مسیر شغلی مدیر محصول

به اشتراک بگذارید:

مدیر محصول

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

مدیر محصول یک حرفه ای است که مسئول توسعه و مدیریت یک محصول یا مجموعه ای از محصولات است. مدیر محصول نقش مهمی در پر کردن شکاف بین تیم های تجاری، مهندسی و طراحی دارند. مسئولیت های اصلی یک مدیر محصول شامل انجام تحقیقات بازار، تعریف استراتژی های محصول، ایجاد نقشه راه محصول، همکاری با تیم های متقابل و اطمینان از راه اندازی موفق محصول است.

مدیران محصول مسئول درک نیازهای مشتری، شناسایی روندهای بازار و تبدیل آنها به ویژگی ها و الزامات محصول هستند. آنها از نزدیک با طراحان و مهندسان کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصول انتظارات مشتری را برآورده می کند و به موقع تحویل می شود. علاوه بر این، آنها بر عملکرد محصول نظارت می کنند، بازخورد کاربران را جمع آوری می کنند و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود محصول می گیرند.

برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول، افراد اغلب ترکیبی از مهارت های فنی، هوش تجاری و توانایی های ارتباطی قوی دارند. آنها باید بتوانند استراتژیک فکر کنند، وظایف را اولویت بندی کنند و درک عمیقی از بازار و نیازهای کاربران داشته باشند.

به طور کلی، یک مدیر محصول با حصول اطمینان از برآورده کردن نیازهای مشتری، همسویی با اهداف تجاری و ارائه ارزش به بازار، نقش مهمی در هدایت موفقیت یک محصول ایفا می کند.

مدیر محصول کیست؟

مدیر محصول کیست؟

مدیر محصول در واقع شخصی است که نیاز مشتری و اهداف تجاری را که یک محصول یا ویژگی برآورده می‌کند شناسایی و بیان می‌کند که موفقیت برای یک محصول چگونه به نظر می‌رسد، و تیمی را گرد هم می‌آورد تا آن دیدگاه را به واقعیت تبدیل کند.

ازآنجاکه هر محصول متفاوت است، نقش مدیر محصول نیز بسیار پویا است. برای یک شرکت، مدیریت محصول ممکن است شامل تحقیق و توسعه یک محصول جدید باشد. برای دیگران، ممکن است راه‌اندازی مجدد و تغییر موقعیت یک محصول قدیمی باشد. مهم نیست چه چیزی، مدیریت محصول به ارائه برتری در تمام مراحل چرخه عمر محصول اشاره دارد.

مدیریت محصول در تقاطع طراحی کسب‌وکار، فناوری و تجربه کاربر (UX) وجود دارد. اغلب مستلزم ایجاد روابط قوی با گروه مجهزهای متقابل کارکردی به‌منظور برنامه‌ریزی از قبل و تقویت موفقیت یک محصول است.

مسئولیت‌های مدیر محصول

مسئولیت‌های مدیر محصول

مسئولیت‌های خاص بسته به‌اندازه سازمان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، در سازمان‌های بزرگ‌تر، مدیران محصول درون تیم‌هایی از متخصصان تعبیه شده‌اند. محققان، تحلیلگران و بازاریابان به جمع‌آوری ورودی کمک می‌کنند، درحالی‌که توسعه‌دهندگان و طراحان اجرای روزانه را مدیریت می‌کنند، طرح‌ها را ترسیم می‌کنند، نمونه‌های اولیه را آزمایش می‌کنند و اشکالات را پیدا می‌کنند.

در واقع بیشتر زمان مدیران محصول در شرکت‌های بزرگ، صرف هم سو کردن افراد با یکدیگر می‌شود .

از طرف دیگر، مدیران محصول در سازمان‌های کوچک‌تر زمان کمتری را برای جلب موافقت همه صرف می‌کنند، اما زمان بیشتری را صرف انجام کارهای عملی می‌کنند که با تعریف چشم‌انداز و بررسی آن همراه است. بااین‌حال، به‌طورکلی، یک مدیر محصول خوب وقت خود را صرف چند کار می‌کند:

  • درک و ارائه نیازهای کاربر.
  • نظارت بر بازار و توسعه تحلیل‌های رقابتی.
  • تعریف چشم‌انداز برای یک محصول
  • همسو کردن ذی‌نفعان حول چشم‌انداز محصول.
  • اولویت‌بندی ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول
  • ایجاد یک مغز مشترک بین تیم‌های بزرگ‌تر برای توانمندسازی تصمیم‌گیری مستقل.

فرق بین مدیر محصول ومالک محصول

فرق بین مدیر محصول ومالک محصول

درحالی‌که یک مدیر محصول جهت محصول را از طریق تحقیق، تعیین چشم‌انداز، همسویی و اولویت‌بندی تعریف می‌کند، صاحب محصول باید با تیم توسعه همکاری نزدیک‌تری داشته باشد تا در برابر اهدافی که مدیر محصول در تعریف آنها کمک می‌کند، اجرا شود.

