15فناوری برتر حوزه پزشکی در سال 2023

به اشتراک بگذارید:

فناوری پزشکی چیست؟

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

فناوری های برتر حوزه پزشکی در سال جدید2023

تعریف فناوری برتر حوزه پزشکی می‌تواند از تشخیص، درمان و یا بهبود سلامت و تندرستی افراد، شامل دستگاه‌های پزشکی، دستکش‌های جراحی و دماسنج‌های پزشکی تا انسولین متفاوت باشند. پمپ‌ها، ضربان‌سازها و تشخیص‌های آزمایشگاهی، هر روز برای نجات جان بیماران استفاده می‌شود.

دستگاه‌های پزشکی به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند تا بیماری را با دقت بالاتر و به‌موقع‌تر تشخیص دهند و درمان کنند و به بیماران کمک کنند تا درمان شوند و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشند.

لپ کلام فناوری برتر حوزه پزشکی

🏥 فناوری های پزشکی افراد را از بدو تولد تا مراحل مختلف زندگی همراهی می کند.
🌡️ دستگاه های تشخیصی و پزشکی به بازیابی سریع سلامتی کمک می کنند.
👩‍⚕️ فناوری های پزشکی از پیشگیری، تشخیص، نظارت، درمان و مراقبت پشتیبانی می کنند.
💡 تشخیص های آزمایشگاهی (IVD) اطلاعات حیاتی سلامت را بدون تماس مستقیم ارائه می دهد.
🧪 IVD ها نقش کلیدی در پاسخ به COVID-19 و مدیریت مسیر بیمار دارند.
📱 راه حل های دیجیتال سلامت از فناوری اطلاعات برای نتایج بهتر مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند.
🌐 ابزارهای دیجیتال پیشگیری، تشخیص، درمان و کارایی در مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهند.
💼 وسایل پزشکی شامل ابزار، ایمپلنت، نرم افزار و موارد دیگر برای اهداف مختلف پزشکی می باشد.
🌍 فناوری پزشکی به نجات جان انسان ها، بهبود سلامت و مراقبت های بهداشتی پایدار کمک می کند.

فناوری پزشکی چیست؟

فناوری پزشکی چیست؟

همانطور که گفته شد فناوری پزشکی شامل روش‌های پزشکی و جراحی، داروها، تجهیزات و امکاناتی است که در آن مراقبت‌های مربوط به بیمار ارائه می‌شود. این تعریف بر تجهیزات، سیستم‌ها و امکانات تمرکز دارد.

تاریخچه فناوری پزشکی

فناوری پزشکی چیست؟

فناوری پزشکی از زمان اختراع عینک و گوشی پزشکی راه طولانی را پیموده است. دردسترس‌بودن گسترده‌تر اینترنت، موبایل، جمعیت سالخورده جهان، همگی باعث تغییر در فناوری پزشکی می‌شوند و این فناوری سریع‌تر از همیشه در حال تغییر است. بر اساس نمایه‌ای از صنعت مراقبت‌های بهداشتی توسط مجمع جهانی اقتصاد، بیش از یک میلیارد نفر تا سال 2030 به مهارت مجدد در فناوری پزشکی نیاز خواهند داشت.

در سال‌های 2020 و 2021، همه‌گیری کووید-19 مراقبت‌های بهداشتی را مجبور به ورود به آینده کرد و در نتیجه، چندین فناوری نویدبخش پزشکی در مقیاس وسیع مورد آزمایش قرار گرفتند. برای آشنایی با داغ‌ترین فناوری‌های پزشکی در سال 2022، در ادامه با ما همراه باشید.

15 نمونه از فناوری‌های مهم پزشکی در سال 2023

1. مدیریت ارتباط با بیمار

فناوری پزشکی چیست؟

  • به لطف نظارت از راه دور بیمار (RPM)، پزشکان اکنون می‌توانند بدون اینکه از نظر فیزیکی حضور داشته باشند، بدانند که به بیمار چه می‌گذرد و حال عمومی بیمار چگونه است. مزایای زیادی برای RPM وجود دارد، از جمله نتایج بهتر بیمار، زمان پاسخگویی سریع‌تر، و کاهش قابل‌توجه هزینه در طول زمان. در واقع، RPM سبب کاهش هزینه‌های ناشی از سفر برای مراجعه به مطب دکتر و… می‌شود.
  • با شیوع بیماری کووید-19، اشکال مختلف RPM به طور مؤثر، محبوبیت این فناوری جدید را افزایش داد.
  • Prevounce، ارائه‌دهنده نرم‌افزار پزشکی، خاطرنشان می‌کند که در سال 2020 حدود 23.4 میلیون بیمار از نوعی نظارت از راه دور بیمار استفاده کردند. متداول‌ترین روش‌های استفاده از این فناوری‌ها بررسی فشارخون، وزن، ضربان قلب و قند خون بود که همه بدون نیاز بهمراجعه به مطب اتفاق افتاد.
  • این موضوع به‌قدری گسترده است که نظرسنجی انجام شده توسط گروه مشاوره Spyglass نشان می‌دهد که 88 درصد از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی روی افزودن RPM به فعالیت خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا در حال ارزیابی هستند.

2. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی (AI) اشکال مختلفی در مراقبت‌های بهداشتی به خود می‌گیرد. روند اولیه هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی 2022 در استفاده از یادگیری ماشینی برای ارزیابی مقادیر زیادی از داده‌های بیمار و سایر اطلاعات خواهد بود. با ایجاد الگوریتم‌های مناسب، برنامه‌نویسان می‌توانند تفکر انسان را تقلید کنند و برنامه‌هایی بنویسند که به‌ظاهر می‌توانند فکر کنند، یاد بگیرند، تصمیم بگیرند و اقدام کنند.
  • البته، این بدان معنا نیست که مراقبت‌های پزشکی به طور ناگهانی توسط روبات‌های هوشیار ارائه می‌شود. درواقع به این معنی است که باتوجه‌به سوابق بیماری فرد، سابقه و علائم فعلی بیمار، به پزشکان، تشخیص بیماری، داروها و برنامه‌های درمانی پیشنهادی داده شود. پزشکان همیشه حرف آخر را خواهند زد.
  • به‌طورکلی با تجزیه‌وتحلیل داده‌های مراقبت‌های بهداشتی افرادی که وظیفه مراقبت‌های بهداشتی را دارند، قادر خواهند بود از یافته‌ها برای بهبود نتایج بیماران، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت شغلی کارکنان استفاده کنند.

3. درمان دیجیتال

درمان دیجیتال

  • افرادی که بیماری‌های مزمن دارند اغلب به مراقبت مداوم از پزشک خود نیاز دارند. این مراقبت می‌تواند شامل آموزش بیمار، نظارت بر علائم، تنظیم دارو و تغییرات رفتاری باشد. این مراقبت نه‌تنها پرهزینه است، بلکه برای پرسنل پزشکی و بیماران بسیار وقت‌گیر است. اکنون، درمان‌های دیجیتالی جدیدی وجود دارد که می‌تواند این نقش را ایفا کند.
  • درمان دیجیتال توسط پزشک برای بیمار برای شرایط خاص پزشکی تجویز می‌شود. این برنامه‌های نرم‌افزاری پیچیده را می‌توان به‌عنوان برنامه در تلفن هوشمند بیمار یا از طریق رایانه شخصی در دسترس قرارداد. آن‌ها همانند همه داروها، از جمله آزمایش‌های بالینی، آزمایش‌های دقیقی را پشت سر می‌گذارند. شرایط پزشکی که برای درمان دیجیتال مناسب هستند عبارت‌اند از: از دیابت، سرطان، اضطراب، درد اسکلتی عضلانی، ADHD، آسم، میگرن، بی‌خوابی و سوءمصرف مواد.
  • همان‌طور که بیماران از برنامه‌ها استفاده می‌کنند، اطلاعات مربوط به‌سلامتی آن‌ها به پزشکشان گزارش می‌شود. این به پزشکان اجازه می‌دهد تا بتوانند بیماران را بدون نیاز به ملاقات منظم تحت‌نظر داشته باشند و همچنین مشکلات را خیلی زودتر از زمانی که بیمار باید منتظر ویزیت باشد، تشخیص دهد.

4. فناوری در سلامت روان

فناوری در سلامت روان

  • چندین فناوری جدید وجود دارد که در طول سال گذشته ظهور کرده‌اند که می‌توانند به رفع نیازهای روانی مداوم بیمار کمک کنند. درحالی‌که بیشتر ارزیابی‌ها و درمان‌های اولیه ممکن است نیاز به تکمیل توسط پزشک داشته باشند، در حال حاضر ابزارهای دیگری وجود دارد که بیماران می‌توانند از آن برای بهبود سلامت روانی خود در بین جلسات استفاده کنند.
  • درمان‌های دیجیتالی که در بالا ذکر شد به طور منحصربه‌فردی برای ارائه مراقبت‌های مداوم سلامت روان باکیفیت بالا مناسب هستند. به طور فزاینده‌ای، برخی از برنامه‌ها می‌توانند پذیرش بیمار را تکمیل کنند و قبل از ملاقات بیمار با دکتر، تشخیص اولیه را ارائه دهند. یک روش درمانی سنتی به نام درمان شناختی – رفتاری (CBT) به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است و در درمان دیجیتال با موفقیت قابل‌توجهی استفاده می‌شود.
  • فناوری دیگری که به‌تازگی برای سلامت روان مورداستفاده قرار گرفته است، استفاده از بازی‌های ویدئویی است. اخیراً، FDA، EndeavorRX، به اولین بازی ویدئویی نسخه‌ای را که برای درمان ADHD در کودکان هشت تا ۱۲ساله طراحی شده است، مجوز داد. در مطالعات بالینی، 73 درصد از شرکت‌کنندگان افزایش تمرکز را پس از تنها یک ماه از درمان با عوارض جانبی صفر گزارش کردند.

5. اینترنت اشیای پزشکی

اینترنت اشیای پزشکی

  • اینترنت اشیا به شبکه نامرئی اطلاق می‌شود که توسط اشیای فیزیکی که به اینترنت متصل هستند تشکیل شده است. برای مراقبت‌های بهداشتی، این فناوری شامل فناوری‌های جدیدی مانند نظارت از راه دور بیمار می‌شود. بیش از 500000 دستگاه پزشکی مجهز به وب به طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شوند تا بتوانند دقیق‌ترین و به‌روزترین داده‌های بیمار را ارائه دهند.
  • با پیشرفت فناوری‌ها و نرم‌افزارها، دستگاه‌های پزشکی هوشمند می‌توانند با سایر دستگاه‌های هوشمند مجاور تشکیل شبکه دهند تا به بهبود نتایج بیمار کمک کنند. این در نهایت به پزشکان اجازه می‌دهد تا وضعیت بیماران را به‌طورکلی و سیستماتیک بررسی کنند. تنها کاری که بیماران باید انجام دهند این است که داده‌هایی را که از قبل در اختیار دارند در دسترس قرار دهند.

6. پزشکی از راه دور پیشرفته

پزشکی از راه دور پیشرفته

  • پزشکی از راه دور در طول شیوع کووید-19 جهشی بزرگ به جلو داشت. در ژانویه 2020،
  • 24 درصد از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی یک برنامه سلامت از راه دور داشتند. بسیاری از موانع نظارتی بهداشت از راه دور حذف شده‌اند، و سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی داده‌های زیادی در مورد چگونگی ارزیابی و بهبود خدمات بهداشت از راه دور در اختیار دارند.
  • در سال 2021، بسیاری از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی بر روی بهترین روش ادغام خدمات بهداشتی از راه دور با خدمات فیزیکی موجود تمرکز کرد. بازدیدهای مجازی همچنان به‌‌‌عنوان راهی برای افزایش دسترسی به مراقبت‌های اولیه و مراقبت‌های فوری و همچنین برای بهبود همکاری با کلینیک‌ها، مراکز مراقبت طولانی‌مدت، مراکز دیالیز و خدمات بهداشت روانی استفاده می‌شود.

7. روش‌های جدید توسعه دارو

روش‌های جدید توسعه دارو

  • توسعه چندین واکسن ایمن و مؤثر کووید-19 می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی در تاریخ بشر به یاد بیاید. این روند نه‌تنها با ردیابی سریع نظارتی، بلکه با نوآوری‌هایی در روش‌های انجام آزمایش‌های پزشکی نیز تسریع شد: آزمایش‌های بالینی مجازی که عمدتاً به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد، مشارکت حضوری را کاهش داد. اتحاد بین چندین شرکت دارویی سنگین از جمله Gilead، Novartis، و WuXi AppTec – در حال حاضر کاوش مشترک درمان‌های ضدویروسی جدید و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های اولیه را آغاز کرده است.
  •  FDA دستورالعمل‌هایی را برای آزمایش‌های مجازی منتشر کرده است که مرز جدیدی را برای توسعه و آزمایش داروهای جدید باز می‌کند.

8. مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر داده‌ها

فناوری پزشکی

  • به گفته یک شرکت مشاوره Bain، انتظار می‌رود بازار کلان‌داده مراقبت‌های بهداشتی تا سال 2025 به 70 میلیارد دلار برسد. با تسریع در جمع‌آوری داده‌های بهداشتی، کاربردهای آن گسترده‌تر می‌شود و پتانسیل آن برای بهبود گزینه‌های درمانی و نتایج بیماران به‌شدت افزایش می‌یابد.

9. نانو پزشکی

نانو پزشکی

  • نانو پزشکی کاربرد پزشکی نانوتکنولوژی است، فناوری که در مقیاس اتمی، مولکولی یا فوق مولکولی عمل می‌کند. نانو پزشکی در تصویربرداری، سنجش، تشخیص و تحویل از طریق دستگاه‌های پزشکی کاربرد دارد.
  • محققان در حال یافتن راه‌های جدیدی برای استفاده از نانوپزشکی برای هدف قرار دادن سلول‌های فردی هستند و در سال 2021، این تحقیقات به مرحله عمل رسید. CytImmune Sciences، پیشرو در نانوپزشکی سرطان، اخیراً آزمایش فاز اول استفاده از نانوذرات طلا را برای هدف قرار دادن دارورسانی به تومورها تکمیل کرده است. BlueWillow Biologics، یک شرکت داروسازی زیستی، فناوری نانو را توسعه داده است که با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند.

10. دستگاه‌های دارای 5G

دستگاه‌های دارای 5G

  • اگر بزرگ‌ترین محرک‌های فناوری‌های پیشرفته – AI، IoT و Big Data – به پتانسیل کامل خود در مراقبت‌های بهداشتی دست یابند، به یک اتصال اینترنتی مطمئن و سریع نیاز دارند. 5G را وارد کنید. با اتصال سریع و قابل‌اعتماد، فوری‌ترین فواید در پزشکی از راه دور دیده می‌شود و دسترسی به مراقبت را برای میلیون‌ها نفر افزایش می‌دهد.
  • بدون هیچ تأخیری، حسگرها و دستگاه‌های پزشکی متصل به  5G می‌توانند تقریباً بلافاصله داده‌ها را ضبط و انتقال دهند. این امر نظارت بر بیمار را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود نتایج بیمار را بهبود می‌بخشد.

11. تری کورد

فناوری پزشکی تری کورد

  • منشأ تری کورد در داستان‌های علمی تخیلی است و این مفهوم هم ظریف و هم بسیار مفید است. در دهه 1960، تری‌کوردرها دستگاه‌هایی به‌اندازه کف دست تصور می‌شدند که می‌توانستند به‌سرعت و بادقت طیف وسیعی از علائم حیاتی را کنترل کنند، درحالی‌که تشخیص ساده را نیز انجام می‌دادند. بااین‌حال، برخلاف خودروهای پرنده، تری‌کوردها بالاخره از صفحه‌نمایش به دست کاربران جهش کردند.
  • درحالی‌که برخی از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند نمونه‌های اولیه قابل‌اجرا بسازند، هیچ‌کدام از آن‌ها تأییدیه FDA را دریافت نکرده‌اند یا هنوز وارد بازار نشده‌اند. بااین‌حال، رقابت در حالی ادامه دارد که چندین شرکت تجهیزات پزشکی برای برنده‌شدن در رقابت 10 میلیونی Qualcomm Tricorder XPRIZE رقابت می‌کنند. اولین دستگاه قابل کار که می‌تواند 13 وضعیت پزشکی را بدون نیاز به پزشک به طور دقیق تشخیص دهد و همچنین بر پنج علامت حیاتی نظارت داشته باشد، برنده جایزه بزرگ خواهد شد.

12. دستیاران دیجیتالی بهداشت و درمان

فناوری پزشکی دستیاران دیجیتالی بهداشت و درمان

  • دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا و گوگل هم نحوه تعامل مردم با فناوری را تغییر داده‌اند. پردازش زبان طبیعی و گوش‌دادن به صدا در ضبط، تجزیه‌وتحلیل و استفاده از داده‌های سلامت دارند.
  • در سال 2020، Epic و Cerner، طراحان دوتا از بزرگ‌ترین سیستم پرونده الکترونیک سلامت (EHR) شروع به ادغام دستیارهای مجازی با قابلیت صوتی در نرم‌افزار خود کردند. استارت‌آپ AI Saykara دستیار صوتی جدیدی را راه‌اندازی کرده است که می‌تواند مکالمه پزشک و بیمار را بدون درخواست از طریق دستورات صوتی گوش دهد و درک کند.

13. ضربان‌سازهای هوشمند

فناوری پزشکی ضربان‌سازهای هوشمند

  • ضربان‌ساز مصنوعی که قدمت آن به بیش از 100 سال قبل می‌رسد، هنوز یک قطعه حیاتی از فناوری پزشکی است که بیش از یک میلیون بیمار از آن استفاده می‌کنند. با ارسال تکانه‌های الکتریکی به حفره‌های ماهیچه‌های قلب، آن‌ها می‌توانند از آریتمی‌های قلبی خطرناک پیشگیری یا اصلاح کنند. نظارت از راه دور این دستگاه‌ها بخشی ضروری از عملکرد آن‌ها است.
  • در سال 2021، ضربان‌سازها کمی هوشمندتر شدند. با فعال‌کردن ضربان‌سازها با فناوری بلوتوث، می‌توان آن‌ها را با برنامه‌های تلفن همراه مبتنی بر گوشی‌های هوشمند که بیماران بهتر درک می‌کنند و استفاده می‌کنند، مرتبط کرد. این به نوبه خود نظارت از راه دور و در نتیجه نتایج بیمار را بهبود می‌بخشد. مدترونیک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری پزشکی در جهان، قبلاً سیستم نظارت بر بیمار نسل بعدی خود را برای ضربان‌سازها راه‌اندازی کرده است.

14. آزمایشگاه روی یک تراشه

فناوری پزشکی آزمایشگاه روی یک تراشه

  • اگر رساندن نمونه‌ها به آزمایشگاه خیلی طول می‌کشد، چرا آزمایشگاه را به نمونه‌ها نمی‌آوریم؟ این ایده محققان دانشگاه استنفورد بود که اخیراً آنچه را که آن‌ها “آزمایشگاه روی یک تراشه” می‌نامند بر اساس آنزیم CRISPR Cas12 توسعه دادند. تقریباً نصف اندازه یک کارت اعتباری، دارای شبکه پیچیده‌ای از کانال‌های کوچک‌تر از عرض یک موی انسان است و می‌تواند نتایج آزمایشاتی مانند کرونا را در کمتر از 30 دقیقه ارائه دهد.
  • محققان می‌گویند که این آزمایش را می‌توان برای تشخیص سایر عفونت‌ها نیز با کالیبره کردن مجدد آنزیم CRISPR برای یک نشانگر ژنتیکی دیگر اصلاح کرد. همان‌طور که همه‌گیری کووید-19 به دنیا آموخت، آزمایش اولین گام در مبارزه با بیماری‌های عفونی است. با یک آزمایشگاه روی یک تراشه، این آزمایش می‌تواند سریع، ایمن، ارزان‌تر و کارآمدتر انجام شود.

15. دنبال‌کردن هدف

فناوری پزشکی دنبال‌کردن هدف

  • برنامه‌های تناسب‌اندام از فناوری‌هایی هستند که به فرد در پیشبرد اهداف خود کمک ‌می‌کنند.
  • این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا تأثیرات فوری غذا و ورزش را ببینند و سبک زندگی خود را بر اساس آن شکل دهند.

سخن آخر:

 تا کنون باید متوجه اهمیت فناوری پزشکی شده باشید. فناوری پزشکی گام بسیار مهمی در جهت بهبود بیماری و کمک به‌سلامتی انسان‌ها کرده است و می‌توان این فناوری را یکی از مهم‌ترین فناوری‌های روز بشر دانست که بدون آن، خیلی از بیماری‌ها درمان نمی‌شوند و تشخیص بیماری‌ها غیرممکن خواهد شد.

سؤالات متداول

فناوری پزشکی شامل روش‌های پزشکی و جراحی، داروها، تجهیزات و امکانات، و سیستم‌های سازمانی و حمایتی است که در آن مراقبت‌های مربوط به بیمار ارائه می‌شود. این تعریف بر تجهیزات، سیستم‌ها، امکانات تمرکز دارد.

 تاریخچه فناوری پزشکی چیست؟

فناوری پزشکی از زمان اختراع عینک و گوشی پزشکی راه طولانی را پیموده است.

6 نمونه از فناوری برتر حوزه پزشکی

  1.  مدیریت ارتباط با بیمار
  2. هوش مصنوعی
  3. درمان دیجیتال
  4.  پزشکی از راه دور پیشرفته
  5.  روش‌های جدید توسعه دارو
  6. مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر داده‌ها​
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها