در دنیای امروزی، هیجان و سرگرمی نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا میکنند. اما چگونه این هیجانها و سرگرمیها به وجود میآیند؟ فناوری سرگرمی، مبدأ وابسته به این جهان جذاب است. از بازیهای واقعیت مجازی گرفته تا نمایشگاههای تفریحی پیشرفته، فناوری سرگرمی با خلاقیت وابسته به تکنولوژی، ما را به دنیایی پر از هیجان و خوشبینی میبرد. این دنیای مهیج پر از موسیقی، فیلم، بازی و تفریحات هوشمند، یک پنجره رو به آینده است، جایی که ما به لحظات بینظیری دسترسی داریم. پس همراه ما باشید و در این سفر تازه و الهامبخش به جهان فناوری سرگرمی خوشآمدید.
لپ کلام رازهای پنهان فناوری سرگرمی :
تأثیر تحولآفرین فناوری به صنعت سرگرمی نیز گسترش یافته است و تجربههای شخصیسازی شده، نوآوری و دسترسی گستردهتر به مخاطبان را ممکن میسازد. نمونههای مختلفی از جمله هوش مصنوعی، بلاک چین، VR/AR و امنیت ابری، تأثیر آن را به نمایش میگذارند.
🎮 فناوری سرگرمی، تجربیات را با استفاده از هوش مصنوعی، مطالعه رفتار کاربر برای توصیههای متناسب، شخصیسازی میکند.
📺 رسانه های دیجیتال، گرافیک، انیمیشن و غیره، سرگرمی را از طریق فناوری افزایش می دهند.
🎥 پخش زنده در طول همه گیری شتاب بیشتری گرفت و از محدودیت های جغرافیایی فراتر رفت.
📱 دستگاه های هوشمند، سیستم های صوتی پیشرفته، هوش مصنوعی و واقعیت ترکیبی سرگرمی را متحول می کنند.
🚫 چشم انداز آینده ممکن است شامل گزینه های سرگرمی بدون صفحه باشد.
نمونه هایی از فناوری سرگرمی
🤖 هوش مصنوعی: نتفلیکس و اسپاتیفای از الگوریتمهای هوش مصنوعی و ML برای محتوای سفارشی کاربر استفاده میکنند.
🔗 بلاک چین: توزیع سود عادلانه تری را امکان پذیر می کند و با تغییر تقاضای مصرف کنندگان سازگار می شود.
🕶️ فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: امکانات سرگرمی را به پارکهای موضوعی و موزهها گسترش میدهد.
☁️ مدیریت امنیت ابری: از صنعت در برابر حملات سایبری محافظت میکند و در عین حال رشد را ممکن میسازد.
کاربرد فناوری سرگرمی
🌟 پرورش استعدادها: سرمایه گذاری کمتر هنرمندان جدید را قادر می سازد تا بدرخشند و نوآوری را پرورش دهند.
🌐 دسترسی بیشتر به مخاطب: بازی های ابری، پادکست و بازاریابی کارآمد تأثیر محتوا را گسترش می دهند.
🤝 ارتباط مستقیم: فناوری شکاف بین سازندگان و طرفداران را پر می کند و تعامل مستقیم را تقویت می کند.
💰 تولید سود: سازندگان از فناوری برای کسب درآمد استفاده میکنند و پلتفرمهای OTT منجر به رشد درآمد میشوند.
اگر به بحث فناوری علاقه دارید مقاله : فناوری چیست؟ را هم مطالعه کنید
فناوری سرگرمی
شاید نام فناوری سرگرمی را شنیده باشید و یا از آن استفاده کرده باشید. اگر در تلفن همراه خود بازیهای متعددی را نصب کرده اید، بدانید که فناوری سرگرمی به شما این امکان را داده است! اولین بار سرگرمی با ساخت ضبط صوت شروع شد و امروزه ما گزینههای تقریباً بی پایانی برای انتخاب داریم. از این رو، تصمیم گرفتیم به شما در درک آن کمک کنیم. بیایید به تجزیه و تحلیل دقیق خود از فناوری سرگرمی و نمونهها و کاربردهای آن با هم نگاه کنیم.
فناوری سرگرمی چیست؟
فناوری سرگرمکننده، تجربه سرگرمی را برای کاربران فراهم میکند.
به این ترتیب، فناوریهایی مانند رسانههای دیجیتال، گرافیک و انیمیشن،
برای ارائه تجربیات سرگرمی استفاده میشود.
با معرفی دستگاههای هوشمند، سیستمهای صوتی پیشرفته، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، تحولات زیادی در صنعت سرگرمی ایجاد شده است.
تاریخچه فناوری سرگرمی
سرگرمیهای رایج (تکنولوژی) با اختراع گرامافون توسط توماس ادیسون آغاز شد که برای ضبط و پخش صدا استفاده میشد. به دنبال آن رسانههای دیگری مانند فیلمهای صامت، رسانههای پخش، و فرمتهای مختلف موسیقی از پیش ضبطشده و سایر سرگرمیها وجود داشت. این موضوع جامعه را تحت تأثیر قرار داد، زیرا این فناوری به بخش بزرگی از زندگی روزمره تبدیل شد و به مردم، دولتها و سازمانها راهی برای برقراری ارتباط ایدهها و خلاقیتهای خود با دیگران اجازه داد.
در دهه 1980، سرگرمی دیجیتال در قالب سیدیهای صوتی بود و سپس در ابتدای دهه 1990، فرمت DVD وارد زندگی مردم شد. مشتریان با خدمات تلویزیون دیجیتال جعبههای تلویزیون ماهوارهای که بسیاری از خانوادهها در آن زمان داشتند، میتوانست اولین تجربه فناوری سرگرمی دیجیتال آنها باشد.
با گذشت زمان، دستگاههای تلفن همراه قابل حمل در میان مصرف کنندگان محبوب شدند. آی پادها توسط اپل در سال 2001 میتواند نمونه خوبی باشد. با گذشت زمان، چنین دستگاههای دیجیتال شخصی این شانس را خواهند داشت که جایگزین استفاده از رایانههای شخصی، تلویزیون، DVR و تلفنهای همراه قدیمی شوند. تحت برخی شرایط، مصرف کنندگان، سرگرمیهای دیجیتال قابل حمل با صفحه نمایش کوچک را ترجیح میدهند.
این مقاله را هم بخوانید خیلی جذاب هست : ۱۵فناوری برتر حوزه پزشکی در سال ۲۰۲۳
4 نمونه مهم از فناوری سرگرمی
اکنون که می دانیم فناوری سرگرمی چیست، بیایید برخی از نمونههای قابل توجه آن را بررسی کنیم.
1. هوش مصنوعی
نتفلیکس برای پخش ویدئو و اسپاتیفای برای پخش موسیقی است. به احتمال زیاد، ممکن است از این پلتفرمها استفاده کرده باشید یا حداقل نام آنها را شنیده باشید. آنها از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای درک کاربران خود بر اساس رفتار آنها استفاده میکنند. اینگونه است که این برنامهها بر اساس سلیقههای مختلف کاربران متنوع خود، پاسخ میدهند.
2. بلاک چین
ارائه دهندگان خدمات، همگام با تقاضاهای در حال تغییر مصرف کنندگان میشوند. ایجاد مدلهای تجاری جدید و بهرهگیری از نوآوری، نتایج پیادهسازی بلاک چین در صنعت سرگرمی است.
3. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) امکانات بیپایانی را به صنعت سرگرمی داده است. کاربردهای AR و VR فقط به بازیها محدود نمیشود. آنها در پارکهای موضوعی( مجموعهای از مسیرهای گردشگری و دیگر جذابیتهای سرگرمکننده که با هدف گرد هم آوردن گروهی از مردم کنار هم میباشد.) و موزهها نیز استفاده میشوند. در پارکهای موضوعی، کسبوکارها میتوانند تجربه مشابه یا بهتری را با استفاده از فناوری AR و VR هزینه ساخت و ساز و فضای مورد نیاز را کاهش دهند. در مورد موزهها، بازدیدکنندگان میتوانند آثار را از نزدیک بدون به خطر انداختن آثار مطالعه کنند.
4. مدیریت امنیت ابری
سود هنگفتی که از صنعت سرگرمی ایجاد میشود، خطر سرقت دادهها را افزایش میدهد. اما تا زمانی که در شیوههای امنیتی به خوبی مسلط باشید جای نگرانی وجود ندارد. اینجا جایی است که مدیریت امنیت ابری به چشم میخورد و مزایایی مانند ذخیره سازی امن و رمزگذاری دادهها را ارائه میدهد. این به صنعت سرگرمی اجازه میدهد تا فرصتهای جدیدی را بدون به خطر انداختن امنیت، ایجاد کند.
کاربرد فناوری سرگرمی چیست؟
پس از بررسی نمونههای قابل توجه فناوری سرگرمی، وقت آن است که به کاربرد آن نگاهی بیندازیم.
1. به پرورش استعدادها کمک میکند.
فناوری سرگرمی فرصتهای زیادی را برای کسانی که میخواهند در این صنعت نامی دست و پا کنند، فراهم میکند. با فناوری سرگرمی، شرکتها نیز میتوانند بدون نگرانی در مورد سرمایهگذاری زیاد، فرصتهایی را به هنرمندان نوپا بدهند. به علاوه، فناوریهای پیشرفتهای وجود دارند که نمایشها و موسیقی با کیفیت را ارزان ارائه میکنند. به این ترتیب، فناوری سرگرمی راه را برای نوآوری هموار میکند.
2. خدمات را به مخاطبان بیشتری ارائه میکند.
مزیت دیگر فناوری سرگرمی این است که بازاریابی کارآمد محتوا را امکانپذیر میکند و در نتیجه مخاطبان بیشتری را به دست میآورد.
3. ارتباط با ارائه دهندگان را ایجاد میکند.
قبلاً باید منتظر میماندید تا برنامههای تلویزیونی با سازندگان مورد علاقه خود مصاحبه کنند تا درباره آنها بیشتر بدانید. تعداد کمی خوش شانس بودند که قسمتهای سازنده مورد علاقه خود را به موقع پیدا کردند. دیگران مجبور بودند مدت زیادی صبر کنند و برخی هرگز موفق به دیدن آن قسمت مورد نظر از برنامههای تلویزیونی نمیشدند. به لطف فناوری، صنعت سرگرمی روند جدیدی را تجربه کرده است که در آن طرفداران مستقیماً با سازندگان مورد علاقه خود در ارتباط هستند. این برنامه از ارتباط مستقیم سازنده و طرفداران پشتیبانی میکند و به سازندگان اجازه میدهد تا از طریق رسانههای اجتماعی اطلاعات بیشتری درباره خود به اشتراک بگذارند.
4. سبب کسب سود و درآمد میشود.
سازندگان از فناوری سرگرمی استقبال میکنند زیرا نه تنها به آنها کمک میکند محبوبیت کسب کنند بلکه منابع درآمدی متعددی را نیز ایجاد میکند. در واقع، آنها از چندین استراتژی کسب درآمد استفاده میکنند که به آنها امکان درآمدزایی را میدهد. برخی از نمونهها شامل اشتراک، مشارکت تبلیغاتی و فروش خدمات است. جدای از این، پلتفرمهایOTTبیشترین درآمد را به دست آورده اند که همه اینها به لطف اتصال به اینترنت است. طبق آمار Statista، پیشبینی میشود که درآمد ویدیویی OTT تا سال 2026 به بیش از 210 میلیارد دلار برسد، در حالی که این درآمد در سال 2020 به 106 میلیارد دلار آمریکا رسید.
انواع فناوری سرگرمی
- صدا
- ساخت مناظر
- لوازم متحرک
- شبیهسازی رایانه و واقعیت مجازی
- واقعیت افزوده و محیطهای تعاملی
- فیلم
- نمایش کنترل
- اتوماسیون
دانشگاههای ایرانی که رشته فناوری سرگرمی را ارائه میدهند.
این رشته در ایران با کمبود ظرفیت و استاندارد همراه است که به جز یک یا دو مورد از موسسات آموزشی، این رشته را ارائه نمیکنند؛ به همین دلیل علاقه مندان به تحصیل در این رشته میتوانند، هنرستان، دانشگاه علمی کاربردی و یا موسسات آموزشی را برای یادگیری خود انتخاب کنند. همچنین دانشگاههایی مانند دانشگاه علم و صنعت رشته بازی سازی را ارائه میدهد.
دانشگاههای ارائه دهنده برنامه یا مدرک در فناوری سرگرمی در خارج از ایران
- آموزش فناوری سرگرمی، نیوزیلند
- دانشگاه میلرسویل، مطالعات چند رشتهای
- دانشکده فناوری دانشگاه نیویورک، گروه فناوری سرگرمی
- دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مرکز فناوری سرگرمی
- دانشگاه کارنگی ملون، مرکز فناوری سرگرمی
- دانشگاه تگزاس در آستین، دانشکده طراحی و فناوریهای خلاق
- دانشگاه صنعتی تسوان، پرتوریا، آفریقای جنوبی
سخن آخر
همانطور که تا اینجا آموختید، فناوریها نقش مهم و پررنگی در زندگی روزمره ما دارند. هنگامی که به موزیک موردعلاقه خود گوش میدهید و یا مشغول تماشای فیلم میشوید، بدون آنکه متوجه شوید در حال استفاده از فناوری سرگرمی هستید. پس نقش فناوری سرگرمی را در زندگی روزمره خود دست کم نگیرید.
سوالات متداول
فناوری سرگرمی چیست؟
فناوری سرگرمی دیجیتال، تجربه سرگرمی را برای کاربران فراهم میکند.
به این ترتیب، فناوریهایی مانند رسانههای دیجیتال، گرافیک و انیمیشن،
برای ارائه تجربیات سرگرمی استفاده میشود.
تاریخچه فناوری سرگرمی
تاریخچه تکنولوژی سرگرمی و تفریحی حداقل به دوران باستان برمیگردد.
4 نمونه مهم از فناوری سرگرمی
- هوش مصنوعی
- بلاک چین
- فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
- مدیریت امنیت ابری
کاربرد فناوری سرگرمی چیست؟
- به پرورش استعدادها کمک میکند.
- خدمات را به مخاطبان بیشتری ارائه میکند.
- ارتباط با ارائه دهندگان را ایجاد میکند.
- سبب کسب سود و درآمد میشود.
انواع فناوری سرگرمی
- صدا
- ساخت مناظر
- لوازم متحرک
دانشگاههای ایران که رشته فناوری سرگرمی را ارائه میدهند.
این رشته در ایران با کمبود ظرفیت و استاندارد همراه است که به جز یک یا دو مورد از موسسات آموزشی، این رشته را ارائه نمیکنند. دانشگاههایی مانند دانشگاه علم و صنعت رشته بازی سازی را ارائه میدهد.
دانشگاههای ارائه دهنده برنامه یا مدرک در فناوری سرگرمی در خارج از ایران
- آموزش فناوری سرگرمی، نیوزیلند
- دانشگاه میلرسویل، مطالعات چند رشتهای
- دانشکده فناوری دانشگاه نیویورک، گروه فناوری سرگرمی