نقشه راه شروع طراحی UI و UX

به اشتراک بگذارید:

نقشه راه شروع طراحی UI و UX

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

نقشه راه شروع طراحی UI و UX حرفه ای است که بر ایجاد رابط های کاربر پسند و افزایش تجربیات کاربر تمرکز دارد. برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX موفق، درک الزامات و پیروی از یک راهنمای جامع مهم است. فرصت‌های شغلی مختلفی برای طراحان UI/UX وجود دارد، و می‌توانید فهرست‌های شغلی را در وب‌سایت‌هایی که ارسال رزومه رایگان ارائه می‌دهند پیدا کنید.

طراحی UI (رابط کاربری) شامل ایجاد عناصر بصری یک محصول دیجیتال است، در حالی که طراحی UX (تجربه کاربر) بر بهبود تجربه کلی کاربران تمرکز دارد. اگرچه این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما جنبه های متمایز طراحی را نشان می دهند. طراحان مشتاق UI/UX باید خود را با مسئولیت های مرتبط با هر نقش و مکان شروع سفر خود آشنا کنند.

در حالی که می توان به عنوان یک طراح UI مستقل کار کرد، داشتن درک روشنی از مسئولیت های طراح مفید است. همکاری با تیم های حرفه ای متخصص در طراحی UX و UI می تواند روند طراحی را آسان تر کند.

به طور خلاصه، طراحی UI/UX شامل ایجاد رابط های کاربر پسند و افزایش تجربیات کاربر است. طراحان مشتاق می توانند با پیروی از راهنماهای جامع و درک نقش های متمایز طراحی UI و UX، فرصت های شغلی پیدا کنند و مهارت های خود را بهبود بخشند.

طراحی UX چیست؟

نقشه راه شروع طراحی UI و UX

طراحی UX فرایند ایجاد محصولات یا خدماتی است که تجربیات معنی‌داری را برای کاربران فراهم می‌کند که شامل بسیاری از حوزه‌های مختلف توسعه محصول از جمله برندسازی، قابلیت استفاده، عملکرد و طراحی است.

هدف اصلی یک طراح UX این است که هر کاربر تعامل مثبتی با یک محصول یا خدمات داشته باشد. خواه این تعامل مشکلی را حل کند، سرگرمی فراهم کند یا به کاربر کمک کند اطلاعات مهم را پیدا کند، در واقع باید احساس رضایت را در کاربر ایجاد کند.

طراحی UI چیست؟طراحی UI چیست؟

طراحی UI به رابط‌های واقعی اشاره دارد که کاربران با آن درگیر هستند. فرایند طراحی رابط کاربری ممکن است شامل دکمه‌ها یا ویجت‌ها، متن، تصاویر، لغزنده و سایر عناصر تعاملی باشد. طراحان رابط کاربری اطمینان حاصل می‌کنند که هر عنصر بصری، انتقال، و انیمیشن موجود در یک محصول یا خدمات، زمینه را برای یک تجربه روان و مثبت فراهم می‌کند.

از کجا و چگونه شروع کنم؟

گام اول مفهوم واقعی طراحی را بشناسید.

واقعیتی که در شروع کار برای مبتدیان وجود دارد این است که دیدن نمونه طراحی ها در پلتفرم های مختلف مانند اینستاگرام و … به این حوزه علاقه مند شده اند و عموما تصوری سطحی از UI دارند ، اما واقعیت امر چیز دیگریست.

بخشی از مراحلی که در یک طراحی محصول حرفه ای طی میشود مربوط به خلق یک ظاهر زیبا، خلاقانه و دلفریب است اما اتفاقات بزرگتری در این چره رخ میدهد.

طراحی چیست؟

سعی کنید پیش از طراحی هر محصول علاوه به جنبه های ظاهری و زیبایی آن به مسائل فراتر از زیبایی ظاهری هم فکر کنید ، مهم ترین اصل طراحی این است که شما به کاربرد محصول بیاندیشید. جنبه های مهندسی و حل مسئله یک محصول به اندازه زیبایی ظاهری آن اهمیت دارد.

گام دوم با اصول UI آشنا شوید؟

قبل از تمرین طراحی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اصول طراحی را یاد بگیرید. از این طریق، می‌توانید وارد دنیای طراحی شوید و شروع به فکرکردن به‌صورت خلاقانه کنید. شما جنبه‌های روانی طراحی را یاد خواهید گرفت؛ در واقع مسئله اینکه چرا یک طراحی می‌تواند خوب به نظر برسد و چرا ممکن است شکست بخورد؟

در اینجا چند اصل اساسی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

۱. رنگ

  • واژگان رنگ، اصول و روان‌شناسی رنگ‌ها

۲. تعادل

  • تقارن و عدم تقارن در یک طرح

۳. کنتراست

  • استفاده از کنتراست برای سازماندهی اطلاعات، ایجاد سلسله‌مراتب و ایجاد تمرکز مهم است.

۴. تایپوگرافی

  • انتخاب فونت و ایجاد متن مناسب

۵. سازگاری

  • مهم‌ترین اصل در طراحی UI/UX، ایجاد طرح‌های بصری و قابل‌استفاده از اینجا شروع می‌شود.

گام سوم شما باید فرایند خلاقیت UX را بیاموزید

نکته بعدی درک فرایند خلاقیت است. طراحی UI/UX فرآیندی از مراحل خاصی است که هر فرد خلاقی برای موفقیت در این مسیر باید آن را به‌خوبی طی کند.

در واقع نقشه بصری ساده برای فرایند طراحی دارای ۴ مرحله شامل: کشف، تعریف، توسعه و ارائه می‌شود.

مرحله اول: کشف

  • شروع پروژه از اینجاست. طراحان برای شروع باید به جمع‌آوری ایده‌ها، تحقیق و حتی الهام‌گرفتن از محیط پیرامون خود بپردازند.

مرحله دوم: تعریف

  • مرحله استخراج ایده یا تعریف بعد از کشف پیش می‌آید. در اینجا یک خلاصه خلاقانه و واضح را باید پیاده‌سازی کرد.

مرحله سوم: توسعه‌دادن

  • اینجاست که راه‌حل یا مفاهیم اصلی ایجاد می‌شوند و در طی ایجادشدن نمونه‌سازی اولیه، آزمایش و تکرار صورت می‌پذیرد. این فرایند آزمون‌وخطا به طراحان کمک می‌کند تا ایده‌های خود را بهبود بخشند و اصلاح کنند.

محله چهارم: ارائه

  • در اینجا با گذر از آزمون و خطاهای بسیار، محصول نهایی تولید می‌شود.

به طورکلی UX را جدی بگیرید.

در واقع طراحی UI بخشی از فرایند بسیار مهم تجربه کاربری یا همان UX  محصول است.

پس بعد از مفهوم طراحی باید به سراغ UX آن بروید. آشنایی با طراحی تجربه کاربری محصولات مختلف به شما کمک خواهد کرد محصولاتی را خلق کنید که برای کاربر و کارفرما ارزش های بیشتری را خلق می کنند، کارآمدتر هستند و احتمالا اگر بازوهای مختلف حمایت کننده از یک محصول به درستی کار کنند، آن محصول ماندگارتر خواهد بود.

گام چهارم: الگوهای طراحی یا Design Pattern چیست؟

الگوهای طراحی در واقع کار طراحان را تا حدودی آسان تر کرده اند ، این الگو ها حاصل تجارب ، تست ها و آزمایش های بسیاری هستند و وظیفه یک طراح این است که بتواند از این الگوها در جای مناسب استفاده صحیحی داشته باشد. پس در واقع شما باید با المان های مختلف رابط کاربری و باید ها و نبایدهای مربوط به کاربرد آن ها آشنا باشید.

گام پنجم: تیزبین باشید، سعی کنید به همه چیز با چشم طراحی نگاه کنید.

دانستن اصول طراحی عالی است، اما گاهی اوقات کافی نیست، باید چشم خود را برای دیدن طراحی خوب و طراحی بد و شناسایی نقاط قوت و ضعف در طرح‌ها آموزش دهید.

قبل از اینکه یک بوم خالی را باز کنید و نیم ساعت به آن خیره شوید، بدانید که تنها راه خلاقیت، تحقیق است. گاهی اوقات ذهن نمی تواند به تنهایی ایده بسازد، شما باید ابتدا به طرح های دیگر نگاه کنید تا شروع به ایجاد طرح های خود کنید، به خصوص زمانی که مبتدی هستید.

هر زمان که با طرح های زیبا یا چیزی مرتبط با پروژه خود مواجه شدید، آن را در یادداشت های خود ذخیره کنید و آنچه را که در مورد آن دوست دارید ذکر کنید.به این ترتیب، مجموعه ای از طرح های الهام بخش برای شروع خواهید داشت.

گام ششم: مقالات طراحی را هر روز بخوانید

در دنیایی که هرروز رو به پیشرفت است، برای به روز رسانی خود در این مسیر باید مقالات جدید بخوانید.

خواندن اخبار طراحی و وبلاگ را به یک عادت روزمره تبدیل کنید. میلیون ها مقاله به صورت آنلاین در دسترس ما است تا در مورد روندهای جدید، موارد استفاده و آموزش ها کشف کنیم.  هیچ چیز بهتر از یادگیری از تجربیات دیگران نیست.

پس روز خود را میتوانید با یادگیری مسائل جدید شروع کنید تا راه خلاقیت ذهن خود را باز کنید. هر از چند گاهی در طول روز، چند استراحت برای مطالعه بیشتر داشته باشید. استراحت کردن برای خلاقیت بسیار مهم است، به خصوص زمانی که گیر می کنید و احساس می کنید بی ثمر هستید. وب سایتی را که دوست دارید به عنوان صفحه اصلی مرورگر خود نشانه گذاری کنید.

گام هفتم : پروژه فرضی برای خودتان بسازید یا طراحی طراحان بزرگ را کپی کنید.

تمرین کردن از مهم ترین گاه های این مسیر است اما بدون پروژه میتوان تمرین کرد؟

بله، خودتان کارفرمای خودتان شوید و از سایت های مختلف برای پروژه ها ایده بگیرید و فکر کنید که کارفرمای بسیار سرسختی دارید، سعی کنید پروژه را به بهترین نحو به ثمر برسانید. پروژه های مختلف را ببنید و به طراحی مجدد آنها بپردازید . مطمئن باشید تمرین کردن میتواند شمارا در این مسیر قوی کند.

در ابتدای این مسیر پر از خلاقیت و ایده میتوانید از طرح های طراحان بزرگ نیز استفاده کنید البته به خاطر داشته باشید که این کپی کردن نباید بی هدف باشید ، سعی کنید عمق هر طرحی را به تصویر بکشید و از کم و کاست هر طراحی با موشکافی بالا استفاده کنید.

گام هشتم: جدید ترین ابزارهای طراحی وب سایت را بیاموزید.

هزاران ابزار طراحی وب وجود دارد؛ اما بهترین‌ها در واقع شما را می‌تواند به مقصود نهایی خودتان برساند.

ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای طراحی UI و UX وجود دارند که تقریبا در موارد کلی یکسان عمل می کنند. از این نرم افزار ها می توان به Adobe XD، Figma، Invision، Sketch و… اشاره کرد که می توانید بسته به نیاز خود و انتظاراتی از یک نرم افزار طراحی رابط کاربری دارید، نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و یادگیری را شروع کنید.

گام نهم: مربی و راهنما داشته باشید.

یکی دیگر از راه‌های عالی برای یادگیری طراحی این است که یک مشاور یا دوست طراح پیدا کنید که مایل به کمک باشد. آنها به شما کمک می‌کنند روند یادگیری خود را تسریع کنید.

طراح کار شما را بررسی می‌کند و در صورت امکان نظرات خود را ارائه می‌دهد و در واقع مثل یک میان‌بر برای شما عمل می‌کند تا نکات و ترفندهایی که مربی شما از تجربیات خودش دارد را به شما انتقال دهد و شما نیز می‌توانید سؤالات خود را با این شخص در میان بگذارید و روند خوبی را طی کنید.​

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها