مدیریت چیست؟ (هرآنچه که درباره مدیریت میخواهید بدانید!)
[lwptoc]
لپ کلام :
مدیریت شامل فرآیند استفاده از منابع انسانی و مالی در یک سازمان بر اساس اصول اخلاقی و نکات کلیدی برای دستیابی به اهداف تعیین شده از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و نظارت است.
📚 مدیریت فرآیند استفاده از منابع انسانی و مالی برای دستیابی به اهداف سازمانی است.
📝 هانری فایول چهار کارکرد اصلی مدیریت را شناسایی کرد: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل.
📅 برنامه ریزی شامل تعیین اهداف سازمانی و تعیین استراتژی برای دستیابی به آنهاست.
🗂 سازماندهی مستلزم تقسیم وظایف بین افراد و مدیریت موثر منابع است.
🚀 کارگردانی بر رهبری، انگیزه و حفظ روحیه سازمان تمرکز دارد.
🕵 کنترل شامل نظارت بر عملکرد و حصول اطمینان از رسیدن به اهداف به طور موثر است.
🧠 مدیریت موثر مستلزم درک و ایفای نقش ها و کارکردهای مرتبط با آن است.
🏛 سازمان اغلب با تفویض وظایف و سازماندهی مناسب مشکل دارد که منجر به ناکارآمدی می شود.
💡 رهبری یک وظیفه مدیریتی حیاتی است که شامل انگیزه، راهنمایی و حفظ روحیه تیم است.
👑 رهبری در جنگ های باستانی:
رهبرانی مانند پادشاهان باستانی در خط مقدم جنگیدند تا روحیه سربازان را تقویت کنند.
📊 کنترل و ارزشیابی در مدیریت:
برنامه ریزی دقیق اهداف در آغاز سال ضروری است.
عدم کنترل و ارزیابی منجر به دستیابی ناقص به هدف می شود.
کنترل شامل اندازه گیری پیشرفت و حصول اطمینان از همسویی با اهداف است.
اگر مسیر از اهداف تعیین شده منحرف شود، اقدامات اصلاحی لازم است.
🔍 انواع مدیریت – مستبد:
مدیران مانند یک دیکتاتور دارای قدرت مطلق هستند.
تصمیمات متمرکز هستند. توجه کمی برای ورودی
مقایسه با سبک رهبری “پدرخوانده”.
🤝 انواع مدیریت – دموکراتیک:
مدیر به دنبال نظرات کارمندان است.
ایده های کارکنان بسیار ارزشمند است.
تصمیم گیری مستلزم مشورت و بحث است.
⚙️ انواع مدیریت – تفویضی:
حداقل نظارت و دخالت مدیران.
کارکنان مورد اعتماد برای تصمیم گیری و تخصص.
📚 نکات پایانی:
مدیریت یک موضوع گسترده است. مقاله بینش هایی را ارائه می دهد.
برای رشد بیشتر مهارت مطالعه پیشنهاد می شود.
هدف کارکنان بدون در نظر گرفتن عملکرد مدیریتی برتری است.
تمرکز بر بهبود و افزایش مهارت منجر به ایجاد فرصتها میشود.
مقدمه
محل کار به قدرت افرادی که در پستهای مدیریتی هستند بستگی دارد. مدیران علاوه بر هدایت کارکنان، باید با متخصصان ارشد بیشتری در شرکت خود ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل کنند که تیم به اهداف خود میرسد و مأموریت شرکت را پیش میبرد. اگرچه وظایف مدیران بر اساس صنعت و محل کارشان متفاوت است، اما اکثر آنها مسئولیتهای اساسی یکسانی را انجام میدهند.
در این مقاله سعی کردهایم به مطالب مهم و سوالات احتمالی کسانی که مدیر هستند و یا به این حوزه علاقهمند هستند بپردازیم. با مطالعه این مطلب شما میتوانید با اصول مدیریت، انواع سبک مدیریت، شغل های این حوزه و … آشنا شوید. مسائلی همچون مدیریت چیست؟ اصول و کسیر شغلی را نیز ترسیم میکنیم و…
مدیریت چیست؟
مدیریت عبارت است از هماهنگی و اداره وظایف برای رسیدن به یک هدف.
چنین فعالیتهای مدیریتی شامل تنظیم استراتژی سازمان و هماهنگی تلاشهای کارکنان برای دستیابی به این اهداف از طریق استفاده از منابع موجود است. مدیریت همچنین میتواند به ساختار ارشدیت اعضای کارکنان در یک سازمان اشاره کند. برای اینکه یک مدیر موثر باشید، باید مجموعهای از مهارتها از جمله برنامهریزی، ارتباطات، سازماندهی و رهبری را توسعه دهید. شما همچنین به دانش گسترده ای از اهداف شرکت و نحوه هدایت کارکنان، فروش و سایر عملیاتها برای دستیابی به آنها نیاز دارید.
انواع سبک مدیریت
سبک مدیریت دموکراتیک (Democratic management style):
- سبک مدیریت دموکراتیک ریشه در همکاری دارد. این نوع از رهبران قبل از تصمیمگیریهای تجاری یا ارائه راهحلها از کارمندان خود نظر میگیرند. این سبک مدیریت میتواند پیوندهای قوی بین کارکنان و رهبران ایجاد کند.
سبک مدیریت لایسزفر(Laissez-faire management style):
- رهبران Laissez-faire دستوپابسته هستند و سطح بالایی از اعتماد به کارمندان خود را حفظ میکنند. رهبرانی که این سبک مدیریت را اتخاذ میکنند، کارمندان خود را خرد نمیکنند و به آنها آزادی میدهند تا به طور مستقل روی وظایف محول شده خود، کار کنند. زمانی که به کارمندان استقلال بیشتری داده شود، اغلب ابتکار عمل بیشتری از خود نشان میدهند.
سبک مدیریت خودکامه (Autocratic management style):
- سبک مدیریت خودکامه بر نتایج و کارایی متمرکز است و معمولاً فاقد همکاری و استقلال کارکنان است. یک رهبر سبک استبدادی به مدیریت خرد کارکنان برای اطمینان از پیروی از سیاستهای شرکت و تکیه بر اختیارات برای ارائه دستورالعمل اعتقاد دارد. برخی از جنبههای این سبک مدیریت ممکن است در مواقع اضطراری مفید باشد، زمانی که کارکنان بیتجربه برای حل یک مشکل خاص به انتظارات واضح و دقیق نیاز دارند.
سبک مدیریت کاریزماتیک (Charismatic management style) :
- رهبرانی که از سبک مدیریت کاریزماتیک پیروی میکنند، بسیار متقاعدکننده و عمیقاً به هدف خود متعهد هستند. رهبران کاریزماتیک همچنین علاقهمند به ایجاد روابط شخصی و گردآوری تیم خود حول یک هدف مشترک هستند. این سبک مدیریت برای کمک به کارکنان برای احساس حمایت، مشارکت و انگیزه بالا برای دستیابی به اهداف تجاری مفید است.
سبک مدیریت مربیگری (Coach management style) :
- رهبرانی که از سبک مدیریت مربیگری یا کوچینگ استفاده میکنند اغلب دارای ویژگیهایی مشابه مربی تیمهای ورزشی هستند. آنها برای پیشرفت مداوم کارکنان خود تلاش میکنند و میتوانند بهسرعت تشخیص دهند که چه چیزی هر کارمند را برای موفقیت ترغیب میکند. یک رهبر کوچینگ در شناخت نقاط قوت و ضعف منحصربهفرد هر کارمند و تعیین چگونگی کمک به آنها برای تبدیلشدن به حرفهای بهتر مهارت دارد.
سبک مدیریت تنظیم سرعت (Pacesetting management style):
- رهبرانی که سبک مدیریت تنظیم سرعت را تمرین میکنند، اغلب استانداردهای بالایی را برای تیم خود تعیین میکنند و بهویژه بهسرعت و کارایی اهمیت میدهند. این رهبران همیشه به دنبال راههای جدیدی برای بهرهوری بیشتر هستند و از کارکنانی که مدیریت میکنند نیز انتظار دارند. این سبک مدیریتی میتواند به ایجاد اعتماد در میان کارکنانی که تشخیص میدهند مدیرشان به همان استانداردهایی که برای تیم خود تعیین کردهاند پایبند است، کمک کند، اما همچنین میتواند باعث شود که کارکنان احساس کنند تحتفشار خواستهها هستند.
سبک مدیریت بوروکراتیک (Bureaucratic management style) :
- رهبرانی که به سبک بوروکراتیک مدیریت پایبند هستند، بر تعیین وظایف خاص به کارکنان در یک سلسلهمراتب کاملاً تعریف شده تمرکز میکنند. آنها کمتر به همکاری اهمیت میدهند و بیشتر علاقهمند به پیروی از قوانین و رویهها هستند. رهبران بوروکراتیک به هر کارمند مجموعهای از مسئولیتها و وظایف مستقل اختصاص میدهند و همه کارها از بالابهپایین ساده میشود. این سبک رهبری در صنایعی که بهشدت تنظیم شدهاند مفید است، اما در محیطهای خلاق کمتر مؤثر است.
سبک مدیریت تعاملی (Transactional management style) :
- رهبرانی که از این سبک مدیریت پیروی میکنند عملکرد کارکنان را با پاداشهای مثبت مانند مشوقها افزایش می دهند و با اقدامات انضباطی به نتایج منفی پاسخ میدهند. آنها اغلب بهعنوان مربی عمل میکنند و دستورالعملهای صریح را برای کمک به افزایش عملکرد و اطمینان از برآوردهسازی مداوم انتظارات کارکنان ارائه میکنند. این سبک مدیریت در کمک به تیمها برای رسیدن به اهداف فروش و درآمد بسیار مؤثر است، اما برای تیمها یا بخشهای پیشرو که بر نوآوری تمرکز دارند، کمتر مفید است.
اصول مهم علم مدیریت که متخصصان این حوزه را راهنمایی میکند:
- حل مسائل محوری مختص به این حوزه
- مسائل مدیریتی را میتوان بهصورت کمی و ریاضی توصیف کرد
- ابزارهای ریاضی، تکنیکها، شبیهسازیها و مدلها میتوانند فرایند حل مسئله را افزایش دهند.
علم مدیریت که از تحقیقات عملیاتی سرچشمه میگیرد، یک علم بینرشتهای است، به این معنی که شامل دو یا چند رشته دانشگاهی یا حرفهای میشود. رشتههایی که علم مدیریت با آنها تلاقی دارد عبارتاند از: مهندسی، روانشناسی، علم داده، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت پروژه .
مفاهیم اصلی مدیریت چیست؟
مدیریت عبارت است از فرایند یکپارچه برنامهریزی، سازماندهی، کارکنان، هدایت، کنترل و هماهنگی بین تمامی فعالیتها یا میتوان گفت از فعالیتهای مقیاس کوچک تا فعالیتهای مقیاس بزرگ، همچنین میتوان آن را بهعنوان موفقیت موردنظر، مجموعه فعالیتهای نتیجهگرا و به دنبال آن بیان کرد.
وظایف مدیر چیست؟
یکی از بارزترین نقشهای یک مدیر، ارائه رهبری برای کارکنانی است که بر آنها نظارت میکنند. رهبر خوببودن یک کار پیچیده و بسیار مهم است که افراد حرفهای در این نقشها یک نمونه مثبت باشند.
بهعنوانمثال، اگر یک مدیر به موقع در جلسات حاضر نمیشود نباید انتظار داشته باشد که دیگران وقتشناس باشند.
رهبران خوب باید با کارمندان خود ارتباطات مؤثری داشته باشند اگر افراد نتوانند انتظاراتی که مدیر از آنها دارد را به درستی درک کنند، مدیر نمیتواند به درستی آنها را هدایت کند. بهترین رهبران میتوانند به طور واضح، مختصر و محترمانه ارتباط برقرار کنند.
علاوه بر این، مدیران نیز اغلب مسئول تقسیم کارها و اختیارات هستند. مدیر نمیتواند تمام مسئولیتهای کارکنان را بر عهده بگیرد، بنابراین بسیار مهم است که آنها بتوانند تشخیص دهند که چه کسی برای هر وظیفه مناسبتر است و وظایف را به طور مناسب کند.
علم مدیریت چه بخشهایی را در بر میگیرد؟
علم مدیریت مطالعه حل مسائل و تصمیمگیری در سازمانهاست. شما میتوانید آن را بهعنوان بهکارگیری روش علمی در مدیریت در نظر بگیرید که مدیران را قادر میسازد برای یک سازمان تصمیم بگیرند و عملکرد آن را بهبود بخشند. بهعنوانمثال، مراکز مراقبت بهداشتی میتوانند از علم مدیریت برای تعیین سیستمهای اطلاعاتی موردنیاز خود استفاده کنند، حتی خطوط هوایی هم برای برنامهریزی هواپیماها و خدمه نیز از این علم استفاده میکنند.
علم مدیریت ازاینجهت مهم است که به سازمانها کمک میکند تا مسائلی را که برای حل آنها به کمک نیاز دارند را شناسایی کنند، از منابع به طور مؤثرتر استفاده کنند و نقشههای راه را برای دستیابی به اهداف توسعه دهند.
مسیر شغلی علم مدیریت
اگر علاقه مند به استفاده از چندین رشته برای حل مشکلات تجاری، بهعهدهگرفتن نقش رهبری و استفاده از مهارتهای تحلیلی و تفکر انتقادی هستید، علم مدیریت میتواند مسیر شغلی همسویی برای شما باشد.
برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:
1.مدرک علوم مدیریت بگیرید.
دریافت مدرک در علوم مدیریت یا یکرشته مرتبط مانند آمار کسبوکار یا بازاریابی بینالمللی میتواند شما را با مفاهیم، روشها، مهارتها و تکنیکهای مهم برای دنبالکردن شغلی پربار آشنا کند. بسته به برنامه تحصیلی، میتوانید انتظار داشته باشید که دورههای آمار، حسابداری مالی، تجزیهوتحلیل سیستمها، تجزیهوتحلیل دادهها، طراحی تحقیق، آمار، بازاریابی، تحقیق در عملیات، تجزیهوتحلیل ریسک تصمیمگیری و موارد دیگر را بگذرانید.
2. مهارتهای علمی مدیریت خود را تقویت کنید.
علاوه بر مدرک، میتوانید از ادامه مهارتها، دانش و بینش صنعت در زمینه وسیع علم مدیریت بهرهمند شوید. در ادامه تحصیل، بهتر میتوانید در یک حوزه متمرکز شوید یا یک مسیر شغلی خاص را برای استفاده از آموزش علوم مدیریت خود، مانند علم داده یا مدیریت پروژه، شناسایی کنید.
در اینجا سه رویکرد وجود دارد:
- عضو مؤسسه تحقیقات عملیات و علوم مدیریت (INFORMS) شوید.
- در کنفرانسها و رویدادها شرکت کنید، دورههای توسعه حرفهای سازمان را بگذرانید و در نظر داشته باشید که یک متخصص جزیه و تحلیل خبره شوید.
- دورهای مرتبط با رشته و موضوع کاری خود را شرکت کنید و از سازمانها و دورهها گواهی دریافت کنید.
3.رزومه علمی بسازید.
هنگامی که در مورد یک موضوع مسیر شغلی خاص تصمیم گرفتید، گام بعدی این است که رزومه ای بسازید که نشاندهنده توانایی های شما باشد. حتماً تحصیلات، گواهینامه ها، مهارت – های خاص، کنفرانس هایی که در آن شرکت کردهاید، عضویت در سازمانهای حرفهای و سایر مدارک خود را فهرست کنید.
4.برای کسب شغل در زمینه کاری خود اقدام کنید.
با تحقیق در مورد فرصتهای شغلی فعلی در سایتهای مختلف شغلی، از جمله سایتهای عمومی مانند Glassdoor ، Indeed، Linledin، شروع کنید. عبارتهای جستجویی مانند «شغل در حوزه مدیریت» یا نقشهایی در حوزهای که در آن تخصص دارید حوزه کاری خود را انتخاب و امتحان کنید.
برای هر فهرست شغلی، به اطلاعات حقوق و درآمد، صلاحیتهای موردنیاز، و وظایف و مسئولیتهایی که مسئولیت آنها را برعهده خواهید داشت، بسیار توجه کنید. رزومه خود را برای هر موقعیتی تنظیم کنید. مهارتهای مصاحبه مانند نحوه پاسخدادن به انواع مختلف سؤالات و نحوه تحقیق در مورد یک شرکت تمرین کنید.
فرصتهای شغلی در حوزه مدیریت
فرصتهای شغلی در حوزه مدیریت
مدیر بازاریابی:
- مدیران بازاریابی مسئول توسعه، پیاده سازی و اجرای برنامه های بازاریابی استراتژیک برای کل سازمان (یا خطوط تجاری و برندهای درون یک سازمان) به منظور جذب مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان موجود هستند.
مدیر فروش:
- یک مدیر فروش بر کل فرایند فروش شرکت نظارت دارد. آنها مسئول پذیرش کارکنان هستند، درحالیکه یک استراتژی فروش را ایجاد و اجرا میکنند که به نقاط قوت تیم فروش پاسخ میدهد. بهعنوان یک مدیر فروش، شما دستی در توسعه محصول، تحقیقات بازار، انتشار اولیه، بازاریابی مداوم و تجزیهوتحلیل دادهها خواهید داشت.
مدیر مالی:
مدیران مالی تجزیهوتحلیل دادهها را انجام میدهند و به مدیران ارشد در مورد ایدههای به حداکثر رساندن سود مشاوره میدهند. مدیران مالی مسئول سلامت مالی یک سازمان هستند. آنها گزارشهای مالی، فعالیتهای سرمایهگذاری مستقیم، و برنامههایی را برای اهداف بلندمدت مالی سازمان خود ایجاد میکنند.
مدیر کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی:
- مدیریت کامپیوتر مجموعهای از ابزارهای مدیریتی ویندوز است که میتوانید از آنها برای مدیریت یک کامپیوتر محلی یا راه دور استفاده کنید. ابزارها در یک کنسول منفرد سازماندهی شدهاند که مشاهده ویژگیهای مدیریتی و دسترسی به ابزارهایی را که برای انجام وظایف مدیریت رایانه شما ضروری هستند، آسان میکند.
مدیر روابطعمومی:
- مدیر روابطعمومی یک نقش مدیریتی در سطح متوسط برای شخصی با 6-8 سال تجربه در این زمینه است. مدیران روابطعمومی با طراحی با برنامهها، دستاوردها یا دیدگاهها، تصویر عمومی مطلوبی را برای کارفرما یا مشتری خود ایجاد و حفظ میکنند.
مدیر منابع انسانی:
- مدیریت منابع انسانی بهعنوان یک دپارتمان در یک سازمان بهتمامی جنبههای کارکنان رسیدگی میکند و وظایف مختلفی از جمله برنامهریزی منابع انسانی، انجام تجزیهوتحلیل شغل، استخدام و انجام مصاحبههای شغلی، انتخاب نیروی انسانی، جهتگیری، آموزش، جبران خسارت، ارائه مزایا و مشوقها، ارزیابی را دارد. حفظ، برنامهریزی شغلی، کیفیت زندگی کاری، نظم و انضباط کارکنان، ممیزی منابع انسانی، حفظ روابط صنعتی، مراقبت از رفاه کارکنان و مسائل ایمنی و ارتباط با همه کارکنان از دیگر وظایف این شغل میباشد.
مدیر بازرگانی و کسبوکار:
- مدیریت بازرگانی هماهنگی و سازماندهی فعالیتهای تجاری را بر عهده دار است. مدیران کسبوکار بر عملیات نظارت میکنند و به کارکنان کمک میکنند تا به سطوح بالای بهرهوری خود برسند. یک مدیر کسبوکار همچنین ممکن است بر کارکنان جدید نظارت یا آموزش دهد و به کسبوکار کمک کند تا به اهداف عملیاتی و مالی خود برسد.
مدیر تحلیل داده:
- مدیریت داده عبارت است از جمعآوری، سازماندهی، حفاظت و ذخیره دادههای یک سازمان بهطوریکه بتوان آنها را برای تصمیمگیریهای تجاری تجزیهوتحلیل کرد. ازآنجاییکه سازمانها دادهها را با نرخهای بیسابقه ایجاد و مصرف میکنند، راهحلهای مدیریت داده برای درک مقادیر وسیع داده ضروری میشوند.
مدیریت بیمه:
- مدیریت بیمه بهعنوان یک ابزار مدیریت ریسک برای کاهش ریسک عملیاتی استفاده میشود. ویژگیهای خاص شامل شناسایی و تجزیهوتحلیل ریسک، کنترل ریسک و درمان ریسک (حفظ یا انتقال ریسک) است.
مدیریت استراتژی:
- مدیریت استراتژیک مدیریت منابع سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن است. مدیریت استراتژیک شامل تعیین اهداف، تجزیهوتحلیل محیط رقابتی، تجزیهوتحلیل سازمان داخلی، ارزیابی استراتژیها و حصول اطمینان از اینکه مدیریت استراتژیها را در سراسر سازمان اجرا میشوند.
حسابداری و مدیریت:
- حسابداری فرایند اندازهگیری، پردازش و بهاشتراکگذاری اطلاعات مالی و سایر اطلاعات در مورد مشاغل و شرکتها است.
مدیریت امور اجرایی:
- مسئولیت امور اجرایی و پروژههای ویژه،برعهدهی این مدیران است. آنها مجموعهای از وظایف استراتژیک از جمله خدمت بهعنوان رابط اداری ارشد برای هیئتمدیره و شورای مشورتی را انجام میدهد.
مدیریت زنجیره تأمین:
- مدرک لیسانس در مدیریت زنجیره تأمین مفاهیم مالی، اقتصاد و تدارکات را گرد هم میآورد. بابرگزاری دورهها، دانشآموزان را با این آشنا میکند و مهارتهای سازمانی، حل مسئله و تفکر انتقادی را ایجاد میکند. ارتباطات و روابط بینفردی نیز در این حوزه ضروری است.
مدیریت بهداشت:
- مدیریت مراقبتهای بهداشتی برنامهریزی، اداره و مدیریت کلیه سیستمهای مراقبتهای بهداشتی، بیمارستانها و سایر امکانات پزشکی در این شغل تعریف میشود. نقشهای مدیریت مراقبتهای بهداشتی برای عملیات کلی سیستم بسیار مهم است.
مهارتهای مدیریت
- مهارتهای بینفردی
- ارتباط و انگیزه
- سازماندهی
- برنامهریزی روبهجلو و تفکر استراتژیک
- حل مسئله و تصمیمگیری
- آگاهی تجاری
- منتورینگ
تفاوت مدیریت و رهبری
اصطلاحات “رهبری” و “مدیریت” اغلب بهجای یکدیگر استفاده میشوند. درحالیکه بین کارهایی که رهبران و مدیران انجام میدهند همپوشانی البته تفاوتهای قابلتوجهی نیز وجود دارد.
رهبری ایجاد تغییرات مثبت و غیر فزاینده است، از جمله ایجاد چشماندازی برای هدایت یک استراتژی توانمندسازی مردم برای تحقق چشمانداز با وجود موانع است.
درحالیکه مدیریت بیشتر اداره امور و اطمینان از انجام فعالیتهای روزمره طبق برنامهریزی اشاره دارد.
بااینحال، برای اینکه صاحب یک کسبوکار کوچک موفق شود، باید هم رهبر و هم مدیری قوی باشد تا تیم خود را در راستای چشمانداز خود به کار گیرد. برای حمایت از این امر، آنها باید اطمینان حاصل کنند که از حواسپرتی درامان هستند، وقت خود را در اختیار دارند و اوج تمرکز و عملکرد خود را به کار میگیرند.
برای موفقیت هر شرکتی، به مدیریتی نیاز هست که بتواند کارکنانش را برنامهریزی، سازماندهی و هماهنگ کند، و رهبرانی که الهامبخش و انگیزه دهند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.
مدیر کیست؟
مدیر حرفهای است که در یک سازمان نقش رهبری را بر عهده میگیرد و تیمی از کارکنان را مدیریت میکند. اغلب، مدیران مسئول مدیریت یک بخش خاص در شرکت خود هستند. انواع مختلفی از مدیران وجود دارد، اما معمولاً وظایفی مانند انجام بررسی عملکرد و تصمیمگیری دارند. مدیران اغلب خط ارتباطی بین کارکنان یک شرکت و مدیران سطح بالای آن هستند.
تعدادی از افراد معروف حوزه مدیریت
- مدیرعامل تسلا (ایلان ماسک)
- مدیرعامل آمازون
- مک دونالد
- Indra Nooyi, PepsiCo (مدیرعامل شرکت پپسی)
- Sheryl Sandberg, Facebook ( مدیرعامل شرکت فیسبوک)
- John Abraham, Actor ( بازیگر بالیوودی )
- Raghuram Rajan, Economist( اقتصاددان)
- Ajay Banga, MasterCard ( مدیرعامل مسترکارت)
- Melinda Gates, Microsoft ( مدیرعامل شرکت مایکروسافت)
- Tim Cook, Apple (مدیرعامل شرکت اپل)
- Aruna Jayanthi, Capgemini ( مدیرعامل واحد تجاری Capgemini و عضو شورای NASSCOM)
دانشگاههای معروف ایرانی برای تحصیل در رشته مدیریت
- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
- دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف
- دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
- دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
- دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
- دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
دانشگاههای معروف خارج از کشور برای تحصیل در رشته مدیریت
- 1Massachusetts Institute of Technolog
- 2Stanford University
- 3University of Oxford
- 4Harvard University
- 5The University of Chicago
- 6University of Cambridge
- 7University of California, Berkeley
- 8Tsinghua University
- 9Yale University
- 10London School of Economics and Political Science
کتابهای معروفی که از شما یک رهبر و مدیر بزرگ میسازد
1.مدیر یکدقیقهای، نوشته Kenneth Blanchard Ph.D و اسپنسر جانسون M.D.
2. درباره رهبر شدن، اثر وارن بنیس
3. کشتی را بچرخانید!
یک داستان واقعی از تبدیل پیروان به رهبران اثر L. David Marquet
4. رهبران آخرالزمان غذا میخورند: چرا برخی تیمها با هم کنار میآیند و برخی دیگر نه، اثر سایمون سینک
5. چگونه میتوان دوستان را به دست آورد و بر مردم تأثیر گذاشت، اثر دیل کارنگی
6. هنر جنگ، اثر سان تزو
7. عادت افراد بسیار مؤثر: درسهای قدرتمند در تغییر شخصی، اثر استفان آر کاوی
8. 21 قانون انکارناپذیر رهبری:
آنها را دنبال کنید تا مردم از شما پیروی کنند، نوشته جان ماکسول
9. شنا با کوسهها بدون زنده خوردن، توسط هاروی بی مکی
10. تأثیر: روانشناسی متقاعدسازی، توسط رابرت بی سیال دینی Ph.D.
بهترین نرمافزارهای رشته مدیریت
1. monday.com
- بهترین نرم افزار برای ایجاد گردش کار سفارشی در بین تیم ها
2. ClickUp
- بهترین نرم افزار برای کاربران
3. Wrike
- بهترین نرمافزار مدیریت پروژه برای سازمانهای مقیاسپذیر
4. Smartsheet
5. Confluence
6. Kintone
- برای ایجاد گردش کار پروژههای سفارشی
7. Celoxis
- نرم افزاری برای تیمهای مشتریمدار
8. LiquidPlanner
- مناسب برای مدیریت پروژههای پیچیده
9. Height
- ارائه مرکز فرماندهی سفارشی و حسابهای مهمان
10. GanttPRO
- بهترین ابزار مدیریت پروژه برای برنامهریزی و زمانبندی پروژهها با نمودار گانت آنلاین
11. Nifty
- نرمافزاری برای تیمهای راه دور و سهولت استفاده
12. Zoho Projects
13. VOGSY
- نرمافزاری برای خودکارسازی تخصیص بودجه پروژه و محاسبات
14. Airtable
- مناسب برای ساخت پایگاهداده پروژه
15. Forecast
- بهترین ابزار برنامهریزی پروژه بومی براساس هوش مصنوعی
مهاجرتهای کاری رشته مدیریت
رشته مدیریت بازرگانی و گرایشها آن یکی از پردرآمدترین رشتهها در سراسر دنیا محسوب میشود. کانادا، استرالیا، انگلیس، سوئیس، ایرلند، آمریکا، آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا و چین و هنگکنگ بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مدیران هستند.
امروزه یکی از بهترین روشهای مهاجرتی، مهاجرت کاری است و افراد متقاضی مهاجرت از این طریق، با دارابودن شرایط لازم که اساسیترین آنها مسئله مالی است، در این راستا اقدام مینمایند. مهاجرین کاری در زمینه مدیریت میتوانند بهعنوان سرمایهگذار و یا کارآفرین نیز فعالیت خود را شروع کنند که در اکثر موارد به خلاقیت و نوآوریهای کاری منجر میگردد. پژوهشها حاکی از آن است که مهاجرت کاری و بهویژه مهاجرت کاری مدیران، بیش از 10 برابر سایر انواع مهاجرتها به اقتصاد کشور مقصد اعتبار میبخشد.
1.کانادا
این کشور جزو مطلوبترین کشورها برای مهاجرت کاری است. مهاجرت به این کشور بهتمامی اشکال خود یعنی مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایهگذاری امکانپذیر است و در واقع جزو کشورهایی است که زمینههای شغلی فراوانی را در بر میگیرد.
مهاجرت به این کشور میتواند توسط شروع یک کارآفرینی یا پروژه خلاقانه، برنامه اکسپرس اینتری و برنامههای مهاجرت استانی انجام شود و از طریق هر یک از این روشها، قابلتبدیل به اقامت دائم هستند.
2. استرالیا
از مزایای روند مهاجرتی این کشور میتوان به سریع و آسان بودن پروسه دریافت ویزا و اقامت دائم این کشور چند قومیتی با شرایط آبوهوایی دلپذیر اشاره کرد. تخصصهای کاری موردنیاز استرالیا به تعداد فراوانی است که میتواند یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت افراد با رشته مدیریت باشد.
3. نیوزلند
پروسه گرفتن ویزا برای این کشور در مقایسه با سایر کشورها روند سریعتری را دارد. با دارابودن ویزای این کشور شما میتوانید همسر و فرزندان زیر سن 19 سال خود را با خود همراه کنید. اولین قدم برای مهاجرت کاری به این کشور تأییدیه شغلی از کارفرما است و الباقی کارها با روند راحتتری پیش میروند.
3. آلمان
آلمان از جمله کشورهای موفق دنیا است و نرخ بیکاری پایینی را دارد. سیستم رفاهی این کشور ترغیبکننده افراد برای مهاجرت به آن است. البته اینکه در زمینه مهاجرت خانوادگی به این کشور، مسئولان این کشور تقریباً موانع را از راه برداشتهاند.
4. هلند
اگرچه این کشور یکی از گرانترین کشورهای دنیا از نظر هزینههای زندگی به شمار میآید، اما بدون شک یکی از بهترین گزینهها برای مهاجرت خواهد بود. خصوصاً اگر شما یک کارآفرین در زمینه تجارت باشید، این کشور بدون شک شما را به هدفتان نزدیکتر مینماید. گرفتن تأییدیه کارفرما و ویزای کاری در این کشور از مراحل اولیه شروع مهاجرت کاری است.
5. آمریکا
بازار کار رشته مدیریت در آمریکا در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ زیرا این کشور در حال حاضر از قدرتهای اقتصادی جهان به شمار میرود و فرصتهای مختلفی جهت اشتغال، سرمایهگذاری و تأسیس کمپانی در این کشور پیشرفته وجود دارند. البته که کسب ویزای کاری این کشور امری آسان نیست و متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند تا موفق به کسب آن شوند.
این کشور از جمله کشورهایی با نرخ بیکاری بسیار پایین است و دغدغه شما را برای پیداکردن شغل مناسب کاهش میدهد.
معرفی برخی فیلمها
- The Devil Wears Prada (2016)
- Invictus (2009)
- The Social Network (2010)
- Up in the Air (2009)
- Norma Rae (1979)
- Working Girl (1988)
- Other People’s Money (1991)
- 12 Angry Men (1957)
- The Insider (1999)
- Office Space (1999)
مصاحبه شغلی رشته مدیریت
برای پاسخدادن به مصاحبه بعدی خود برای یک موقعیت مدیریتی، آماده پاسخگویی به این سؤالات باشید.
چه انتظاری از یک مدیر دارید؟
وقتی این سؤال در مصاحبه مدیریتی مطرح میشود، مصاحبهکننده میخواهد بداند در جایگاه یک کارمند چه انتظاری از مدیر خود دارید. انتظاراتی که مطرح میشود در واقع ویژگیهای یک مدیر خوب از دیدگاه آن کاندیدا است.
در مورد تصمیمی که گرفتن آن دشوار بود بگویید. با کسی مشورت کردی؟
مدیران همیشه در حال تصمیمگیری هستند، از جمله تصمیمات بسیار سختی مانند اخراج کارکنان، کاهش بودجه، گزارشدادن به مدیریت بالاتر مبنی بر اینکه پروژهای شکستخورده است، یا ارتقای یک نفر بر دیگری. تعداد کمی. مصاحبهکنندهها میخواهند ببینند که شما به وظیفه خود عمل کردهاید.
شما بهعنوان مدیر چه نقشی در تیم دارید؟
با این سؤال مشخص میشود که فرد متقاضی پست مدیریت چقدر میتواند با تیمش احساس راحتی کند و چقدر احتمال میرود که شخص اجازه رهبری بخشی از تیمش را به یکی از همکاران خود واگذار کند. این سؤال بهخصوص در بحث مدیریت بخشهایی که انجام چندین پروژه کوچک را در بر عهده دارند، اهمیت ویژهای دارد.
چگونه وظایف خود را اولویتبندی میکنید؟
مهم است که فرد بتواند مسئولیتها و وظایفش را اولویتبندی کند تا هیچ پروژهای به تأخیر نیفتد. در مصاحبه مدیریتی هم این سؤال مطرح میشود تا مشخص شود کاندیدای موردنظر چقدر به اولویتبندی کارها اهمیت میدهد و برنامه اولویتبندی خاصی دارد یا خیر.
چگونه با اشتباهات کاری کنار میآیید؟
اشتباهکردن کارکنان اجتنابناپذیر است، حتی برای یک مدیر هم گاهی اشتباهکاری پیش میآید. مهم این است که مدیر اشتباهات خود را بپذیرد، برنامهای برای اصلاح آنها تهیه کند و مانع از تکرار آن اشتباه در آینده شود.
چگونه با درگیری بین همکاران برخورد میکنید؟
نحوه برخورد با این تعارضات تفاوت زیادی در نحوه ادامه کار با دیگران و سلامت عمومی محل کار ایجاد میکند. مدیر منابع انسانی یک شرکت میخواهد بداند که کاندیدای پست مدیریت درصورتیکه در میانه یک موقعیت درگیری قرار گیرد، چطور با آن روبهرو میشود.
چگونه بازخورد میدهید و پاسخگوی افراد هستید؟
علاوه بر اطمینان از اینکه تیم شما کار خود را انجام میدهد و کیفیت بالایی دارد، مدیریت به این معنی است که شما دائماً در حال یادگیری روشهای جدید برای کمک به افراد در انجام کارهای خود هستید. بهعنوان یک مدیر، بررسیهای عملکرد را رهبری میکنید و کارمندان را به چالش میکشید تا رشد کنند؛ بنابراین برای این سؤال، دوباره فکر کنید: وقتی نوبت به ارائه بازخورد میرسد، چه کاری انجام دادهاید که جواب میدهد؟ چگونه کسی بازخوردی را که شما ارائه کردید دریافت کرد و عملکرد خود را بهبود بخشید، و این بهبود چه تأثیری بر تیم یا ابتکار عمل داشت؟ بهخصوص اگر قبلاً کسی را مدیریت نکردهاید، میتوانید از مواقعی که به یک همکار یا حتی یک مافوق بازخورد دادهاید، مثال بزنید.
چه انگیزهای باعث شد تا در شرکت ما به دنبال کار باشید؟
یکی از سؤالات رایج در مصاحبه مدیریتی انگیزه کاندیدا برای ورود به آن شرکت است. معمولاً جویندگان کار در یکزمان برای چند شرکت درخواست کار میدهند. آن چه مهم است تمایزی است که فرد مصاحبهشونده بین شرکت فعلی و سایر شرکتها قائل میشود. پاسخی که کاندیدای پست مدیریتی به این سؤال میدهد نشاندهنده میزان تحقیق و بررسی او در مورد شرکتی است که در آن کاندید شده است.
انگیزه شما از درخواست پست مدیریتی چیست؟
در مصاحبه مدیریتی این سؤال مطرح میشود تا مدیران از انگیزه کاندیدا برای قرارگیری در نقش مدیریتی مطمئن شوند. وقتی مدیر منابع انسانی از انگیزه فرد مطلع باشد میتواند متوجه شود آیا در شرکت میتوانند او را به این انگیزه برسانند یا خیر.
چگونه تحتفشار کار میکنید؟
کار تحتفشار برای بسیاری از نقشها و صنایع عادی است، بنابراین در مصاحبه مدیریتی این سؤال مطرح میشود تا مشخص شود کاندیدای پست مدیریت قادر به کنترل استرس یا فشارهایی هستید که ممکن است در محل کار داشته باشد
چرا باید شما را استخدام کنیم؟
در مصاحبه مدیریتی این سؤال مطرح میشود؛ چون مدیران منابع انسانی میخواهند مطمئن شوند که کاندیدای موردنظر بهترین فرد برای این شغل است.
سبک رهبری خود را چگونه توصیف می کنید؟
گاهی اوقات به نظر میرسد که به تعداد افرادی که برای رهبری وجود دارند، فرمولها و پارادایمها برای توصیف سبکهای رهبری وجود دارد.
بهعنوان یک رهبر ممکن است دو یا حتی سه سبک ترکیبی داشته باشید، اما برای این سؤال، باید در مورد سبکی که بیشتر استفاده میکنید صحبت کنید و مثالهایی از این که چه زمانی و چگونه برای ایجاد انگیزه در افراد و انجام کارهایشان بیشتر بوده است، ارائه دهید.
و … .
موفق باشید 🙂