلاسیک‌ها، کاوی به طور گسترده به‌عنوان یک متخصص رهبری مشهور جهانی شناخته می‌شود. اگرچه او قبلاً آثار منتشر شده دیگری نیز دارد، اما 7 عادت افراد بسیار مؤثر مشهورترین اثر اوست.

ایده کاوی این است که رهبری واقعی از درون شروع می‌شود. یک رهبر خوب ابتدا باید رفاه درونی خود را مدیریت کند، دید شخصی ایجاد کند و خودکنترلی را در خود پرورش دهد. تنها در این صورت است که می‌توانند نفوذ خود را به دیگران گسترش دهند.

8. کتاب 21 قانون انکارناپذیر رهبری

آنها را دنبال کنید تا مردم از شما پیروی کنند، نوشته جان ماکسول

یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های رهبری در تمام دوران، ماکسول، 21 قانون انکارناپذیر رهبری، یکی از بهترین کتاب‌های مدیریتی است که می‌توانید پیدا کنید.

ماکسول معتقد است که اگرچه ممکن است «قانون» رهبری بیشتر از 21 قانون باشد، اما این 21 قانون درست هستند و برای مؤثربودن هر کسی لازم است. علاوه بر این، این قوانین برای همه نقش‌های رهبری در جامعه اعمال می‌شود، خواه در ارتش، تجارت یا دولت باشد.

9. کتاب شنا با کوسه‌ها بدون زنده خوردن، توسط هاروی بی مکی

مکی که توسط یک میلیونر خودساخته نوشته شده است، توصیه‌های عملی در مورد چگونگی فروش بیشتر از رقابت و ایجاد انگیزه در کارکنان ارائه می‌دهد. این یک مطالعه کوتاه پر از ایده‌های مفید و کاربردی است. این شامل توصیه‌های بسیار مفیدی است مانند “اگر مقصدی نداشته باشید، هرگز به آن نخواهید رسید”، “با قلب خود تصمیم بگیرید و در نهایت چه چیزی به آن خواهید رسید بیماری قلبی است” و “این‌طور نیست” افرادی را که اخراج می‌کنید، زندگی شما را بدبخت می‌کنند، این افرادی هستند که شما آنها را بدبخت نمی‌کنید.

10. کتاب تأثیر: روان‌شناسی متقاعدسازی، توسط رابرت بی سیال دینی

دکتر رابرت سیالدینی، تمام دوران حرفه‌ای خود را صرف تحقیق در مورد علم نفوذ کرد و برای او شهرت بین‌المللی به‌عنوان متخصص در زمینه‌های متقاعدسازی، تبعیت و مذاکره به ارمغان آورد.

او در کتاب خود تحت عنوان «نفوذ، روان‌شناسی اقناع»، اصول تأثیرگذاری و اقناع را به شش دسته تقسیم می‌کند که به‌راحتی قابل‌درک و اجرا هستند. این کتاب نه‌تنها به شما یاد می‌دهد که چگونه دیگران را متقاعد کنید، بلکه چگونه از خود در برابر متقاعدکردن فریبنده محافظت کنید.

11. کتاب رهبری و خودفریبی: خروج از جعبه توسط مؤسسه آربینگر

این کتاب ممکن است به‌سختی خوانده شود، نه به دلیل مفاهیم درگیر یا زبان مورداستفاده، بلکه به این دلیل که خواننده را مجبور می‌کند تا با مسئولیت خود در قبال مشکلات روبرو شود. بسیاری از ما دوست داریم چیزهای خارج از خود را برای مشکلاتی که داریم مقصر بدانیم. اما برای یافتن راه‌حل‌های واقعی، باید بتوانید نقش خود را در مشکل ببینید.

مؤسسه آربینگر به­عنوان یک رهبر جهانی در بهبود اثربخشی سازمانی و حل تعارض شناخته شده است.

12. کتاب چند برابرکننده ها: چگونه بهترین رهبران همه را باهوش‌تر می‌کنند اثر لیز وایزمن

این کتاب پرفروش وال‌استریت ژورنال، این کتاب 292 صفحه‌ای نسبتاً کوتاه، درباره دو سبک رهبری صحبت می‌کند.

در این کتاب، لیز وایزمن، کارشناس رهبری، این دو سبک رهبری را بررسی می‌کند و به طور متقاعدکننده‌ای نشان می‌دهد که چگونه ضرب‌افزارها می‌توانند تأثیر مثبت و سودمندی بر سازمان‌ها داشته باشند.

چندبرابرکننده‌ها کسانی هستند که با منابع کمتر کارهای بیشتری انجام می‌دهند، استعدادها را توسعه می‌دهند و جذب می‌کنند و ایده‌ها و انرژی جدید را برای ایجاد تغییرات و نوآوری سازمانی پرورش می‌دهند. از سوی دیگر، دیمینیشرز افرادی هستند که خلاقیت و نوآوری را از تیم خود تخلیه می‌کنند.

13. کتاب سال‌های من با جنرال موتورز اثر آلفرد اسلون جونیور.

این یکی دیگر از کتاب‌های مدیریتی است که “کلاسیک” در نظر گرفته می‌شود. اولین‌بار در سال 1963 منتشر شد، اسلون، کتاب (سال‌های من با جنرال‌موتور) را به یک پرفروش تبدیل کرد. نویسنده در مورد “انضباط مدیریت” صحبت می‌کند که او برای دهه‌ها تمرین کرده است و او را به یک رهبر مؤثر تبدیل کرده است.

بیل گیتس که هنوز هم مربوط به امروز است، این کتاب را به‌عنوان بهترین کتاب مدیریت تحسین می‌کند. حتی Business Week آن را “گزینه شماره یک برای قفسه کتاب‌خواندن ضروری” نامید.

14. کتاب خلاقیت، شرکت: غلبه بر نیروهای نادیده که در راه الهام واقعی ایستاده‌اند اثر اد کاتمول و امی والاس

در این کتاب، نویسندگان به بررسی ویژگی‌های رهبری می‌پردازند که باعث موفقیت پیکسار شده است. خوانندگان می‌توانند ایده‌های بسیار خوبی را در این کتاب بیابند، مانند: یک ایده خوب را به یک تیم متوسط ​​بدهید، آنها آن را خراب می‌کنند. اما یک ایده متوسط ​​به یک تیم بزرگ بدهید، و آن‌ها یا آن را اصلاح می‌کنند یا چیز بهتری ارائه می‌کنند، و «وظیفه مدیر پیشگیری از خطرات نیست. این وظیفه مدیر است که آنها را برای دیگران ایمن کند.»

15. کتاب صراحت رادیکال: بدون ازدست‌دادن انسانیت خود یک رئیس باشید، نوشته کیم اسکات

کیم اسکات مدیر اجرایی گوگل و بعداً اپل بود. در این کتاب روشنگر درباره رهبری و مدیریت، او سال‌ها دانش خود را در مورد چگونگی یک رهبر مؤثر به اشتراک می‌گذارد.

اعتقاد اساسی او این است که یک رهبر باید واقعاً اهمیت دهد و درعین‌حال مستقیماً کارمندان را به چالش بکشد. اگر واقعاً اهمیتی ندهید، اقتدارگرایانه است. اگر به چالش نکشید، برای شرکت بد است و اگر هیچ‌کدام را انجام ندهید، فقط دست‌کاری است.

16. کتاب راندن: حقیقت شگفت‌انگیز در مورد آنچه ما را برانگیخته است اثر دانیل اچ پینک

یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز، راندن: حقیقت شگفت‌انگیز در مورد آنچه ما را برانگیخته است، مفهوم روش مدیریت هویج و چوب را از بین می‌برد.

در این کتاب، پینک تفاوت بین آنچه علم می‌داند که به ما انگیزه می‌دهد و آنچه اکثر کسب‌وکارها انجام می‌دهند را بررسی می‌کند. او فرض می‌کند که افراد با سه چیز انگیزه می‌گیرند، خودمختاری، تسلط و هدف؛ بنابراین، اگر بتوانید این موارد را برای آنها فراهم کنید، یک تیم سازنده و کارآمد خواهید داشت.

17. کتاب رهبری اولیه: آزادسازی قدرت هوش عاطفی اثر دانیل گولمن، ریچارد بویاتزیس و آنی مک کی

مهم‌ترین ویژگی یک رهبر چیست؟ هوش، انگیزه، بینش؟

نویسندگان این کتاب این بحث را مطرح می‌کنند که «هوش عاطفی» عامل حیاتی برای رهبری است. برای آنها، ویژگی‌هایی مانند اشتیاق، همدلی، مدیریت روابط، درک شهودی ویژگی‌هایی هستند که رهبران بزرگ دارند.

با استفاده از بسیاری از مثال‌های دنیای واقعی، نویسندگان سعی می‌کنند آن ویژگی‌های کلیدی را تعریف و توضیح دهند. رهبران خوب “طنین” را در میان یک تیم ایجاد می‌کنند، درحالی‌که افراد ضعیف “ناهماهنگی” ایجاد می‌کنند.

18. کتاب حقیقت در مورد رهبری: بدون مدها، حقایق اصلی که باید بدانید نوشته جیمز ام. کوزز و بری زی پوزنر

در این کتاب، نویسندگان ده “حقیقت” در مورد رهبری را بیان می‌کنند. یکی از اینها اعتبار است که اساس رهبری است. یک رهبر برای تعهد ارزش قائل است و آن را هدایت می‌کند و بهترین رهبران بهترین یادگیرندگان هستند.

به گفته نویسندگان، شما یا به‌عنوان‌مثال رهبری می‌کنید یا اصلاً رهبری نمی‌کنید. همه این حقایق باید توسط هر رهبر بزرگی درک شود و شما به خطر خود از آنها غفلت می‌کنید.

19. کتاب ارائه شادی: راهی به‌سوی سود، اشتیاق و هدف اثر تونی هسیه

تونی هسیه بنیان‌گذار Zappos است، یک خرده‌فروش آنلاین که سالانه بیش از یک میلیارد دلارفروش دارد.

او در این کتاب رازهای موفقیت خود را بیان می‌کند. برخی از استراتژی‌هایی که او بیان کرد عبارت‌اند از: کنترل‌کردن کارمندان بر مشاغلشان (خودمختاری)، تأیید و تشویق پیشرفت هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر شخصی، ارتباط شخصی با تیم خود، و شخصی بودن که مردم می‌خواهند برایش کار کنند، و بسیاری دیگر.

اگر به داشتن کسب‌وکار شخصی یا فقط مدیریت افراد علاقه‌مند هستید، این یک کتاب عالی است.

20. کتاب چالش رهبری: چگونه اتفاقات خارق‌العاده‌ای در سازمان‌ها رخ دهد اثر جیمز کوزز و پوسنر

آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین، ما چالش رهبری را داریم که یکی از بهترین کتاب‌های مدیریتی است که تا کنون نوشته شده است.

چالش رهبری که “استاندارد طلایی” دستورالعمل‌های رهبری در نظر گرفته می‌شود، تفاوت بین رهبران خوب و رهبران بزرگ را بررسی می‌کند. نویسندگان 5 شیوه رهبری مثال‌زدنی را تشریح کردند: راه را الگوبرداری کنید، یک دیدگاه مشترک را القا کنید، فرایند را به چالش بکشید، دیگران را قادر به عمل‌کردن کنید و قلب را تشویق کنید.

هر کسی که به دنبال کتاب‌های عالی مدیریت و رهبری است باید این کتاب را به لیست خود اضافه کند.

حرف آخر

رهبری هم هنر است و هم مهارت و درحالی‌که نمی‌توانید بخش هنری رهبری را آموزش دهید، می‌توانید مهارت‌های یک رهبر را به دست آورید.

این لیست از 20 کتاب برتر مدیریت به‌هیچ‌وجه جامع نیست، اما با به‌دست‌آوردن بینش‌هایی که آنها دارند، برای رهبری مجهزتر خواهید شد. در واقع، دانشی که می‌توانید از این کتاب‌ها کسب کنید، باعث می‌شود که بر شانه‌های غول‌ها بایستید.

موفق باشید 🙂

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها