برنامهریزان عروسی به زوجها کمک میکنند تا روز عروسی ایدهآل خود را از طریق برنامهریزی دقیق و همکاری با چندین متخصص طراحی کنند.
تبدیلشدن به یک برنامهریز عروسی مستلزم درک وظایف و مسئولیتهای مختلفی است که ممکن است در برنامهریزی عروسی با آن روبرو شوید. درک این موارد میتواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا مهارتها و دانش صنعتی مناسبی برای انجام این وظایف با استاندارد عالی دارید یا خیر. در این مقاله، ما به این سؤال پاسخ میدهیم که یک برنامهریز عروسی چهکارهایی را انجام میدهد؟ وظایف و مسئولیتهای کلیدی آنها را توضیح میدهیم، نحوه استفاده از مهارتهایشان را موردبحث قرار میدهیم و چگونگی تبدیلشدن به آن را بررسی میکنیم.
برنامهریز عروسی چهکارهایی را انجام میدهد؟
تمام جزئیات یک مراسم را در نظر بگیرید از کوچکترین آنها تا بزرگترین این مسائل، تمام بخشها را یک مدیر و برنامهریز عروسی انجام میدهد و مشتری یا همان عروس و داماد دیگر دغدغه هیچکدام از مسائل را نخواهند داشت.
تزیینات، گلآرایی و پذیرایی و…. از جمله کارهایی هست که یک برنامهریز عروسی مدیریتشان را برعهده دارد و البته تمامی مسائل و کارها باید باتوجهبه بودجهای که برای هر مجلسی در نظر گرفته شده است انجام گیرد و در واقع مدیریت بودجه مهمترین کاری است که یک برنامهریز عروسی باید انجام دهد.
چگونه یک برنامهریز عروسی شویم؟
1. مدرک
در کشور ما مدارک اختصاصی تا به در حال در این شغل در نظر گرفته نشده است؛ اما در اکثر کشورهای دنیا مدرک مربوط به مدیریت رویداد نه اختصاصاً عروسی وجود دارد.
مدیریت رویدادها میتواند مهارتهای حیاتی را به کارآموزان آموزش دهد که به آنها اجازه میدهد تا با مجوز رسمی کار خود را شروع کنند. در دورههای مدیریت رویداد آموزشهای نظیر چگونگی اجرای یک مراسم بر اساس خواستههای مشتری و بودجهبندی دقیق و معین بیشتر آموزش داده میشود و بر بحث مدیریت مالی بسیار تأکید میورزند.
آشنایی با انواع مختلف مدیریت رویدادها میتواند به کارآموزان کمک کند تا نمونه کارهای خود را به طور دقیقتری ترسیم کنند و مدیریت زمان را به طور بهتری در دست داشته باشند و با متخصصان صنعت ارتباط برقرار کنند.
همچنین میتواند شانس کارآموزان را برای تضمین قرارداد برنامهریزی عروسی افزایش دهد، زیرا زوجها ممکن است به یک برنامهریز تحصیلکرده اعتماد بیشتری داشته باشند؛ چون مدرک در هر زمینهای میتواند تخصص فرد را به نحو بهتری نمایش دهد.
2. روی مهارت های خود کار کنید.
قبل از اینکه بتوانید بهعنوان یک برنامهریز عروسی شروع به کار کنید، مهم است که مهارتهای خود را تقویت کنید. توسعه مهارتهای حیاتی مانند مدیریت زمان و برنامهریزی مؤثر درحالیکه درک نحوه مدیریت بودجه قبل از شروع به کار مستقیم با مشتریان بسیار مهم است. برای انجام این کار، پیداکردن شغلهایی مثل برنامهریزی، دستیار ابتدایی با آژانسهای برنامهریزی عروسی و یا فریلنسری بهعنوان یک برنامهریز عروسی را در نظر بگیرید.
داشتن این تجربه حیاتی به شما این امکان را میدهد که متخصصان باتجربه صنعت را بشناسید و آنها را مشاهده کنید و مهارتها و تکنیکهایی را که برای برنامهریزی عروسی مؤثر استفاده میکنند جذب کنید.
همچنین بازخورد انتقادی در مورد تواناییها و زمینههای توسعه شما ارائه میدهد و به شما امکان میدهد گامهای سازندهای برای بهبود استراتژیهای برنامهریزی خود بردارید. انجام این کار همچنین میتواند اعتمادبهنفس شما را در کار با تأمینکنندگان و فروشندگان افزایش دهد، به این معنی که میتوانید به طور مؤثرتری در مورد قیمتها و معاملات در آینده مذاکره کنید.
3. نمونه کار حرفه ای ، تضمین کننده کارهای شماست.
درحالیکه درحالتوسعه مهارتهای حرفهای خود هستید، ساختن یک نمونه کار حرفهای را در نظر بگیرید. نمونه کارهای شما در واقع، ترکیبی از تمام کارهای حرفهای شما است که دستاوردها و تخصصهای کلیدی شما را برجسته میکند.
با داشتن نمونه کار، افرادی که میخواهند مراسمی را برگزار کنند میتوانند تحقیق کنند که آیا شما نوع عروسی موردنظر خود را برنامهریزی کردهاید یا خیر، به آنها اجازه میدهد برای جزئیات بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند.
4. ارتباطات مهم ترین اصل هر کاری.
شبکهسازی و برقراری ارتباطات مؤثر در هر صنعت میتواند کار شما را بهتر به سرانجام برساند. بهعنوان یک برنامهریز عروسی، یکی از مسئولیتهای کلیدی شما احتمالاً همکاری با تأمینکنندگان و فروشندگان، مانند رستورانها و گلفروشیها است.
توسعه یک شبکه بزرگ از این مخاطبین میتواند به شما امکان دهد روند تضمین قراردادهای عروسی را تسریع کنید و ممکن است مذاکره قیمت را بسیار آسانتر از برقراری ارتباط با تأمینکنندگان ناشناس کند.
وظایف و مسئولیتهای برنامهریز عروسی
بودجهبندی یکی از مسئولیتهای مهمی که برنامهریزان عروسی انجام میدهند، ملاقات با مشتریان خود و بحث در مورد بودجه است. در این کار، برنامهریز عروسی مسئول توضیح قیمت واقعی خواستههای زوجین است، مانند قیمت گلها یا مکانهای خاص. علاوه بر این، برای برنامهریزان عروسی مهم است که تغییرات قیمتگذاری را باتوجهبه زمان در میان بگذارند تا اطمینان حاصل کنند که در مورد قیمتگذاری کلی رویداد صادقانه و شفاف باقی میمانند.
تمسازی
تمهای عروسی بخش مهمی از فرایند برنامهریزی است که به برنامهریزان عروسی کمک میکند تا در مورد جزئیات کوچک مانند گلها و مکانهای برگزاری تصمیم بگیرند. برنامهریز عروسی مسئول ملاقات و بحث در مورد موضوعات با مشتری است. در برخی موارد، برنامهریز عروسی ممکن است در زمینههای خاص تخصص داشته باشد و فروشندگان و تأمینکنندگانی را بشناسد که بهترین کار را با این تمها دارند. همچنین برای برنامهریزان عروسی مهم است که قیمت تمهای خاص را بهوضوح بیان کنند و دانش گستردهای از لوازم، مکانها و فروشندگان داشته باشند.
کار با فروشندگان و تأمینکنندگان
به طور معمول، برنامهریز عروسی مسئول ارتباط با تأمینکنندگان و فروشندگان برای ترتیبدادن چیزهایی مانند غذا، گل، دکوراسیون، عکاسان و نوازندگان است. این امر مستلزم برنامهریزان عروسی است که فهرست گستردهای از تماسهای حرفهای داشته باشند و تحقیقات فشردهای را برای یافتن فروشندگان و تأمینکنندگان انجام دهند. همچنین ممکن است برای مدیریت چندین تماس، تاریخ تحویل و قیمتگذاری برای هر تأمینکننده، به مهارتهای مدیریتی فشرده نیاز داشته باشند.
برنامهریزی
در مرحله بعدی فرایند برنامهریزی، برنامهریز عروسی یک برنامه روشن و کارآمد را طراحی میکند که مراحل رویداد را مشخص میکند. هنگام تهیه این برنامه، برنامهریزان عروسی معمولاً با مشارکت مشتریان خودکار میکنند تا خواستههای خود را در مورد برنامهریزی مشخص کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ دو رویدادی با یکدیگر تضاد ندارند. این برنامه رویداد به برنامهریزان عروسی اجازه میدهد تا تمام زمانها را تنظیم شده در مراسم اجرایی کنند.
شرکت در مراسم عروسی
یکی از وظایف نهایی طراح عروسی، شرکت در مراسم عروسی است. برای اطمینان از برگزاری درست مراسم و چککردن نهایی تمامی جزئیات عروسی و به ثمر رساندن هر چهبهتر یک مراسم.
شرکت در مراسم عروسی همچنین به برنامهریز عروسی اجازه میدهد تا با استفاده از تخصص خود برای مدیریت همه چیز با آرامش مسائلی مانند تأخیر در تحویل یا سفارشهای اشتباه را کاهش دهد.
مهارتهای مدنظر برای یک برنامهریز عروسی
توجه به جزئیات
برنامهریزان عروسی برای اطمینان از اینکه در طول مراسم به جزئیات کوچک در موضوعات، بودجه و کیفیت توجه میکنند، نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارند. این به برنامهریزان عروسی اجازه میدهد تا جزئیات کوچکی را شناسایی کنند که تجربه مشتری خود را افزایش میدهد و منجر به بررسی بهتر و اطمینان بیشتر مشتریان در آینده میشود.
مهارتهای خدمات به مشتری:
برای برنامهریزان مهم است که ارائه خدمات خوب به مشتری را به مشتریان خود در اولویت قرار دهند. از این طریق، آنها روابط خوبی با زوجها حفظ میکنند و نظرات مثبت خود را تضمین میکنند.
انعطافپذیری
برنامهریزان عروسی ممکن است همزمان روی چندین مراسم عروسی کار کنند. این نیاز به انعطاف زیادی دارد، زیرا برنامهریزان اغلب زمان خود را بین مشتریان مدیریت میکنند و اطمینان حاصل میکنند که آنها برای برآوردهکردن خواستههای مشتری خود انعطافپذیر هستند.
مهارتهای مشارکتی
برنامهریزان عروسی از مهارتهای همکاری برای کار استفاده میکنند. آنها به مشتریان کمک میکنند تا خواستهها و ایدههای خود را به سایر متخصصان صنعت انتقال دهند تا مراسم به نحو مدیریتشدهتری پیش برود.
مهارتهای اداری
برای تعیین جزئیات هر مراسم احتیاج است که با سالن، رستوران، گلفروشی و… قراردادهای معین و درست و محکمی نوشته شده باشد و برنامهریزی و مدیریت از مهمترین رکنهای این مسئله است و همچنین آشنایی بامهارتهای اداری برای هر بخش میتواند کار یک برنامهریز عروسی را به نحو بهتری پیش ببرد.
میانگین در آمد یک برنامهریز عروسی
در واقع نمیتوان یک عدد و رقم دقیقی را در این زمینه به شمار آورد؛ اما باتوجهبه تحقیقاتی در این زمینه انجام شده در خارج از ایران میانگین در آمد این شغل را سالانه 120.000$ تخمین زده اند . اما درآمد این شغل در ایران عدد و رقم و حتی میانگین دقیقی ندارد و با توجه به تحقیق و جستجو در این زمینه میتوان گفت حاشیه سود 30 % به بالا را برنامه ریزان عروسی از هر بودجه عروسی میتوانند دریافت کنند.