تا به حال به این موضوع فکر کردهاید، که صفحه مورد علاقه شما در اینستاگرام، تلگرام و … توسط چه کسی اداره میشود؟
درست حدس زدید! توسط ادمینها یا مدیران شبکههای اجتماعی. ادمینها فقط در اینستاگرام و تلگرام فعالیت ندارند. بلکه در مدیریت تمامی شبکههای اجتماعی نقش دارند. مقالهای که در حال خواندن آن هستید، درباره مسیر شغلی ادمین یا مدیر شبکههای اجتماعی میباشد. قصد داریم در این مقاله صفر تا صد مسیر شغلی ادمین، مانند وظایف، مزایا و معایب و بررسی شغل ادمینی اینستاگرام و هر چیز که نیاز است درباره شغل ادمینی بدانید را بررسی کنیم. پس اگر به این شغل علاقه دارید با ما همراه باشید.
واژه ادمین به چه معناست؟
- ادمین، مخفف administrator، فردی است که مسئول مدیریت و نظارت بر عملکرد یک سیستم، شبکه یا سازمان است. در زمینه سیستمهای کامپیوتری، یک مدیر معمولاً دارای وظایفی مانند مدیریت شبکهها، پیکربندی سیستم، اجرای امنیت و نگهداری کلی سیستم است.
چه کسی ادمین یا مدیر شبکه اجتماعی است؟
- ادمین، فردی است که مسئول مدیریت و نظارت بر عملکرد، نگهداری و امنیت شبکههای اجتماعی است.
- مدیران شبکههای اجتماعی نقش مهمی در محافظت از حریم خصوصی دادههای کاربر، مبارزه با سوء استفاده و اطلاعات نادرست، و افزایش تجربه کاربر در شبکه اجتماعی ایفا میکنند.
چگونه ادمین شبکههای اجتماعی شویم؟
تبدیل شدن به ادمین یا مدیر شبکه اجتماعی معمولاً به ترکیبی از آموزش، تجربه و مهارتهای خاص نیاز دارد. در اینجا یک راهنمای دقیق برای شما نوشته ایم:
۱. تحصیلات
- مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، یا یک رشته مرتبط میتواند موثر باشد.
- دورههای آموزشی در زمینه شبکه، امنیت، مدیریت پایگاه داده و توسعه وب میتواند پایهای قوی برای این مسیر شغلی فراهم کند.
۲. کسب تجربه
- تجربه قبلی در پشتیبانی فناوری اطلاعات، مدیریت سیستم یا مدیریت شبکه میتواند مفید باشد.
۳. توسعه مهارتهای فنی
- مدیران شبکههای اجتماعی باید درک قوی از پروتکلهای شبکه، اقدامات امنیتی، مدیریت پایگاه داده و فناوریهای وب داشته باشند. تسلط بر زبانهای برنامهنویسی مانند پایتون، جاوا یا PHP نیز مفید است.
۴. تخصص در مدیریت رسانههای اجتماعی
- ادمین باید بداند که چگونه شبکه اجتماعی را مدیریت کند و بر اساس نیازهای مخاطب، تولید محتوا را انجام دهد.
۵. گواهینامهها
- دریافت گواهینامههای مرتبط، میتواند بسیار مفید باشد. مثلا گواهینامههای بازاریابی رسانههای اجتماعی میتوانند برای مدیریت شبکههای اجتماعی مفید باشند.
۶. به روز ماندن
همانگونه که میدانید، هر روز شاهد پیشرفتهای جدیدی از فناوری و تکنولوژی هستیم. این موضوع روی شبکههای اجتماعی نیز تاثیر مستقیمی دارد پس ادمین باید متوجه تغییر الگوریتمهای شبکههای اجتماعی و… باشد و بتواند خود را به روز کند.
وظایف اصلی ادمین شبکه اجتماعی چیست؟
به طور کلی وظایف ادمین به شرح زیر است:
۱. مدیریت حساب کاربری
- این مورد شامل نظارت بر حسابهای کاربری، مجوزها و … میباشد.
۲. نظارت بر محتوا
- نظارت بر محتوای تولید شده یکی از وظایف مهم ادمین است که باید مطابق قوانین و دستورات جامعه باشد.
۳. امنیت پلتفرم
- پیادهسازی و حفظ اقدامات امنیتی برای محافظت از دادههای کاربر، جلوگیری از دسترسیهای غیرمجاز و مقابله با تهدیدات امنیتی و… وظیفه ادمین است.
۴. انطباق با قوانین و مقررات
- حصول اطمینان از انطباق با قوانین، مقررات و سیاستهای حفظ حریم خصوصی از جمله حفاظت از دادهها و… از دیگر وظایف اصلی ادمین محسوب میشود.
۵. پشتیبانی کاربر
- یکی دیگر از وظایف ادمین، رسیدگی به سؤالات، بازخوردها و نگرانیهای کاربر میباشد. رعایت این موضوع باعث اعتماد مخاطبان و در نتیجه باعث پیشرفت ادمین خواهد شد.
۶. تجزیه و تحلیل دادهها
- تجزیه و تحلیل دادهها، بررسی عملکرد پلتفرم و… از وظایف ادمین است.
۷. استراتژیهای بازاریابی
- پیادهسازی و مدیریت استراتژیهای بازاریابی از دیگر وظایف ادمین است.
۸. همکاری
- کار با تیمهای دیگر، مانند تیمهای حقوقی، بازاریابی، توسعه محصول و پشتیبانی مشتری و… از دیگر وظایف مهم ادمین است.
۹. ساخت تقویم محتوایی
- این مورد یکی از مهمترین وظایف است که ادمین باید در نظر بگیرد. حتما برای حفظ یکپارچگی کار باید یک تقویم محتوایی در نظر گرفته شود. با این کار، مخاطب، برنامه انتشار محتوا را در نظر میگیرد و در روزهایی که محتوای جدید منتشر میشود، محتوای شما را دنبال میکند.
۱۰. انتشار محتوا در پلتفرمهای مختلف
- هر شرکت برای رسیدن به اهداف خود و تعامل با مشتری، از پلتفرمهای متعددی مانند اینستاگرام، تلگرام و… استفاده میکند. پس تسلط به پلفترمهای گوناگون، از دیگر وظایف ادمین میباشد.
مزایای شغل ادمین
۱. خلاقیت
- مدیران شبکههای اجتماعی این فرصت را دارند که خلاقیت خود را از طریق تولید کردن محتوای مناسب، نشان دهند.
۲. توسعه مهارت
- ادمینی، امکان توسعه مهارتهای متنوعی مانند تولید محتوا، تفسیر تحلیلی، مدیریت بحران و تبلیغات رسانههای اجتماعی را فراهم میکند.
۳. ارتباط با متخصصان
- مدیران شبکههای اجتماعی اغلب این شانس را دارند که با متخصصان، اینفلوئنسرها و با افراد زیادی که سبب پیشرفتشان خواهند شد، ارتباط برقرار کنند.
۴. انعطافپذیری
- ساعت کاری بسیاری از ادمینهای شبکههای اجتماعی منعطف است.
معایب شغل ادمین
۱. انتظارات بالا
- این شغل اغلب با انتظارات زیادی نظیر حضور فعال و جذاب به صورت آنلاین همراه است که میتواند منجر به فشار و استرس شود.
۲. نظارت مستمر
- مدیران شبکههای اجتماعی ممکن است نیاز به نظارت بر پلتفرمها خارج از ساعات کاری معمول داشته باشند تا به مسائل فوری یا موضوعات پرطرفدار رسیدگی کنند.
۳. بازخورد منفی
- برخورد با نظرات منفی، بازخوردها، یا بحرانهای آنلاین میتواند از نظر عاطفی آزاردهنده باشد.
۴. تغییرات الگوریتم
- پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اغلب الگوریتمهای خود را به روز میکنند، که میتواند روی محتوا اثر منفی بگذارد.
۵. فرسودگی شغلی
- رسانههای اجتماعی اگر به طور مؤثر مدیریت نشوند، سبب کاهش مخاطبان میشود که این موضوع تاثیرات منفی بر تمامی جوانب کار میگذارد.
ادمینها با کدام پلتفرمها سر و کار دارند؟
ادمینها در پلتفرمهای مختلفی کار میکنند که هر کدام تمرکز و قوانین خاص خود را دارند. برخی از پلتفرمهای کلیدی که ادمینها معمولاً در آن کار میکنند عبارتند از:
۱. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
- اینستاگرام
- فیس بوک
- توییتر
- لینکدین
- تلگرام
۲. سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)
- وردپرس: ادمینها، وب سایتهای وردپرس را نگهداری و بهینهسازی میکنند، محتوا، افزونهها، تمها و دسترسی کاربران را مدیریت میکنند.
۳. پلتفرمهای تجارت الکترونیک
- Shopify: ادمینهای فروشگاههای آنلاین، لیست محصولات، پردازش سفارش و ارتباط با مشتری را در بستر Shopify مدیریت میکنند.
- WooCommerce: آنها بر مدیریت وب سایتهای تجارت الکترونیکی که توسط WooCommerce پشتیبانی میشوند، از جمله مدیریت محصول، پردازش پرداخت و سفارشیسازی فروشگاه نظارت میکنند.
۴. میزبانی وب سایت و مدیریت سرور
- cPanel: ادمین یا مدیران بر میزبانی وب سایت و مدیریت سرور با استفاده از cPanel، مدیریت دامنهها، حسابهایایمیل، پایگاههای داده و تنظیمات امنیتی نظارت میکنند.
- Plesk: آنها وظایف مدیریت سرور، استقرار وب سایت، تنظیمات امنیتی و مدیریت دامنه را در بستر میزبانی Plesk انجام میدهند.
۵. بسترهای بازاریابی ایمیلی
- Mailchimp: ادمینهای ایمیل، کمپینها، قالبها و تقسیمبندی مخاطبان را در پلتفرم بازاریابیایمیلی Mailchimp مدیریت میکنند. این پلتفرم یک برنامه تحت وب میباشد که یک نسخه رایگان برای ارسال انبوه ایمیل را در اختیار ادمین میگذارد.
این پلتفرمها طیف متنوعی از محیطها را نشان میدهند که در آن مدیران نقشهای حیاتی را در مدیریت تعاملات کاربر، محتوا، زیرساختهای فنی و عملکرد کلی پلتفرم ایفا میکنند.
محبوبترین پلتفرمها که ادمین میتواند در آن مشغول به کار شود، کداماند؟
بهطور خلاصه موارد زیر، پلتفرمهای محبوبی هستند که نیاز به ادمین در آنها ضروری است:
- اینستاگرام
- تلگرام
- توییتر
- یوتیوب
- لینکدین
در حقیقت اینستاگرام، محبوبترین پلتفرم برای تولید محتوا است، بنابراین میخواهیم درباره ادمین اینستاگرام نیز برای شما توضیح دهیم.
اینستاگرام
حتما شما هم زمانی را در روز برای گشت و گذار در اینستاگرام در نظر میگیرید. اینستاگرام از آن دسته از برنامههایی است که محبوبیت روزافزونی دارد و این موضوع باعث میشود که ادمینهای زیادی در این زمینه مشغول به کار شوند.
به چه کسی ادمین اینستاگرام میگویند؟
ادمینهای اینستاگرام، نقش مهمی در مدیریت و نظارت بر جنبههای مختلف پلتفرم دارند. چنین افرادی باید زمان مناسبی را برای تولید محتوای خود و تعامل با مخاطب بگذارند و باید برای کارها و انتشار محتوا برنامه ریزی مناسبی را در نظر بگیرند.
وظایف ادمین اینستاگرام
به طور خلاصه مسئولیتهای آنها شامل موارد زیر است:
- مدیریت حساب کاربری
- نظارت بر محتوا
- پشتیبانی و تعامل با مخاطب
- اجرای استراتژیهایی برای حفظ یک تجربه کاربری مثبت و ایمن
- بازاریابی و تبلیغات
- حفظ قوانین اینستاگرام
- نوشتن تقویم محتوایی
بررسی ساعت کاری ادمین اینستاگرام
- ساعات کار ادمین اینستاگرام میتواند بسته به نقش خاص، محتوای پیج و حجم کاری متفاوت باشد. به طور کلی، ادمینهای اینستاگرام ممکن است در ساعات استاندارد تمام وقت کار کنند، که معمولاً بین ۷ تا ۸ ساعت در روز است.
- با این حال، به دلیل ماهیت مدیریت رسانههای اجتماعی و نیاز به نظارت و تعامل مستمر، ممکن است برخی از ادمینها در ساعاتی، از جمله عصرها و آخر هفتهها، کار کنند تا از پاسخگویی به موقع به سؤالات کاربران و … اطمینان حاصل کنند.
مزایای ادمینی اینستاگرام چیست؟
به طور خلاصه مزایای ادمین اینستاگرام بودن، در لیست زیر نوشته شده است:
- ساعات کاری منعطف
- امکان دورکاری
- ایجاد محیطی مثبت برای کاربران
- افزایش ارتباطات اجتماعی توسط تعامل مستقیم با کاربران
- امکان دیده شدن و پیشرفت پیج با تولید محتوای مناسب
- ساخت برند در مدت زمان نه چندان طولانی
- حقوق کاری مناسب
همانطور که میدانید، این شغل دارای معایبی نیز میباشد که در ادامه آنها را نیز برای شما، نوشتهایم.
معایب ادمینی اینستاگرام چیست؟
- حجم کاری بالا با توجه به محتوای پیج
- موقعیتهای استرسزا نظیر مشاجره با کاربران
- عدم تمرکز و وجود حواسپرتیها در خانه
- عدم شناخت کافی اعضای خانواده از دورکاری
برای شروع کار به عنوان ادمین اینستاگرام چه مراحلی را باید انجام دهید؟
۱. ایجاد درک قوی از اینستاگرام
- دانش عمیقی در مورد پلتفرم اینستاگرام، از جمله ویژگیها، الگوریتمها، فرمتهای محتوا و بهترین شیوهها برای تعامل با کاربر به دستآورید.
- از به روزرسانیهای پلتفرم و روندهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بهروز باشید.
۲. کسب مهارتهای مرتبط
- مهارتهای خود را در تولید محتوا، مدیریت جامعه، تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی و بازاریابی دیجیتال تقویت کنید.
- با ابزارهایی برای زمانبندی پستها، تجزیه و تحلیل معیارها و مدیریت تعاملات کاربر آشنا شوید.
۳. کسب تجربه
- کارآموزی، پروژههای آزاد یا فرصتهای داوطلبانه را برای کسب تجربه عملی در نظر بگیرید.
۴. از استانداردهای اینستاگرام مطلع بمانید.
- از استانداردهای اینستاگرام، دستورالعملهای اخلاقی و ملاحظات قانونی، تعدیل محتوا و حریم خصوصی کاربر مطلع باشید.
۵. شبکهسازی و توسعه حرفهای
- با متخصصان در زمینه رسانههای اجتماعی و بازاریابی دیجیتال ارتباط برقرار کنید.
- در وبینارها شرکت کنید و برای گسترش دانش خود به دنبال راهنمایی باشید.
۶. آموزش و گواهینامه
- به دنبال آموزش رسمی یا گواهینامه در بازاریابی دیجیتال، مدیریت رسانههای اجتماعی یا زمینههای مرتبط باشید تا اعتبار و دانش خود را افزایش دهید.
۷. مهارتهای خود را به نمایش بگذارید.
- با به نمایش گذاشتن تخصص خود از طریق یک وب سایت شخصی، وبلاگ یا نمایههای رسانههای اجتماعی، یک حضور آنلاین حرفهای ایجاد کنید.
۸. جستجوی کار و درخواست
- به دنبال فرصتهای شغلی در وب سایتهای مختلف باشید.
۹. آمادهسازی مصاحبه
- با آشنایی با سؤالات متداول مصاحبه مرتبط با مدیریت رسانههای اجتماعی، تعدیل محتوا، مدیریت بحران و مشارکت جامعه، برای مصاحبه آماده شوید.
۱۰. یادگیری مستمر
- کنجکاو بمانید و برای یادگیری روندها، ابزارها و استراتژیهای جدید در مدیریت رسانههای اجتماعی بکوشید.
با دنبال کردن این مراحل، میتوانید پایهای محکم برای دنبال کردن حرفه ادمین اینستاگرام ایجاد کنید.
میزان درآمد ادمین اینستاگرام
درآمد ادمین به مواردی مانند محتوای پیج، مدت زمانی که صرف پیشرفت پیج میشود، دستمزدی که کارفرما درنظر میگیرد و … متنوع است؛ اما به طور کلی حقوق ادمین اینستاگرام از ۲ تا ۱۵ میلیون برآورد شده است. اما اگر فردی زمان بیشتری را صرف تبلیغات و یا عکاسی و فیلمبرداری حرفهای و … کند، درآمد بیشتر از ۱۵ میلیون تومان نیز خواهد داشت.
بازار کار ادمین شبکههای اجتماعی چگونه است؟
- حال که با انواع مختلف ادمینی و مزایا و معایب آن آشنا شدید، باید تصمیمی مناسب برای آینده کاری خود بگیرید. ادمینی در شبکههای اجتماعی، محبوبیت روزافزونی را دارد و لازم به ذکر است که با سعی و کوشش در این زمینه، میتوانید به درآمد قابل توجهی برسید.
- بازار کار این شغل همواره در حال پیشرفت است و طیف وسیعی از شبکههای اجتماعی را در برمیگیرد. پس اگر به این شغل علاقه مندید، حتما این مسیر را دنبال کنید.
سخن آخر
همانگونه که گفته شد، با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن جوامع، وجود ادمین در فضاها و شبکههای اجتماعی ضروری است. امروزه که در عصر ارتباطات به سر میبریم، ادمینی یکی از مشاغلی است که به طور حتم مورد نیاز جوامع است و این موضوع سبب میشود، که افراد علاقهمند به مدیریت شبکههای اجتماعی، فرصت مناسبی را برای شاغل شدن پیدا کنند.