مدیر محصول مالک محصول
با ذینفعان خارجی کار می کند با ذینفعان داخلی کار می کند
به تعریف چشم انداز محصول کمک می کند به تیم ها کمک می کند تا روی یک چشم انداز مشترک اجرا کنند
نشان می دهد که موفقیت چگونه به نظر می رسد طرحی را برای دستیابی به موفقیت ترسیم می کند
در سطح مفهومی کار می کند درگیر فعالیت های روزمره است

مهارت‌های لازم مدیر محصول

مهارت‌های لازم مدیر محصول

مدیران محصول موفق به‌شدت از روندهای بازار آگاه هستند و به طور غریزی می‌دانند که چه چیزی یک محصول یا خدمات را برای یک گروه مشتری خاص بهتر یا مناسب‌تر می‌کند. اگر علاقه‌مند به تبدیل‌شدن به یک مدیر محصول هستید، با توسعه این مهارت‌های کلیدی خود را برای موفقیت آماده کنید:

  • مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند تا با ذی‌نفعان شرکت، مدیران اجرایی و تیم‌های محصول همکاری کنید، بازخورد بازار محصول را جذب کنید و اطلاعات و چشم‌انداز مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب منتقل کنید.
  • تفکر استراتژیک برای اینکه بتوانیم ایده‌هایی را که می‌توانند به بهترین نحو بر شرکت یا برند تأثیر بگذارند، اولویت‌بندی و اجرا کنند، ضروری است.
  • مهارت‌های مدیریتی به شما این امکان را می‌دهد که به افراد و تیم‌ها کمک کنید تا در بالاترین سطوح خود عمل کنند
  • مهارت‌های فنی شما را مجهز می‌کند تا بفهمید چه چیزی در طراحی یک محصول یا خدمات انجام می‌شود
  • همدلی کاربر به شناسایی و ارزیابی چالش‌هایی که کاربران ممکن است با محصول داشته باشند کمک می‌کند.
  • مدیریت پروژه برای اطمینان از اینکه بازاریابی، طراحی، مهندسان و سایر ذی‌نفعان با چشم‌انداز محصول همسو هستند و می‌توانند آن چشم‌انداز را به‌موقع و سازماندهی شده انجام دهند.

درآمد مدیر محصول و چشم‌انداز شغلی

درآمد مدیر محصول و چشم‌انداز شغلی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که میانگین حقوق پایه برای یک مدیر محصول در ایالات متحده ۱۰۲۲۲۰ دلار است. عوامل زیادی می‌توانند بر میزان درآمد شما تأثیر بگذارند، از جمله موقعیت مکانی، صنعت، سطح تحصیلات و سال‌ها تجربه.

نقش مدیر محصول در سال‌های اخیر، به‌ویژه در فناوری، رشد کرده است، زیرا شرکت‌ها به دنبال حرکت در بازار و اقتصاد به‌سرعت در حال تغییر هستند. مدیران محصولی که می‌توانند در چابکی و شهود بودن در برابر روندها، رویدادهای پیش‌بینی‌نشده و رکود موفق باشند، چشم‌انداز روشنی در چند سال آینده خواهند داشت.

 

چگونه مدیر محصول شویم؟

چگونه مدیر محصول شویم؟

۱. مدرک

به طور معمول، شما حداقل به مدرک لیسانس در تجارت، بازاریابی، امور مالی یا یک‌رشته مرتبط نیاز دارید. درحالی‌که الزامی نیست.

۲. مهارت‌های خود را تقویت کنید

چه به‌تازگی شروع به کارکرده باشید و تغییر شغل داده باشید، می‌خواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید. می‌توانید این کار را با خواندن کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و پادکست‌ها انجام دهید تا مفاهیم مدیریت محصول و اصطلاحات مربوط به چرخه عمر محصول، ساختن نقشه‌های راه و توسعه محصول را کشف کنید

۳. درخواست شغل

بسیاری از مدیران محصول آینده در حال حاضر در امور مالی، بازاریابی، استراتژی محتوا، طراحی UX یا مدیریت پروژه کار می‌کنند و به دنبال تغییر شغل فعلی خود باشند. آنچه مهم است این است که مهارت‌های قابل‌انتقال را در رزومه و مصاحبه‌های خود برجسته کنید.

 

بهترین مؤسسات در رشته مدیر محصول

۱. مدرسه کسب‌وکار کلمبیا

مدرسه کسب‌وکار کلمبیا یک دوره شش‌هفته‌ای آنلاین روش‌های مدیریت محصول را با قیمت ۲۶۰۰ دلار ارائه می‌دهد.

۲. دانشکده مدیریت کلوگ (دانشگاه نورث وسترن)

دانشکده مدیریت Kellogg یک دوره آنلاین استراتژی محصول را ارائه می‌دهد که ۲ ماه با ۴-۶ ساعت در هفته و هزینه ۲۸۵۰ دلار آمریکا را در بر می‌گیرد.

۳. دانشگاه ویرجینیا

در ایران نیز آموزشگاه‌ها و مؤسسات مختلفی به تدریس مبحث مدیریت محصول می‌پردازند و با یک تحقیق ساده در این حوزه می‌توان دوره‌های مختلف را مشاهده کرد.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها