دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)

به اشتراک بگذارید:

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

حتما درمورد دیجیتال مارکتینگ شنیده اید. امروزه با گسترش اینترنت، تحولات عظیمی در کسب و کارها به‌وجود آمده است که بدون شک شما هم این تغییرات را از گذشته تا کنون احساس کرده‌اید. ما در این مقاله سعی داریم، تمامی نکات را درباره شغل دیجیتال مارکتینگ بررسی کنیم. پس اگر علاقه‌مند به این شغل هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، فرایند تبلیغ و فروش محصولات و خدمات با استفاده از روش‌های دیجیتال و اینترنتی است. به‌عبارتی دیگر، این نوع از بازاریابی شامل استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتالی مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات پرداخت برای کلیک، محتوای دیجیتال و ویدیوهای آنلاین است.

با توجه به اینکه امروزه گسترش روزافزون اینترنت و دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های دیجیتال یکی از بازارهای پویای جهان مجازی برای تجارت است، افزایش توجه به دیجیتال مارکتینگ ضروری است.

هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ، به دست آوردن نتایج مثبت در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال و استفاده از ابزار و روش‌های بروز بازاریابی است. به این ترتیب، با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارها می‌توانند با افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش، کاهش هزینه‌های بازاریابی به هدف خود دست یابند.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یکی از شاخه‌های بازاریابی، با ظهور اینترنت و تکنولوژی اطلاعاتی در دهه 1990 شکل گرفت. این شاخه بازاریابی به دلیل قابلیت ردیابی و ارزیابی دقیق عملکرد تبلیغات، در سال‌های آغازین با استقبال کمی از سوی تجارت الکترونیک و شرکت‌های بزرگ محدود به خود بود.

اما با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی گسترده‌تر کاربران به اینترنت، و همچنین با رشد شبکه‌های اجتماعی و اهمیت آن در زندگی روزمره، اهمیت دیجیتال مارکتینگ رو به رشد گرفت. با ساده سازی و بهینه سازی فرآیند خرید و فروش با استفاده از تکنولوژی، قابلیت دسترسی به اطلاعات بیشتر برای مشتریان و تأثیر بیشتر تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دیجیتال مارکتینگ به یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین نوع بازاریابی تبدیل شده است که پیامدهای به‌سزایی برای شرکت‌ها و تجارت‌ها داشته است. با توجه به پویایی بازار و تغییرات سریع فناوری، دیجیتال مارکتینگ تمامی نیازها را برآورده کرده و برای شرکت‌ها می‌تواند یک ابزار مغناطیسی در جذب مشتریان و توسعه کسب و کار باشد.

چرا دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد؟

بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکار‌ها در دنیای امروز ضروری است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد به مخاطبان گسترده‌تری دست یابند و با مشتریان، به روشی هدفمندتر و شخصی‌تر ارتباط برقرار کنند. در ادامه چند دلیل برای اهمیت بازاریابی دیجیتال آورده شده است.

۵ مورد کلیدی در خصوص اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۱. مقرون به صرفه: بازاریابی دیجیتال(آنلاین) نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات چاپی یا تلویزیونی مقرون به صرفه‌تر است. این اجازه می‌دهد تا کسب و کار‌ها با بودجه کمتر به مخاطبان بیشتری دست یابند.

۲. هدفمند: بازاریابی دیجیتال به کسب و کار‌ها اجازه می‌دهد تا جمعیت‌شناسی، علایق و رفتار‌های مشتریان بالقوه را هدف قرار دهند. این بدان معنی است که مشاغل می‌توانند تلاش‌های بازاریابی خود را برای دستیابی به افراد مناسب در زمان مناسب انجام دهند.

۳. قابل اندازه‌گیری: بازاریابی دیجیتال نتایج قابل اندازه‌گیری را در اختیار کسب و کار‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد موفقیت خود را پیگیری کنند و تصمیمات درستی بگیرند.

۴. ساخت برند: بازاریابی دیجیتال به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا با ایجاد حضور آنلاین ثابت در کانال‌های متعدد، برند خود را بسازند. این به افزایش آگاهی و وفاداری برند کمک می‌کند.

۵. افزایش تعامل: بازاریابی دیجیتال به کسب و کار‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق رسانه‌های اجتماعی، ‌ایمیل و سایر کانال‌ها در زمان واقعی با مشتریان خود در ارتباط باشند. این به ایجاد روابط و افزایش وفاداری مشتری کمک می‌کند.

‏به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ یک ابزار ضروری برای کسب و کار‌هایی است که به دنبال رشد و موفقیت در عصر دیجیتال امروزی هستند. با استفاده از قدرت بازاریابی دیجیتال، کسب‌وکار‌ها می‌توانند به مخاطبان بیشتری دست یابند، برند خود را بسازند و رشد و سودآوری را به همراه داشته باشند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی (آفلاین) چیست؟

در بازاریابی دیجیتال یا آنلاین، استفاده از ابزارهای اینترنتی برای تبلیغ و جلب مخاطب برای اهداف تجاری انجام می‌شود. از جمله روش‌های استفاده شده در بازاریابی دیجیتال می‌توان به گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وب سایت اشاره کرد. در بازاریابی دیجیتال، خود ابزارهای بازاریابی اینترنتی در دسترس قرار می‌گیرند و کاربران به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال، قابلیت اندازه‌گیری دقیق واکنش مخاطبان به تبلیغات و ارزیابی کارایی آن‌ها می‌باشد.

اما در بازاریابی سنتی یا آفلاین، روش‌هایی متفاوت از بازاریابی دیجیتال به‌ کار گرفته می‌شوند. از جمله روش‌های بازاریابی سنتی می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی و بیلبوردها اشاره کرد. در بازاریابی سنتی، روش‌های بازاریابی بر اساس ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان و روابط دوستانه سازماندهی می‌شوند و معمولاً ارائه پیشنهادات بین گروه‌های کوچک مشتری از طریق گفتگو و ملاقات‌های حضوری صورت می‌گیرد.

اصلی‌ترین تفاوت بین بازاریابی دیجیتال در روش تبلیغات و ارتباط با مخاطبان است، اما با ورود دنیای دیجیتال به زندگی روزمره، بازاریابی دیجیتال به‌شدت تأثیرگذار و رایج شده و بسیاری از کاربران امروزی به‌ وسیله این نوع بازاریابی به جستجوی نیازهایشان می‌پردازند.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ
کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ کدام‌اند؟

حال شاید برای شما سوال شده باشد، که از چه روش‌هایی می‌توان از دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار خود استفاده کرد. در ادامه ۱۱ مورد کلیدی که برای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ ضروری هستند را بررسی می‌کنیم.

۱. وب سایت:

  • وب‌سایت به‌عنوان مرکز هدفگیری و کسب و کار با تعداد بیشماری از کاربران، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

۲. شبکه‌های اجتماعی:

  • جمع‌آوری مخاطبان و برقراری ارتباط با آن‌ها، از طریق شبکه‌های اجتماعی امری ضروری و کلیدی در دیجیتال مارکتینگ به‌شمار می‌آید.
  • اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. همانطور که در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عمیق‌تر می‌شوید، می‌توانید از آن برای به‌دست آوردن سرنخ و به‌عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست‌ها و توییت‌های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

۳. سئو:

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو به منظور بهبود جایگاه و ترافیک وب سایت شما از کانال‌های دیگری محسوب می‌شود.

۴. تبلیغات گوگل:

  • برای ارائه تبلیغات در موتورهای جستجو کاربرد دارد.

۵. ایمیل مارکتینگ:

  • نوشتن ایمیل‌ها با هدف تبلیغ کردن محصولات و خدمات نیز از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ به‌شمار می‌آید. بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است، اگرچه بسیاری از مردم آن را با هرزنامه مرتبط می‌دانند و با چنین پیام‌هایی برخورد می‌کنند.

۶. محتوای برخط:

  • استفاده از محتوای خلاقانه، قابل‌اطمینان و قابل اعتماد است که به‌هدف افزایش ترافیک و بهبود جایگاه صفحه‌های وب در موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

۷. ویدئو مارکتینگ:

  • استفاده از ویدئو برای تبلیغ محصولات و خدمات محبوبیت دارد.

۸. پادکست:

  • یکی از روش‌های محبوب برای جذب مخاطب، تولید پادکست می‌باشد. پادکست‌ها از یک کانال دیجیتال مارکتینگ برای گسترش و جلب کردن افراد استفاده می‌شود.

۹. تبلیغات از طریق شبکه‌های تبلیغاتی:

  • مانند فیسبوک و اینستاگرام که برای نمایش تبلیغات به کار می‌روند.

۱۰. رسانه‌های ویدیویی:

  • بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری نحوه انجام کاری، خواندن نظر یا فقط برای استراحت و سرگرمی، به سایت‌هایی مانند YouTube مراجعه می‌کنند. بازاریابان می‌توانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. 

۱۱: پیامک زدن

  • شرکت‌ها از پیام‌های متنی (به طور رسمی به‌عنوان پیام کوتاه یا سرویس پیام کوتاه شناخته می‌شوند.) برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین محصولات و تبلیغات خود استفاده می‌کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی نیز از پیامک برای تبلیغ خود و درخواست کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از کمپین‌های بازاریابی این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند که از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت یا کمک مالی انجام دهند.

شاید فکر کنید دیجیتال مارکتینگ می‌تواند فقط به صورت آنلاین شکل بگیرد اما جالب است بدانید، نوعی از دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که آفلاین است. حالا به نظر شما، این نوع از دیجیتال مارکتینگ به چه صورت است؟

بازاریابی دیجیتال آفلاین چیست؟
بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال آفلاین چیست؟

‏بازاریابی دیجیتال آفلاین به استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های غیر آنلاین اشاره دارد. انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال آفلاین وجود دارد، از جمله:

۱. تبلیغات تلویزیونی:

  • این شامل ایجاد و پخش تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی برای دستیابی به مخاطبان زیادی است.

۲. تبلیغات رادیویی:

  • این شامل ایجاد و پخش آگهی‌های بازرگانی در‌ایستگاه‌های رادیویی برای دستیابی به مخاطبان هدف است.

۳. تبلیغات چاپی:

  • این شامل قرار دادن تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات و سایر نشریات چاپی برای رسیدن به یک جمعیت خاص است.

۴. بازاریابی پستی مستقیم:

  • این شامل ارسال مطالب تبلیغاتی، مانند بروشور‌ها، مستقیماً از طریق پست برای مشتریان است.

۵. تبلیغات در فضای باز:

  • این شامل قرار دادن تبلیغات روی بیلبورد‌ها، اتوبوس‌ها یا سایر فضا‌های عمومی برای دستیابی به مخاطبان گسترده است.

۶. بازاریابی رویدادی:

  • این شامل حمایت مالی یا شرکت در رویداد‌هایی مانند نمایشگاه‌ها یا کنفرانس‌ها برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف می‌شود.

‏به طور کلی، بازاریابی دیجیتال آفلاین می‌تواند راهی مؤثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه‌ای باشد که ممکن است به صورت آنلاین فعال نباشند یا کانال‌های بازاریابی سنتی را ترجیح دهند.

برای ادامه مبحث، نیاز به تعریف اصطلاحی به نام KPI داریم.

KPI چیست؟

 kPI مخفف کلمه (Key Performance Indicator) می‌باشد و به معنی شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌باشد. (KPI) به مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌های قابل سنجش اشاره دارد که برای سنجش عملکرد کلی بلندمدت یک شرکت استفاده می‌شود. KPI به طور خاص به تعیین دستاوردهای استراتژیک، مالی و عملیاتی یک شرکت کمک می‌کند. 

حال شاید برای شما سوال شده باشد که با چه روش‌هایی، سنجش میزان عملکردتان را می‌توانید بررسی کنید.

موارد زیر برخی از رایج‌ترین KPI هایی هستند که بازاریابان می‌توانند از آن‌ها برای سنجش میزان عملکردشان استفاده کنند.

۵ مورد مهم از kPI

۱. نرخ کلیک:

  • این KPI معمولاً برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین می‌باشد. روش کار اینگونه است که با شمارش تعداد افرادی که روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده‌اند به‌عنوان درصدی از همه افرادی که ممکن است آن را دیده باشند، استفاده می‌شود. از این طریق می‌توان موارد مهمی را برای پیشرفت در کار بررسی کرد.

۲. نرخ تبدیل:

  • نرخ تبدیل حتی از نرخ کلیک فراتر می‌رود تا درصد افرادی را که اقدام مورد نظر خود را انجام داده‌اند، مانند خرید، با کل مخاطبانی که فقط تبلیغ آن را دیده‌اند، مقایسه شود.

۳. ترافیک رسانه‌های اجتماعی: این تعداد افراد با نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی یک شرکت تعامل دارند. این شامل لایک کردن و پسندیدن، دنبال کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.

۴. ترافیک وب سایت:

  • این معیار، تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت در یک بازه زمانی معین بازدید می‌کنند را بررسی می‌کند. در میان کاربردهای دیگری که دارد، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا نتیجه تلاش‌های بازاریابی خود را برای کسب و کارشان را بررسی کنند؛ و از این طریق در هدایت مصرف کنندگان تصمیم درستی بگیرند.

۵. بررسی چالش‌ها:

  • دنیای دیجیتال چالش‌های ویژه‌ای را برای بازاریابان ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، کانال‌های دیجیتال به سرعت گسترش می‌یابند و بازاریابان باید آن‌ها را دنبال کنند و نحوه استفاده موثر از آن‌ها را بیابند. بازاریابان همچنین می‌توانند تجزیه و تحلیل و استفاده مؤثر از حجم عظیمی از داده‌هایی را که می‌توانند از طریق این پلتفرم‌ها به دست آورند را چالش برانگیز بدانند. 

شاید مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای غرق تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی می‌شوند و جلب توجه آن‌ها را بیش از پیش دشوارتر می‌کند. 

بازاریابی اینترنتی چیست؟

از نظر فنی، بازاریابی اینترنتی بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می‌شود. به این ترتیب، زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند از انواع مختلفی از پلتفرم‌های دیجیتال از جمله اینترنت برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر و اهداف خود استفاده کند.

چگونه می‌توانید یک بازاریاب دیجیتال شوید؟
بازاریابی دیجیتال

چگونه می‌توانید یک بازاریاب دیجیتال شوید؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت‌های نوشتاری قوی و رسانه‌های اجتماعی، همراه با درک خوب از تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز دارند. مدرک لیسانس برای اکثر موقعیت‌های بازاریابی دیجیتال مورد نیاز است. همچنین ممکن است بخواهید در دوره‌های بازاریابی دیجیتال شرکت کنید یا در یک “بوت کمپ” دیجیتال شرکت کنید. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی در مدرسه و یا دانشگاه نیز می‌تواند مفید باشد.

 لازم به ذکر است که مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال ممکن است مفید باشد اما ضروری تلقی نمی‌شود.

شاید علاقه‌مند باشید که بدانید برای ورود به این حوزه، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. در ادامه مهارت‌های مورد نیاز را بررسی می‌کنیم.

چه مهارت‌هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

ویژگی‌های مورد نیاز برای موفقیت در این راه، بسیار و متنوع است.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها شیوه‌های بازاریابی دیجیتال را اجرا می‌کنند و متخصصان بازاریابی دیجیتال را استخدام می‌کنند، چگونه به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال خود را از رقبای خود متمایز می‌کنید؟

بیایید به ۷ مهارت کلیدی و برتر مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال نگاه کنیم.

۷ مهارت کلیدی و برتر برای متخصص شدن!

۱. تجزیه و تحلیل داده‌ها

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها به استفاده از رویه‌های کاربردی و نرم‌افزار‌های مدرن برای جمع‌آوری و پردازش طیف گسترده‌ای از اطلاعات از تعاملات مختلف اشاره دارد. این تعاملات آنلاین می‌تواند به شکل تراکنش‌های آنلاین، پرسش‌ها و سایر موارد مرتبط با کسب‌وکار شما باشد. با وجود تعداد زیادی ابزار آنلاین برای اندازه‌گیری داده‌ها در پلتفرم‌های مختلف، تحلیل و تصمیم‌گیری بازاریابی برای بازاریابان نسبتاً آسان‌تر می‌شود. بازاریابان باید مفهوم پاکسازی داده را درک کنند که به فرآیند خلاص شدن از داده‌های نادرست، تکراری یا ناقص از پایگاه داده اشاره دارد. توصیه می‌شود برای تصمیم‌گیری مؤثر، پایگاه داده را به طور مداوم به روز کنید و از شر داده‌های ناخواسته خلاص شوید.

۲. ایجاد محتوا

  • ایجاد محتوای با کیفیت بالا و محتوای مناسب سئو و فرآیند چگونگی جذب مؤثر مخاطبان، یکی از موارد بسیار مهم برای موفقیت در این حوزه می‌باشد. توصیه می‌شود «ایجاد محتوای همیشه سبز» را به بخشی از هدف تبدیل کنید. محتوای همیشه سبز، محتوایی است که به اصطلاح مرگ ندارد و همیشه زنده محسوب می‌شود. این بدان معناست که اگر مشتری یک روز بعد یا سال‌ها بعد محتوا را پیدا کند، اطلاعات همچنان با نیاز‌های او مرتبط باشد.

۳. SEO و SEM

  • الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال به‌روز شدن است و اهمیت استفاده از کلمات کلیدی کاربردی و خاص به شدت افزایش یافته است. بنابراین، بهینه‌سازی موتور‌های جستجو (SEO) به یک مهارت مهم تبدیل می‌شود که هر بازاریاب دیجیتال برای پشتیبانی از تمام سطوح بازاریابی دیجیتال باید داشته باشد. جنبه فنی سئو می‌تواند توسط افراد فنی‌تر تیم مدیریت شود، با این حال، داشتن دانش قوی در مورد پویایی سئو به همراه داشتن دانش در مورد نحوه بهینه‌سازی همه اشکال محتوا برای اجرا بسیار مهم است. برای موفق شدن در این حوزه، هر دو SEO و SEM به شما کمک می‌کنند که نه تنها محتوای خود را به مخاطبان هدف خود هدایت کنید، بلکه بتوانید پایگاه داده مشتریان خود را محدود کنید.

 

۴. CRM

  • نظارت بر تجربه مشتری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نیاز‌های رو به رشد مخاطبان هدف خود را درک کنند. بازاریابان دیجیتال باید مهارت‌های مدیریت ارتباط با مشتری را توسعه دهند که شامل استراتژی‌هایی است که می‌توانند برای نظارت و به حداکثر رساندن تجربه مشتری استفاده کنند. ارتباط با مشتریان در سطح احساسی و شخصی‌تر همیشه یک مزیت اضافی برای برند است زیرا شانس وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد. مهارت‌هایی مانند همدلی و ارتباط برای بهبود مدیریت خدمات مشتری استفاده شود.

۵. مهارت‌های ارتباطی

  • مهارت‌های ارتباطی خوب در یک بازاریاب دیجیتال شامل عواملی مانند انتشار پیام‌های تأثیرگذار، ایجاد اعتماد و ایجاد روابط است. انگیزه در اینجا، ایجاد یک پیام تأثیرگذار و ارائه آن به مشتریان به روشی واضح، مختصر، جالب و مرتبط است. یک بازاریاب دیجیتال باید این توانایی را داشته باشد که به همه چیز از منظری متفاوت نگاه کند، بتواند‌ ایده‌ها را به گونه‌ای که مخاطب آن را درک کند، سرگرم کننده و مفید باشد، به اشتراک بگذارد.

۶. رسانه‌های اجتماعی

  • رسانه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به عرصه‌ای برای گفتگو‌های عمومی هستند. بازاریابان دیجیتال می‌توانند از آن به نفع خود برای انتقال پیام مرتبط به مخاطبان مربوطه استفاده کنند. مهارت رسانه‌های اجتماعی فراتر از پست کردن مداوم محتوا است. کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا و تعامل با مخاطب، ۳ عامل دیگری هستند که بازاریابان باید در هنگام ایجاد استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی بدانند. هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی الگوریتم خاص خود را دارد که به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند محتوای خود را برای مخاطبان خاص هدف قرار دهند که به آن‌ها کمک می‌کند داده‌های دقیق را دریافت کنند. برخی از ابزار‌های جدید مانند تبلیغات پولی، پست‌های تقویت شده، هشتگ‌ها و گروه‌های تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی تثبیت کنند.

۷. مهارت‌های اولیه طراحی

  • محتوای بصری امروزه بیشتر از محتوای نوشتاری به شما در معرض دید قرار می‌دهد. ویدئو‌ها در حال تسخیر اینترنت هستند زیرا اکنون به داشتن نرخ تبدیل، تعامل و رتبه بالاتر سئو معروف هستند.
  • بهترین تمرین برای بازاریابان دیجیتال این است که دانش اولیه در مورد نرم‌افزار‌هایی مانند Adobe Creative Suite (فتوشاپ، افتر افکت، illustrator، InDesign و غیره)، Canva، Inkscape داشته باشند که به آن‌ها در ایجاد محتوای بصری کمک کند.
  • داشتن دانش اولیه از هر مهارت با تخصص در چند مورد توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگرچه دانش و مهارت‌های فنی را می‌توان آموخت، ویژگی‌های لازم برای دستیابی به دانش را نمی‌توان به همان روش به دست آورد. باید بهبود مهارت‌های نرم و سخت خود را در اولویت قرار دهید.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، برای انجام امور مختلف از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که اکنون می‌خواهیم ۵ مورد از بهترین ابزارهای کار دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.

۵ نمونه از بهترین ابزارهای کار دیجیتال مارکتنیگ

Google Analytics .۱

  • ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی ترافیک وب‌سایت خود را درک کنید و اطلاعاتی از جمله تعداد بازدیدکنندگان، نحوه ورود به سایت و رفتار کاربران در سایت را دریافت کنید.

 SEMrush .۲

  • ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا علاوه بر جستجوهای کلمات کلیدی، میزان ترافیک وب‌سایت خود و رقبا را نیز بررسی کنید.

Mailchimp .۳

  • ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید خبرنامه‌های ایمیلی خود را مدیریت کنید و از ارسال نامه به لیستی از ایمیل‌ها به صورت همزمان استفاده کنید.

 Hootsuite .۴

  • ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی برنامه‌ریزی کنید و تنظیمات حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را انجام دهید و فعالیت‌های مختلف خود از جمله ارسال پست و پیش‌بینی واکنش کاربران را دنبال کنید.

 Ahrefs .۵

  • ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا تعداد لینک‌های داخلی و خارجی وب‌سایت خود و رقبا را بررسی کنید و از آن‌ها برای بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو استفاده کنید. 

هرچند که ابزارهای فوق تنها نمونه‌ای از بهترین ابزارهای کار دیجیتال مارکتینگ هستند، اما با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید بهبود بخشیدن روند دیجیتال مارکتینگ خود را آسان کنید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۷ مزیت برتر دیجیتال مارکتینگ

۱. توسعه برند

  • کسب و کار فقط به نام و محصولات شرکت مربوط نمی‌شود. در عوض، این صدا و پیام برند است که باید در بازار تثبیت شود تا برند شناخته شود و مردم نیز به برند به‌عنوان یک نام مورد اعتماد نگاه کنند. 
  • بر اساس یک مطالعه توسط گوگل، ۵۳ درصد از مصرف‌کنندگان قبل از خرید هر چیزی به صورت آنلاین، تحقیقات آنلاین انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که حضور قوی برند آنلاین بر رفتار خرید مصرف‌کننده و تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارد.
  • بر اساس مطالعه دیگری، مشخص شد که تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند تا ۷۴ درصد کمک می‌کند.
  • طبق مطالعه‌ای که توسط DemandMetric انجام شد، مشخص شد که ۶۷٪ از شرکت‌هایی که وبلاگ‌های فعال دارند، ماهانه سود بیشتری می‌کنند. این نشان می‌دهد که ایجاد قدرت برند و رهبری فکری چقدر مهم است.

 

۲. دسترسی بیشتر

  • بازاریابی دیجیتال به گسترش حضور برند کمک می‌کند و بستری برای دستیابی به مشتریان زیادی ایجاد می‌کند. در اینصورت برند جهانی می‌شود زیرا بازاریابی دیجیتال بستری را برای نمایش جهانی فراهم می‌کند و به تازه‌وارد‌ها و برند‌های تازه‌کار اجازه می‌دهد با شرکت‌های بزرگ و مستقر که بر بازار سنتی تسلط دارند، جایگاهی برابر داشته باشند.

۳. قابلیت دسترسی

  • مزیت دیجیتال مارکتینگ این است که برند را در دسترس مشتری قرار می‌دهد، زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که مشتریان فعلی بخواهند نظرات خود را برای یک تجربه فروشگاه خوب بنویسند و به دوستان خود توصیه کنند. بنابراین، بازاریابی دیجیتال بستری را برای مشتریان فراهم می‌کند تا نظرات خود را بنویسند. به طور همزمان، مشتریان احتمالی ممکن است بخواهند مکان فروشگاه، خدمات ارائه شده، ساعات کاری فروشگاه، در دسترس بودن و اساساً آنچه که برند در آن تخصص دارد، بدانند.

۴. تعامل بیشتر

  • بازاریابی دیجیتال سودمند است زیرا به برند اجازه می‌دهد توجه مشتری را به خود جلب کند تا زمانی که شهرت معتبری ایجاد کند. بقای برند زمانی آسان می‌شود که افراد بیشتری برند را بشناسند، و این را می‌توان از طریق بازاریابی دیجیتال با پست‌های وبلاگ منظم، محتوای مرتبط، استفاده از پست‌های جذاب مانند نظرسنجی‌ها، تبلیغات رویداد‌ها و پیشنهادات تبلیغاتی، به دست آورد.

۵. هزینه کمتر

  • ماهیت مقرون به صرفه بازاریابی دیجیتال برای مشاغل بسیار سودمند است. هزینه در بازاریابی دیجیتال در مقایسه با کمپین‌های بازاریابی سنتی بسیار کمتر است. یکی از دلایل این موضوع به این خاطر است که آن‌ها با بودجه محدودی برای تبلیغات همراه هستند.

۶. محدودیت زمان

  • با استفاده از ایمیل، نسخه و نشر محتوای آنلاین می‌توانید در هر زمان و هرجا که شما می‌خواهید مخاطبین خود را هدایت به کسب و کار خود کنید.

۷. هدفمندی بیشتر

  •  دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد تا به راحتی و به خوبی هویت فردی و نیاز واقعی مشتریان خود را مشخص کنید و بنا به آن برای هر گروه و نوع مخاطب، محتوای خاصی طراحی کنید.

معایب دیجیتال مارکتینگ

۱. رقابت بالا

  • روی موضوع برند سازی باید به خوبی فکر شود، باید برجسته باشد، توجه را جلب کند و بر مخاطبان هدف تأثیر بگذارد زیرا رقابت اخیراً افزایش یافته است. هر رویکرد یکنواخت یا روش تکراری، برند را در کوتاه‌ترین زمان از رقابت خارج می‌کند. کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بسیار رقابتی شده‌اند. بنابراین، برند‌ها باید با نیاز‌های مشتریان مرتبط باشند و در پاسخگویی سریع باشند.

۲. قابلیت اطمینان به فناوری

  • بازاریابی دیجیتال صرفاً مبتنی بر فناوری است و اینترنت مستعد خطا است. مواقعی وجود دارد که لینک‌ها و یا سایت‌های مورد نیاز ممکن است کار نکنند، صفحات ممکن است بارگیری نشوند، و دکمه‌های صفحه به سادگی کار خود را انجام ندهند. این امر باعث می‌شود مشتریان زیادی به برند‌های دیگر روی بیاورند. بنابراین، برای جلوگیری از این امر، آزمایش وب سایت ضروری است. 

۳. وقت گیر

  • یکی از بزرگترین معایب کمپین‌های بازاریابی دیجیتال زمان بر بودن آن‌ها می‌باشد. تکنیک‌ها و استراتژی‌های سازماندهی نشده ممکن است زمان زیادی را صرف کنند و اختصاص زمان مورد نظر به کمپین دشوار می‌شود. این در نهایت منجر به نتایج منفی خواهد شد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که بر روی استراتژی مورد نیاز شرکت تمرکز کنید و بر اساس آن محتوا را برنامه‌ریزی و مدیریت کنید. برای غلبه بر موانع احتمالی باید از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال مانند HubSpot، Ahrefs و پست‌های رسانه‌های اجتماعی و ابزار‌های زمان‌بندی مانند Hootsuite و Tweetdeck استفاده شود.

۴. مسائل امنیتی و حریم خصوصی

  • امنیت شرط اولیه هر برندی است. از این رو محافظت از وب سایت چیزی است که باید به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال به طور جدی اجرا شود. ایمن‌سازی و حفاظت از اتصالات شبکه با استفاده از ابزار‌های رمزگذاری همیشه پیشنهاد می‌شود. رویکرد اصلی داشتن یک آنتی ویروس خوب بسیار مطلوب است. ملاحظات قانونی در به دست آوردن داده‌های مشتری برای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال باید با رعایت تمام نکات لازم انجام شود. 

۵.حمایت‌های مالی بیشتر

  • استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای حفظ و ارائه جایگاه استراتژیک شرکت، نیاز به هزینه‌های قابل توجه دارد.
  • بنابراین حمایت مالی و یافتن یک حامی مالی ممکن است دشوار باشد.

در ادامه می‌خواهیم افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار موفق هستند را به شما معرفی کنیم!

‏افراد موفق زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که در اینجا برخی از شناخته شده ترین نام‌ها آورده شده است.

۵ فرد بسیار موفق در حوزه دیجیتال مارکتینگ

‏۱. Neil Patel:

  • او یک متخصص و کارآفرین دیجیتال مارکتینگ است که چندین شرکت موفق از جمله Crazy Egg و KISSmetrics را تاسیس کرده است. او همچنین یک وبلاگ نویس و سخنران پرکار در زمینه بازاریابی دیجیتال است. یکی از جالب ترین خاطرات او زمانی است که اولین شرکت خود را در سن 16 سالگی راه اندازی کرد که یک هیئت شغلی برای شرکت‌های فناوری بود. او بعداً تبدیل به یک بازاریاب دیجیتال موفق شد و به بسیاری از شرکت‌ها کمک کرد تا حضور آنلاین خود را افزایش دهند.

۲. Gary Vaynerchuk:

  • یک کارآفرین و بازاریاب دیجیتال معروف است که مدیر عامل شرکت VaynerMedia است. یکی از جالب ترین خاطرات او زمانی است که وی Wine Library TV را راه اندازی کرد، یک وبلاگ ویدئویی در مورد نوشیدنی، به او کمک کرد طرفداران زیادی پیدا کند و در نهایت منجر به تبدیل شدن وی به یک بازاریاب دیجیتال موفق شد.

۳. Rand Fishkin:

  • او بنیانگذار Moz، یک شرکت پیشرو در زمینه نرم افزار سئو، و سخنران و نویسنده مشهوری در موضوع بهینه سازی موتورهای جستجو است. یکی از جالب ترین خاطرات او زمانی است که در سال 2004 وبلاگ نویسی در مورد SEO را شروع کرد و به سرعت طرفدارانی پیدا کرد. او بعداً آن وبلاگ را به Moz تبدیل کرد که به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو در صنعت تبدیل شده است.

۴. Ann Handley:

  • او کارشناس بازاریابی محتوا و نویسنده کتاب پرفروش «همه می‌نویسند» است. او همچنین مدیر ارشد محتوا در MarketingProfs، یک شرکت پیشرو در آموزش بازاریابی است. یکی از جالب ترین خاطرات او زمانی است که اولین کتابش را نوشت، قوانین محتوا، که به پرفروش ترین کتاب تبدیل شد و به او به عنوان یک رهبر فکری در صنعت کمک کرد.

۵. Seth Godin:

  • او یک استاد بازاریابی و نویسنده پرفروش کتاب‌هایی مانند «گاو بنفش» و «این است بازاریابی» است. او همچنین یک وبلاگ نویس و سخنران محبوب در زمینه بازاریابی است.

‏این‌ها تنها چند نمونه از افراد موفق در بازاریابی دیجیتال هستند، اما تعداد بیشتری نیز وجود دارند که سهم قابل توجهی در این زمینه داشته اند.

حال می‌خواهیم در ادامه مصاحبه‌ای با Seth Godin شده است را برای شما بنویسیم. با خواندن متن مصاحبه افراد موفق، بسیاری از ابهامات ذهنی شما درباره شغل مورد نظرتان برطرف می‌شود.

‏همانطور که گفتیم، ست گودین نویسنده، کارآفرین و متخصص بازاریابی مشهور است که چندین کتاب پرفروش در زمینه بازاریابی، رهبری و تجارت نوشته است. او همچنین بنیانگذار چندین شرکت موفق از جمله Yoyodyne و Squidoo است. در اینجا نمونه ای از مصاحبه با ست گودین آمده است:

‏مصاحبه کننده: ست، شما مطالب زیادی در مورد بازاریابی و رهبری نوشته اید. چه چیزی شما را ترغیب کرد که در این زمینه‌ها شغلی را دنبال کنید؟

Godin: من همیشه به چگونگی گسترش ایده‌ها و نحوه تصمیم گیری مردم علاقه مند بوده‌ام. بازاریابی در واقع فقط در مورد درک رفتار انسان و کشف چگونگی ارتباط موثر با مردم است. رهبری عبارت است از الهام بخشیدن و هدایت افراد برای رسیدن به اهدافشان. هر دوی این زمینه‌ها در دنیای امروز که توجه کمیاب و رقابت شدید است، بسیار مهم هستند.

‏مصاحبه کننده: کتاب شما “گاو بنفش” به کتابی کلاسیک در دنیای بازاریابی تبدیل شده است. می‌توانید کمی در مورد مفهوم گاو بنفش و اینکه چرا امروزه برای کسب‌وکارها بسیار مهم است به ما بگویید؟

Godin: ایده پشت گاو بنفش این است که در دنیایی که انتخاب‌های زیادی وجود دارد و سر و صدای زیادی وجود دارد، قابل توجه بودن تنها راه برجسته شدن است. گاو بنفش چیزی است که آنقدر متفاوت و منحصر به فرد است که مردم نمی‌توانند متوجه آن نشوند. در دنیای امروز، که مصرف کنندگان در تمام طول روز با پیام‌های تبلیغاتی بمباران می‌شوند، قابل توجه بودن تنها راه جلب توجه است.

مصاحبه‌کننده: شما همچنین در مورد اهمیت ایجاد یک جامعه پیرامون برند خود نوشته‌اید. آیا می‌توانید کمی در مورد اینکه چرا این مهم است و کسب و کار‌ها چگونه می‌توانند آن را انجام دهند صحبت کنید؟

Godin: ایجاد یک جامعه حول نام تجاری شما مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد با مشتریان خود در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید. هنگامی که مردم احساس می‌کنند بخشی از یک جامعه هستند، احتمال بیشتری دارد که به برند شما وفادار باشند و این موضوع را به دیگران منتقل کنند. برای ساختن یک اجتماع، باید پیامی روشن و هدفمند داشته باشید. شما همچنین باید تمایل داشته باشید که با مشتریان خود در ارتباط باشید و به نظرات آن‌ها گوش دهید.

‏مصاحبه‌کننده: شما سال‌ها کارآفرین بوده‌اید و چندین شرکت موفق را تأسیس کرده‌اید. چه توصیه‌ای به کسی دارید که به تازگی شروع به کار به‌عنوان یک کارآفرین کرده است؟

Godin: توصیه من این است که روی خلق چیزی تمرکز کنید که واقعاً قابل توجه است. سعی نکنید به تنهایی بر سر قیمت یا ویژگی‌ها رقابت کنید. در عوض، روی خلق چیزی تمرکز کنید که آنقدر متفاوت و منحصر به فرد است که مردم نمی‌توانند در مورد آن صحبت نکنند. همچنین، مایل به ریسک و شکست باشید. شکست بخشی اجتناب ناپذیر از سفر کارآفرینی است، اما مثل یک معلم عالی است.

‏مصاحبه‌کننده: در نهایت، برخی از بزرگترین چالش‌های پیش روی بازاریابان و کسب‌وکار‌های امروزی چیست و چگونه می‌توانند بر آن‌ها غلبه کنند؟

Godin: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که امروزه بازاریابان با آن مواجه هستند، سر و صدای زیاد و رقابت در بازار است. برای غلبه بر این امر، کسب‌وکار‌ها باید بر ایجاد محصولات و تجربیات قابل توجهی تمرکز کنند که از بقیه متمایز باشد. آن‌ها همچنین باید مایل به آزمایش چیز‌های جدید باشند. چالش دیگر، تغییر ماهیت فناوری و رسانه است. کسب و کار‌ها باید چابک و سازگار باشند تا بتوانند با این تغییرات همگام شوند و در چشم مشتریان خود مرتبط بمانند.

باید تا اینجای مقاله، اطلاعات زیادی درباره این شغل به‌دست آورده باشید. در ادامه نکات تکمیلی درمورد مسیر شغلی و مهاجرت بیان خواهیم کرد.

‏مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ

‏دیجیتال مارکتینگ یک زمینه به سرعت در حال رشد است که طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد. اگر علاقه‌مند به دنبال کردن حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال هستید، چندین مسیر وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. در ادامه برخی از رایج‌ترین مسیر‌های شغلی بازاریابی دیجیتال آورده شده است.

۷ مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ

۱. مدیر بازاریابی دیجیتال:

  • به‌عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال، شما مسئول توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت یا سازمان خواهید بود. شما بر تیمی از بازاریابان دیجیتال نظارت خواهید داشت و با سایر بخش‌ها همکاری نزدیک خواهید داشت تا اطمینان حاصل کنید که تلاش‌های بازاریابی با اهداف کلی کسب‌وکار همسو هستند.

۲. مدیر رسانه‌های اجتماعی:

  • مدیران رسانه‌های اجتماعی مسئولیت مدیریت حضور یک شرکت در رسانه‌های اجتماعی را بر عهده دارند. این شامل ایجاد و مدیریت محتوا، تعامل با دنبال‌کننده‌ها و تجزیه و تحلیل معیار‌های رسانه‌های اجتماعی برای سنجش موفقیت کمپین‌ها می‌شود.

۳. متخصص سئو:

  • متخصصان سئو مسئول بهینه‌سازی وب سایت یک شرکت برای بهبود رتبه‌بندی موتور‌های جستجو هستند. این شامل انجام تحقیقات کلمات کلیدی، بهینه‌سازی محتوای وب سایت و ایجاد بک لینک است.

۴. متخصص PPC:

  • متخصصان PPC کمپین‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک را در پلتفرم‌هایی مانند تبلیغات گوگل و فیس بوک مدیریت می‌کنند. آن‌ها مسئول ایجاد و بهینه‌سازی تبلیغات، نظارت بر عملکرد کمپین، و تنظیم پیشنهاد‌ها برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه هستند.

۵. مدیر بازاریابی محتوا:

  • مدیران بازاریابی محتوا مسئول ایجاد و مدیریت استراتژی بازاریابی محتوای یک شرکت هستند. این شامل ایجاد پست‌های وبلاگ، ویدئو‌ها، اینفوگرافیک‌ها و انواع دیگر محتوا است که مشتریان را درگیر و آموزش می‌دهد.

۶. مدیر بازاریابی‌ایمیلی:

  • مدیران بازاریابی‌ایمیلی مسئول ایجاد و مدیریت کمپین‌های بازاریابی‌ایمیلی هستند. این شامل توسعه محتوای‌ایمیل، مدیریت لیست مشترکین، و تجزیه و تحلیل معیارهای‌ایمیل برای سنجش موفقیت کمپین است.

۷. مدیر ارشد بازاریابی (CMO):

  • CMO بالاترین رتبه اجرایی بازاریابی در یک شرکت است. CMO علاوه بر نظارت بر استراتژی بازاریابی دیجیتال، مسئول توسعه و اجرای استراتژی بازاریابی کلی برای شرکت است.توجه به این نکته مهم است که نقش‌های زیادی در بازاریابی دیجیتال مانند طراح UX/UI، توسعه‌دهنده وب، تحلیلگر داده و … وجود دارد. کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال یادگیری مداوم و انطباق با فناوری‌ها و روند‌های جدید در صنعت است.

‏برای دنبال کردن حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال، داشتن درک قوی از اصول و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال مهم است. شما می‌توانید این دانش را از طریق آموزش رسمی، دوره‌های آنلاین یا آموزش در حین کار به دست‌آورید. علاوه بر این، مهم است که با آخرین روند‌ها و فن‌آوری‌ها در این زمینه به روز بمانید تا در حرفه خود رقابتی باقی بمانید.

سوالاتی که در مصاحبه شغلی دیجیتال مارکتینگ، از شما می‌پرسند!

‏دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای است که به سرعت در حال رشد است و افراد موفق زیادی وجود دارند که در این صنعت نامی برای خود دست و پا کرده‌اند. در اینجا برخی از سؤالات رایجی که ممکن است در طول مصاحبه شغلی از افراد در زمینه دیجیتال مارکتینگ پرسیده شود آورده شده است:

۱. چه مهارت‌هایی در این زمینه دارید؟

‏۲. چه چیزی شما را به دنبال حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال تشویق کرد و چگونه در این زمینه شروع کردید؟

‏۳. با چالش‌هایی که در حرفه خود با آن روبرو خواهید شد، چگونه غلبه می‌کنید؟

‏۴. چگونه در جریان آخرین روند‌ها و پیشرفت‌های بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرید و بر چه منابعی تکیه می‌کنید؟

‏۵. آیا می‌توانید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ را که روی آن کار کرده‌اید توضیح دهید و از چه استراتژی‌هایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنید؟

‏۶. چگونه موفقیت یک کمپین بازاریابی دیجیتال را اندازه‌گیری می‌کنید و معمولاً چه معیار‌هایی را دنبال می‌کنید؟

 

‏حال در ادامه می‌خواهیم، مسیر مهاجرت شغلی را برای شما بگوییم.

مسیر مهاجرت شغلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

پیش از این، شرح کلی درباره مسیر شغلی و وظایف موجود در شغل دیجیتال مارکتینگ دادیم. اگر هر یک از مهارت‌های مربوطه را داشته باشید، می‌توانید از مهارت خود در کشورهای دیگر نیز استفاده کنید. 

اگر به دنبال مهاجرت به حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال هستید، چندین قدم وجود دارد که می‌توانید برای انجام این انتقال تا حد امکان راحت‌تر انجام دهید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای شروع وجود دارد.

۶ قدم اصلی برای مهاجرت

۱. مهارت‌های قابل انتقال خود را شناسایی کنید.

به مجموعه مهارت‌های فعلی خود نگاهی بیندازید و شناسایی کنید که کدام مهارت‌ها قابل انتقال به بازاریابی دیجیتال هستند. به‌عنوان مثال، اگر تجربه‌ای در زمینه فروش، خدمات مشتری یا تولید محتوا دارید، این مهارت‌ها می‌توانند در نقش بازاریابی دیجیتال ارزشمند باشند.

۲. دریافت گواهینامه

چندین گواهینامه دیجیتال مارکتینگ موجود است که می‌تواند به شما کمک کند دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه را به دست‌آورید. برخی از گواهینامه‌های محبوب عبارتند از:

 Google Ads،

 HubSpot Inbound Marketing Hootsuite Social Media Marketing.

۳. Portfolio خود را بسازید. 

Portfolio شامل نمونه کارها و تجارب شغلی شما می‌باشد که رزومه شما را نیز شامل می‌شود. همانطور که در حال یادگیری مهارت‌های بازاریابی دیجیتال جدید هستید، شروع به ساختن مجموعه‌ای از کار کنید که توانایی‌های شما را به نمایش بگذارد. این می‌تواند شامل نمونه‌هایی از کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ، کمپین‌های بازاریابی‌ایمیلی و موارد دیگر باشد.

۴. شبکه

 در رویداد‌های صنعت شرکت کنید و با دیگر بازاریابان دیجیتال ارتباط برقرار کنید تا در مورد فرصت‌های شغلی اطلاعات کسب کنید و بینش‌هایی در مورد این زمینه به دست‌آورید. لینکدین همچنین یک پلتفرم عالی برای شبکه‌سازی با دیگر متخصصان این صنعت است.

۵. یک موقعیت کارآموزی یا سطح ابتدایی را در نظر بگیرید. 

اگر به تازگی در بازاریابی دیجیتال شروع کرده‌اید، برای کسب تجربه عملی و تقویت مهارت‌های خود، یک موقعیت کارآموزی یا سطح ابتدایی را انتخاب کنید.

۶. به روز بمانید.

دیجیتال مارکتینگ یک حوزه دائماً در حال تغییر است، بنابراین مهم است که با آخرین روند‌ها و فناوری‌ها به روز باشید. در نشریات صنعتی مشارکت کنید، در وبینار‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنید و به یادگیری مهارت‌های جدید ادامه دهید تا در حرفه خود رقابتی بمانید.

‏با پیروی از این نکات، می‌توانید با موفقیت به حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال مهاجرت کنید و شروع به ساختن یک شغل پربار و رضایت بخش در این زمینه هیجان‌انگیز کنید.

 

آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای مستمر و مداوم در بازار است؟

 بله، بازاریابی دیجیتال یک تقاضای مستمر و مداوم در بازار است. این به این دلیل است که چشم انداز دیجیتال با فناوری‌ها، پلتفرم‌ها و روند‌های جدید دائماً در حال تغییر است. در نتیجه، کسب‌وکار‌ها باید با آخرین استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال به‌روز بمانند تا بتوانند رقابتی باقی بمانند و به طور مؤثر به مخاطبان هدف خود دست یابند.

‏علاوه بر این، رفتار مصرف‌کننده نیز دائماً در حال تغییر است و افراد بیشتری از کانال‌های دیجیتال برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات قبل از خرید استفاده می‌کنند. این بدان معناست که کسب و کار‌ها برای ارتباط با مشتریان بالقوه و افزایش فروش باید حضور آنلاین قوی داشته باشند.

‏علاوه بر این، دیجیتال مارکتینگ نتایج قابل اندازه‌گیری را در اختیار کسب و کار‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد موفقیت کمپین‌های خود را ردیابی کنند و تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند. این بدان معناست که کسب‌وکار‌ها می‌توانند به طور مداوم تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را برای بهبود بازگشت سرمایه و رشد در طول زمان بهینه کنند.

‏به طور کلی، بازاریابی دیجیتال یکی از اجزای مهم هر استراتژی تجاری مدرن است. کسب‌وکار‌ها با به‌روز ماندن با آخرین روند‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، می‌توانند به طور مؤثر به مخاطبان هدف خود دست یابند، برند خود را بسازند و در درازمدت رشد و سودآوری را افزایش دهند.

کدام دانشگاه‌ها، دوره‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ را ارائه می‌دهند؟

‏چندین دانشگاه در ایران وجود دارند که دوره‌ها و برنامه‌های بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌دهند. در اینجا تعدادی از برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده آموزش دیجیتال مارکتینگ در ایران آورده شده است:

۱. دانشگاه علمی و کاربردی تهران (تهران تک):

  • تهران تک یک برنامه کارشناسی در رشته بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد که موضوعاتی مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور‌های جستجو، بازاریابی‌ایمیلی و بازاریابی محتوا را پوشش می‌دهد.

۲. دانشگاه علامه طباطبایی:

  • دانشگاه علامه طباطبایی یک برنامه کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد که موضوعاتی مانند تبلیغات دیجیتال، تجارت الکترونیک، بازاریابی موبایلی و تجزیه و تحلیل وب را پوشش می‌دهد.

۳. دانشگاه صنعتی شریف:

  • دانشگاه صنعتی شریف یک برنامه کارشناسی ارشد در تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد که موضوعاتی مانند استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین را پوشش می‌دهد.

۴. دانشگاه آزاد اسلامی:

  • دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، چندین دوره دیجیتال مارکتینگ را ارائه می‌دهد. این دوره‌ها موضوعاتی مانند استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتور‌های جستجو را پوشش می‌دهند.

۵. دانشگاه خوارزمی:

  • دانشگاه خوارزمی یک برنامه کارشناسی در زمینه تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد که موضوعاتی مانند تبلیغات آنلاین، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل وب را پوشش می‌دهد.

‏به طور کلی، این دانشگاه‌ها آموزش جامع بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌دهند که طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد و دانشجویان را برای مشاغل در صنعت بازاریابی دیجیتال آماده می‌کند.

همچنین دوره‌هایی نیز وجود دارند که با شرکت در آن دوره‌ها، نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارید. می‌توانید با شرکت در کلاس‌هایی که موسسات و آموزشگاه‌ها برگزار می‌کنند، به دنبال یادگیری مطالب مورد نیاز خود باشید.

کدام آموزشگاه‌ها برای دوره‌های دیجیتال مارکتینگ مناسب هستند؟

‏چندین آموزشگاه در ایران وجود دارند که دوره‌ها و برنامه‌های بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌دهند. در اینجا تعدادی از موسسات برتر ارائه دهنده آموزش بازاریابی دیجیتال آورده شده است:

۱. مؤسسه دیجیتال مارکتینگ (DMI):

  • DMI یک مؤسسه آموزش دیجیتال مارکتینگ معتبر جهانی است که مجموعه‌ای از دوره‌های بازاریابی دیجیتال را در ایران ارائه می‌دهد. این دوره‌ها موضوعاتی مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور‌های جستجو، بازاریابی‌ایمیلی و بازاریابی محتوا را پوشش می‌دهند.

۲. مؤسسه فناوری تهران (TIT):

  • TIT مجموعه‌ای از دوره‌ها و کارگاه‌های دیجیتال مارکتینگ از جمله دوره‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور‌های جستجو و تبلیغات دیجیتال را ارائه می‌دهد.

۳. انجمن تجارت الکترونیک ایران (IAEC):

  • IAEC مجموعه‌ای از دوره‌ها و کارگاه‌های دیجیتال مارکتینگ از جمله دوره‌های تجارت الکترونیک، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین را ارائه می‌دهد.

۴. انجمن ملی دیجیتال مارکتینگ ایران (NDMA):

  • NDMA مجموعه‌ای از دوره‌ها و کارگاه‌های دیجیتال مارکتینگ از جمله دوره‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتور‌های جستجو را ارائه می‌دهد.

۵. مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران (IEDC):

  • IEDC مجموعه‌ای از دوره‌ها و کارگاه‌های دیجیتال مارکتینگ از جمله دوره‌های تجارت الکترونیک، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین را ارائه می‌دهد.

 

‏به طور کلی، این موسسات، آموزش جامع بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌دهند که طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد و افراد را برای مشاغل در صنعت بازاریابی دیجیتال آماده می‌کند. چه به دنبال راه‌اندازی کسب و کار خود یا کار در یک شرکت باشید، این آموزشگاه‌ها می‌توانند مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در صنعت بازاریابی دیجیتال را در اختیار شما قرار دهند.

  1. سخن پایانی

باید با خواندن این مقاله، دید جامعی نسبت به دیجیتال مارکتینگ پیدا کرده باشید. با پیشرفت دنیای امروزه، یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت شما در کسب و کارتان منجر شود، دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. لازم به ذکر است که تسلط بر روش‌های بازاریابی دیجیتال، ممکن است هزینه و یا زمان‌بر باشد اما اگر متخصص شوید، سود چندین برابری را از کارتان به دست می‌آورید. پس دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد خوبی برای موفق شدن شما می‌باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها