آموزش و سیستم‌های آموزشی

به اشتراک بگذارید:

آموزش و سیستم‌های آموزشی

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

بهترین سیستم آموزش دنیا 

آموزش و سیستم‌های آموزشی
آموزش

آموزش و سیستم‌های آموزشی

همانطور که ‌می‌دانید آموزش و سیستم‌های آموزشی تاثیر مستقیمی در یادگیری مهارت‌ها دارند. شاید برای شما هم پیش آمده که باشد برای یادگیری مهارتی به‌دنبال یک منبع آموزشی مناسب باشید و یا با سوال‌هایی نظیر بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا و… باشید. در این مقاله سعی کرده ایم که این واژه مهم یعنی: آموزش و همچنین کلمه مکمل آن که سیستم‌ آموزشی است؛ صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش چیست؟
آموزش چیست

آموزش چیست؟

به فرآیند یادگیری، کسب دانش، ارزش، اخلاق، عادت‌ها، مهارت، اعتقادات و… آموزش می‌گویند.

آموزش فعالیتی هدفمند است که در جهت دستیابی به اهداف معینی از جمله انتقال دانش یا پرورش مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی است. این اهداف ممکن است شامل توسعه درک، عقلانیت، مهربانی و صداقت باشد. پژوهشگران مختلف بر نقش تفکر انتقادی برای تعلیم و تربیت تاکید دارند. برخی از نظریه پردازان می‌خواهند که آموزش منجر به بهبود دانش آموز شود، در حالی که برخی دیگر تعریفی دیگر از این اصطلاح را ترجیح می‌دهند. به معنای کمی متفاوت، آموزش ممکن است نه به فرآیند، بلکه به محصول این فرآیند اشاره داشته باشد: حالات ذهنی و تمایلات افراد تحصیل کرده.

 آموزش و پرورش به عنوان انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر آغاز شد. امروزه، اهداف آموزشی به طور فزاینده ای شامل ایده‌های جدیدی مانند آزادی فراگیران، مهارت‌های مورد نیاز برای جامعه مدرن، همدلی و مهارت‌های پیچیده حرفه ای می‌شود.

همچنین کلمه آموزش را فیلسوفانی نظیر جان دیویی، ژان ژاک روسو و… بصورت زیر تفسیر کرده اند.

جان دیویی (فیلسوف آمریکایی قرن بیستم): آموزش تکرار تجربه‌ است، که به منظور گسترش معنای تجربه و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، به فرد کمک کند.

ژان ژاک روسو (فیلسوف، نویسنده، آهنگ‌ساز اهل جمهوری ژنو، در سده هجدهم):

 آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی)، و با رعایت قوانین رشد طبیعی با همکاری خود فرد برای زیستن به تحقق می‌انجامد.

انواع آموزش
انواع آموزش

انواع آموزش

انواع آموزش معمولا به آموزش رسمی، غیر رسمی تقسیم می‌شود. آموزش رسمی در مؤسسات آموزشی انجام می‌شود، معمولاً بر اساس اهداف و مقاصد درسی ساختار می‌یابد و یادگیری معمولاً توسط معلم می‌باشد. در بیشتر مناطق، آموزش رسمی تا سن خاصی اجباری است و معمولاً به مراحل آموزشی مانند مهدکودک، دبستان و دبیرستان تقسیم می‌شود. آموزش غیر رسمی به‌عنوان مکمل یا جایگزین برای آموزش رسمی رخ می‌دهد. ممکن است بر اساس ترتیبات آموزشی، اما به شیوه‌ای انعطاف‌پذیرتر، ساختار یافته باشد و معمولاً در محیط‌های مبتنی بر جامعه، محل کار یا جامعه مدنی انجام می‌شود. در نهایت، آموزش غیررسمی در زندگی روزمره رخ می‌دهد؛ در خانواده، هر تجربه‌ای که بر طرز فکر، احساس یا عمل فرد، چه غیرعمدی یا عمدی تأثیر داشته باشد، ممکن است آموزش تلقی شود. در عمل یک پیوند از آموزش بسیار رسمی به بسیار غیر رسمی وجود دارد، و یادگیری غیر رسمی می‌تواند در هر سه موقعیت رخ دهد. به‌عنوان مثال، بسته به ساختار، آموزش خانگی را می‌توان به عنوان غیررسمی یا غیررسمی طبقه بندی کرد.

تاریخچه آموزش
تاریخچه

تاریخچه آموزش

آموزش از دوران ماقبل تاریخ آغاز شد، زیرا بزرگسالان دانش و مهارت‌هایی را که در جامعه آن‌ها ضروری می‌دانستند به جوانان آموزش دادند. در جوامع این امر به صورت شفاهی و از طریق تقلید حاصل می‌شد. قصه‌گویی، دانش، ارزش‌ها و مهارت‌ها را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کرد. همانطور که فرهنگ‌ها شروع به گسترش دانش خود فراتر از مهارت‌هایی کردند که می‌توان به راحتی از طریق تقلید آموخت، آموزش رسمی توسعه یافت.

فلسفه آموزش چیست؟
فلسفه آموزش

فلسفه آموزش چیست؟

فلسفه آموزش عبارت است مجموعه ای از گزاره‌ها که باورها، ارزش‌ها و درک یک فرد یا گروه را در رابطه با آموزش شناسایی و روشن می‌کند. ممکن است به‌عنوان مجموعه‌ای کم و بیش سازمان‌یافته از دانش و عقاید در مورد آموزش ، هم به‌عنوان مفهوم‌سازی و هم به‌عنوان عملی در نظر گرفته شود.

فلسفه ای از این دست در تعریف و هدایت اهداف و تمرکز، یک نکته مهم است.

همچنین باید در جهت الهام بخشیدن و هدایت برنامه ریزی، برنامه‌ها و فرآیندهای آموزشی در هر محیطی باشد.

فلسفه آموزش ممکن است بر موضوعات یا موضوعاتی که تدریس می‌شوند، نحوه تدریس آن‌ها و شاید مهم‌تر از آن، بر باورها و ارزش‌های پشتیبان که به طور ضمنی و صریح در داخل و پیرامون برنامه درسی اصلی تدریس می‌شوند، تأثیر بگذارد.

فلسفه آموزش شاخه ای از فلسفه کاربردی است که به بررسی ماهیت تعلیم و تربیت و همچنین اهداف و مشکلات آن می‌پردازد. شامل بررسی نظریه‌های تربیتی، پیش فرض‌های موجود در آن‌ها و ادله موافق و مخالف آن‌ها می‌شود. این یک حوزه بین رشته ای است که از رشته‌های مختلف در داخل و خارج از فلسفه مانند اخلاق، فلسفه سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی الهام می‌گیرد. این ارتباطات همچنین در تأثیر چشمگیر و گسترده ای که فلسفه آموزش بر سایر رشته‌ها داشته است منعکس می‌شود. بسیاری از نظریه‌های آن به طور خاص بر آموزش در مدارس تمرکز دارند، اما سایر اشکال آموزش را نیز در بر می‌گیرد. نظریه‌های آن اغلب به نظریه‌های توصیفی و هنجاری تقسیم می‌شوند. نظریه‌های توصیفی، بر خلاف نظریه‌های هنجاری، که به بررسی چگونگی انجام آموزش یا شکل صحیح آموزش می‌پردازند، توضیحی  از چیستی آموزش و چگونگی درک مفاهیم اساسی آن ارائه می‌دهند.

چرا فلسفه آموزش مهم است؟

یک فلسفه آموزشی روشن به دنبال شناسایی، تبیین اصول، مضامین گسترده‌تر و اغلب ضمنی‌تر است که لزوماً در کتاب‌های درسی یا برنامه‌های درسی مدرسه نیستند، اما با باورها و ارزش‌هایی که چشم‌انداز و مأموریت را تعریف می‌کنند، سازگار هستند.

5 نظریه یادگیری آموزشی و نحوه به کارگیری آن‌ها

در یک نگاه پنج نظریه اصلی یادگیری آموزشی وجود دارد: رفتارگرایی، شناختی، سازه انگاری، انسان گرایی و پیوندگرایی.

درک نظریه‌های یادگیری می‌تواند به نتایج مختلفی منجر شود، از بهبود ارتباط بین دانش‌آموزان و آموزگاران تا تعیین آنچه دانش‌آموزان می‌آموزند.

چگونه نظریه‌های یادگیری آموزشی می‌توانند بر آموزش شما تأثیر بگذارند؟

ممکن است آموزش و یادگیری یک تجربه جهانی به نظر برسد. بالاخره همه به مدرسه می روند و کم و بیش یک چیز را یاد می‌گیرند، درست است؟ خوب، نه کاملا.

همانطور که تعداد زیادی از نظریه پردازان آموزشی در یادگیری نشان می‌دهند، در واقع رویکردهای آموزشی بسیار متنوعی برای هنر و علم تدریس وجود دارد. بسیاری از آن‌ها توسط نظریه پردازان آموزشی پیشگام بوده اند که علم یادگیری را مطالعه کرده اند تا تعیین کنند چه چیزی و برای چه کسی بهتر است.

دفتر بین‌المللی آموزش خاطرنشان می‌کند: «یادگیری به عنوان فرآیندی تعریف می‌شود که تجربیات و تأثیرات شخصی و محیطی را برای کسب، غنی‌سازی یا اصلاح دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها، نگرش‌ها، رفتار و جهان‌بینی‌های فرد گرد هم می‌آورد». نظریه‌های یادگیری فرضیه‌هایی را ایجاد می‌کنند که چگونگی انجام این فرآیند را توصیف می‌کنند.

نظریه‌های آموزشی به روش‌های مختلف بر یادگیری تأثیر می‌گذارند. برای معلمان، مثال‌های تئوری یادگیری می‌تواند بر رویکرد آن‌ها به آموزش و مدیریت کلاس تأثیر بگذارد. یافتن رویکرد مناسب (حتی اگر ترکیبی از دو یا چند نظریه یادگیری باشد) می‌تواند تفاوت بین یک تجربه کلاس درس موثر و الهام بخش و یک تجربه غیر موثر ایجاد کند.

تئوری‌های آموزش کاربردی مستقیماً بر تجربه کلاس درس به روش‌های مختلف تأثیر می گذارد، مانند:

  • ارائه ساختار و محیطی راحت و ثابت به دانش آموزان.
  •  کمک به مربیان، مدیران، دانش آموزان و والدین در راستای اهداف و نتایج.
  •  توانمندسازی معلمان برای تأثیر گذاشتن بر چگونگی و آنچه که فرد می آموزد. همانطور که بیتس می‌گوید، «در موقعیت بهتری برای انتخاب نحوه برخورد با تدریس خود به روش‌هایی که به بهترین وجه با نیازهای درک شده دانش‌آموزان مطابقت داشته باشد، انتخاب کنند».
  •  کمک به افراد خارجی (دانشگاه‌ها، شرکت های آزمایش، و غیره) برای تعیین نوع تحصیلات.
  •  اجازه دادن به دانش آموزان در تعیین نحوه مدیریت کلاس.
  •  تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آموزش بیشتر توسط معلم یا دانش آموز انجام می‌شود.
  •  تعیین میزان همکاری در کلاس درس.
5 عامل تاثیرگذار بر آموزش
عامل تاثیر گذار بر آموزش

5 عامل تاثیرگذار بر آموزش

  1. عوامل اقتصادی: بدون شک عامل اقتصادی حاکم بر جامعه یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در سیاست‌گذاری نظام آموزشی می‌باشد. این موضوع برای سیستم‌های آموزشی هزینه بردار است و به صرف بودجه مالی احتیاج دارد. چنین هزینه‌هایی ارزشمند اند و در دراز مدت برای جامعه مفید اند.
  2. عوامل اجتماعی: از نظر جامعه شناسان ، آموزش یک امر اجتماعی است.چرا که کارکرد و نتایج اجتماعی دارد همچنین برخاسته از جامعه می‌باشد. جامعه از نهادهای آموزشی انتظاراتی دارد. زیرا در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
  3.  عوامل فرهنگی: به مجموعه‌ای از سنت‌ها، باورها، هنجارها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و بینش‌های جامعه عوامل فرهنگی گفته می‌شود که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌گردد. نهادهای آموزشی در انتقال عامل فرهنگی به آیندگان نقش پررنگی دارد. اصولاً فرهنگ اکتسابی است و قابل انتقال به غیر می‌باشد. 
  4.  عوامل قانونی: به مجموعه ای از مقررات و دستورالعمل‌ها قانون گفته می‌شود که از طرف مقامات ذی‌‌صلاح یک کشور تدوین شده و به اجرا گذاشته می‌شود. در خصوص نظام آموزشی نیز چنین مجموعه‌ای از مقررات وجود دارد.
  5.  عوامل روان‌شناختی: همانگونه که می‌دانید روان شناسی در مدل‌های نظام آموزش و پرورش تاثیر زیادی دارد. شاخه‌های گوناگون روان شناسی مانند روان شناسی رشد، کودک و نوجوان و خصوصاً روان شناسی تربیتی و تحوّل، کمک بسیاری به نظام آموزشی می‌کند.

همچنین عوامل دیگری مانند: تکنولوژیکی، اعتقادی و آرمانی و… بر سیاست گذاری نظام آموزشی تاثیر گذار است.

در ادامه می‌خواهیم در مورد چند نوع آموزش با نام‌های آموزش نوین، آموزش سنتی و آموزش انطباقی صحبت کنیم.

آموزش نوین یا مدرن چیست؟

آموزش نوین یا مدرن چیست؟

آموزش نوین آموزشی است که امروزه توسط مدارس و مؤسسات ارائه می‌شود. آموزش مدرن شامل آمار فعلی و آخرین مطالب مطالعه است. از آنجایی که الگوریتم‌ها، استراتژی‌ها و روش‌ها دائماً تغییر می‌کنند، آموزش مدرن همگام با تغییرات است.

آموزش مدرن حس یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی، شایستگی‌های تحلیلی، مهارت‌های تصمیم گیری و تفکر انتقادی را توسعه می‌دهد. این مرحله از آموزش کاملاً از آموزش معاصر دور نیست. بلکه ترکیبی از رویکردهای سنتی و مدرن است.

ویژگی های آموزش نوین

آموزش مدرن نوعی آموزش است که به دانش آموزان داده می‌شود. هیچ کس ادعا نکرده که این آموزش کاملاً متفاوت از الگوهای سنتی است. بیشتر ویژگی‌های آموزش مدرن و سیستم‌های آموزشی سنتی هنوز یکسان هستند.

برای مثال، قبلاً قرار بود دانش‌آموزان با نشستن در کلاس و شنیدن صدای معلم در کلاس‌ها شرکت کنند. امروزه هم الگوی آموزشی همین است.

4 ویژگی آموزش نوین

1. یادگیرنده محور

  • یکی از بارزترین ویژگی‌های آموزش مدرن این است که دانش آموزان یادگیرنده هستند و معلمان همچنان راهنما هستند. برنامه‌های درسی و الگوهای تدریس بلافاصله به سمت بخشی از فراگیران هدایت می شود.

2. بر اساس فعالیت

  • معلمان فرآیند تدریس را به جالب ترین شکل ساختار می‌دهند. آن‌ها انواع مختلفی از فعالیت‌هایی را که مورد علاقه دانش آموزان است برنامه ریزی می‌کنند. نه تنها فعالیت‌ها، بلکه دانش آموزان نیز تشویق می‌شوند تا از طریق این الگوها در بحث‌های کلاس شرکت کنند. این باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها و بهبود نحوه تعامل آن‌ها می‌شود.

3. یکپارچگی

  • آموزش مدرن یکپارچه است. معلمان بر صیقل دادن دانش آموزان خود متمرکز شده اند و برای انجام همین کار، موضوعات دروس مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. به این ترتیب دانش آموزان مؤثرتر و کارآمدتر یاد می‌گیرند.

4. مبتنی بر منابع

دانا بودن و مدبر بودن متفاوت است. معلمان امروز مدبر هستند. آن‌ها اطلاعاتی را که به دانش آموزانشان می‌افزایند، جمع آوری و منتشر می‌کنند. معلمانی که از آموزش مدرن پیروی می‌کنند باید برای به ثمر رساندن تلاش‌های خود مدبر باشند.

آموزش مدرن فقط اصطلاحی است که ویژگی های متفاوتی را مشخص می کند. علی‌رغم تفاوت‌های فراوان، نقش آموزش مدرن و الگوهای سنتی ثابت است. الگوهای آموزشی سنتی به طور مستقیم بر یادگیری بهتر دانش آموزان متمرکز بود که هنوز هم یکسان است.

آموزش سنتی در مقابل آموزش نوین

آموزش سنتی و مدرن در مورد الگوها و رویکردهای آموزشی متفاوت است. در اینجا چند تفاوت وجود دارد که به ما کمک می‌کند بفهمیم که چگونه سیستم های آموزشی سنتی به نوعی با سیستم های آموزشی مدرن متفاوت هستند.

بیایید درک بهتری از آموزش سنتی در مقابل آموزش مدرن داشته باشیم.

تفاوت آموزش سنتی و نوین:

آموزش سنتی:

– آموزش سنتی معلم محور است. این یکی از برجسته ترین تفاوت‌های بین دو نوع سیستم آموزشی است.

– رویکرد سنتی آموزش یک طرفه است. در زمان‌های گذشته، بحث‌ها و گسترش دانش دو طرفه رواج نداشت.

– آموزش سنتی بیشتر بر جلسات نظری متمرکز است و بیشتر در مورد جمع کردن و گوش دادن به معلمان می‌باشد.

 

آموزش نوین:

  • آموزش مدرن یادگیرنده محور است. رویکرد مدرن به آموزش بیشتر بر دانش آموزان متمرکز است نه معلمان.
  • ‌آموزش مدرن چند سویه است. امروزه نظام آموزشی تلاش می‌کند دانش آموزان را برای مشارکت در بحث مشارکت دهد. همچنین، نه تنها در کلاس، بلکه دانش آموزان تشویق می‌شوند تا از منابع مختلف دانش کسب کنند.
  • برخلاف سیستم آموزشی سنتی، سیستم آموزشی مدرن بر آموزش عملی و مفهومی تمرکز دارد. همچنین به دانش آموزان از طریق اکثر روش‌های عملی برای بهبود یادگیری آموزش استفاده می‌شود.

درجه بندی در آموزش نوین

سیستم درجه بندی برای مدت طولانی ادامه داشته است. به دانش‌آموزان گزارش‌های سالانه داده می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند رشد و افول خود را درک کنند. البته سیستم نمره دهی روشی مؤثر برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان است اما باعث بی انگیزگی آن‌ها نیز می‌شود.

نظام نوین درجه بندی آموزش، تغییرات موثری را نشان داده است. رویکرد مدرن به جای قضاوت در مورد دانش نظری، یک دید کلی را در نظر می‌گیرد.

سیستم درجه بندی آموزشی مدرن نسخه ای اصلاح شده و متفکرانه از اطلاع رسانی دانش آموزان در مورد دروسی است که آن‌ها کمبود دارند و می‌توانند پیشرفت کنند. درجه بندی مدرن اگر با سیستم درجه بندی سنتی مقایسه شود کمی دقیق تر است.

مزایای آموزش نوین

آموزش نوین با موفقیت ثابت کرده است که بهتر از آموزش سنتی است. در جایی که آموزش سنتی عمدتاً برای مردان در نظر گرفته شده بود، آموزش مدرن بر توانمندسازی زنان نیز متمرکز است. اهمیت آموزش مدرن به وضوح جایگاه آن را در میان مدارس و والدین تقویت کرده است.

تغییرات متعددی در سیستم آموزشی ایجاد شده است که می‌توان از طریق این مزیت‌های آموزشی نوین توضیح داد.

1. در دسترس دانش آموزان مشتاق

  • برخلاف آموزش سنتی، سیستم آموزشی مدرن برای افراد از هر طبقه ای در دسترس است. نسبت به انواع جنسیت و سن مصون است. آموزش مدرن به کشور کمک کرده است تا به یک کشور “باسواد” تبدیل شود.

2. گزینه‌های چند موضوعی را پوشش می‌دهد.

  • آموزش مدرن چندین گزینه درسی را پوشش می‌دهد. ساختار مدرن آموزش بر موضوعات مختلفی متمرکز شده است که علایق بالقوه دانش آموزان را در بر می‌گیرد. مهم نیست که این موضوع متمرکز بر فناوری باشد، باز هم آموزش داده می‌شود.

3. انعطاف پذیر و ساده

  • سیستم آموزشی مدرن در مقایسه با آموزش سنتی انعطاف پذیرتر و راحت تر است. این موضوع امکان کلاس‌های آنلاین و تکمیلی را از طریق رسانه‌های مختلف فراهم می‌کند. همچنین، به شدت مبتنی بر یادگیری کتاب نیست، بلکه پاسخ‌های آگاهانه واقعی را نیز می‌پذیرد.
  • آموزش مدرن از بسیاری جهات سودمند است. از آماده‌سازی دانش‌آموزان برای چالش‌های آینده تا با اعتماد به‌نفس‌تر کردن آن‌ها! این یک تغییر بزرگ بوده است.

4. روابط بهتر معلم و دانش آموز

  • برخلاف سایر الگوهای آموزشی، آموزش نوین بر ایجاد ترس در دانش آموزان متمرکز نیست. معلمان بیشتر به سمت ارتقای دانش دانش‌آموزان و ارتقای مهارت‌های آینده آن‌ها سوق داده شدند.

5. جهانی شدن

  • از آنجایی که رویکردهای مدرن به مرزها محدود نمی شود؛ دانش آموزان بدون توجه به مرزهای جغرافیایی شروع به رسیدن به سکوهای مختلف پیشرفت کردند. فرهنگ مدرن جهانی شدن را در سیستم آموزشی افزایش داد که در نهایت به دانش آموزان کمک کرد تا جایگاهی جهانی ایجاد کنند.

6. سیستم‌های جدید و الگوهای آموزشی

  • آموزش نوین سیستم‌های جدیدی را معرفی کرد. از آنجایی که رسانه‌ها و پلتفرم‌ها در طول زمان متنوع شدند، امکان نفوذ فناوری و سیستم‌های بهتر را نیز فراهم کرد. علاوه بر این، الگوهای آموزشی برای نتیجه بهتر تجدید شدند.
  • تأثیرات آموزش مدرن عمدتاً مثبت بود. از آنجایی که به سمت بهتر شدن دانش آموزان گرایش داشت، نتایج بسیار خوبی از خود نشان داده است.

حال شاید از خود بپرسید کدام یک بهتر است: آموزش نوین یا آموزش سنتی؟

اگر آموزش نوین و آموزش سنتی را با هم مقایسه کنیم، در می‌یابیم که الگوها و رویکردها متفاوت بوده، اما انگیزه همیشه یکی بوده است.

می‌توان ادعا کرد که آموزش نوین سیستم بهتری است. به دلیل تنوع در موضوعات و فعالیت‌ها، سیستم‌های مدرن پربارتر بودند. نتیجه گیری شده است که دانش عملی نتایج بهتری را به همراه دارد که با الگوهای آموزشی مدرن دنبال می‌شود.

بنابراین، اگر مقایسه کنیم، آموزش مدرن بهتر از روش‌های سنتی است. زیرا مهارت‌ها و استعدادهای درونی دانش آموزان را تشدید می‌کند.

‌ آموزش نوین به عنوان بهترین دگرگونی سیستم آموزشی شناخته شده است. این به طور عمدی به سمت شکوفایی بهترین استعدادهای دانش آموزان تمایل دارد. این به آن‌ها کمک می‌کند در آینده بهتر عمل کنند و چالش‌ها را معقول‌تر مدیریت کنند. دانش آموزان در دوره دبیرستان می‌توانند با تغییرات سیستم آموزشی ارتباط برقرار کنند.

آموزش تطبیقی چیست؟

  • آموزش تطبیقی ​​یک چارچوب تحقیقاتی است که از روش مقایسه ای برای کشف شباهت‌ها و تفاوت‌ها در سیستم‌ها و شیوه‌های آموزشی، از جمله مقایسه سیستم‌ها در مناطق و کشورها استفاده می‌کند.
اصول آموزش چیست؟
صول آموزش چیست؟

اصول آموزش چیست؟

  • همان‌گونه که گفته شد آموزش، کسب دانش، توسعه استدلال منطقی و آماده شدن برای زندگی است. ایجاد تغییرات مثبت در زندگی یک فرآیند تدریجی است. این به تقویت افکار و بیان آن‌ها به روش‌های مختلف کمک می‌کند. فرد را قادر می‌سازد تا یک تصمیم منطقی بگیرد و به او اجازه می‌دهد بین درست و نادرست تمایز قائل شود. روش‌های آموزشی مختلفی از طریق آموزش، بحث، تدریس، داستان سرایی و تحقیق وجود دارد. اصول مختلفی در آموزش وجود دارد که کل فرآیند یاددهی و یادگیری را روان می‌کند. در ادامه 5 اصل اساسی آموزش آورده شده است.

5 اصل اساسی آموزش

1- آمادگی برای تغییر

  •  تغییر در محیط پرشتاب امروزی اجتناب ناپذیر است. برای موفقیت، باید از قبل برنامه ریزی کنید و برای آن آماده شوید. این بدان معناست که شما همیشه باید در نظر داشته باشید که چگونه محتوای دوره شما می‌تواند در یک سال تغییر کند یا چگونه رویکرد تدریس شما ممکن است با فناوری‌های جدید تغییر کند. بنابراین روش‌های ارزیابی و نتایجتان را بخوانید.

2- کسب و به کارگیری دانش و مهارت

  •  یادگیری نحوه کسب و استفاده از اطلاعات و مهارت‌ها یکی از اهداف آموزش است. مرحله اولیه در این رویکرد، شروع با مهارت‌های ساده‌ای است که دانش‌آموزان ممکن است به سرعت آن‌ها را به دست آورند، مانند شمارش. این گام اول به کودکان این امکان را می‌دهد که به طور مستقل و با سرعت خودشان بدون نیاز به مداخله بزرگسالان پیش بروند.

3. رشد فردی

  • برای معلمان و دانش آموزان مهم است که بتوانند خود را به گونه ای بیان کنند که منحصر به خود آن‌ها باشد. این فردیت همیشه باید در برخورد با آموزش در نظر گرفته شود، زیرا این چیزی است که دانش آموزان را در آینده موفق می‌کند.

4.آگاهی و درک جهان و محیط

  • چهارمین اصل آموزش، آگاهی و شناخت از جهان و محیط است. در این اصل هدف این است که به دانش آموزان بیاموزند که در مورد آنچه می‌خوانند، می‌شنوند و می‌بینند متفکر انتقادی باشند تا بتوانند نظرات خود را در مورد دنیای اطراف خود توسعه دهند.

5. گروه بندی و جذب

  • گروه بندی و جذب تکنیکی است که با دانش آموزانی که تازه با این موضوع آشنا هستند به خوبی کار می‌کند. این شامل گروه بندی دانش آموزان بر اساس سطح مهارت آن‌ها و سپس جذب آن‌ها به گروهی از همسالان با سطح مهارت مشابه است. اگر معلمان دانش آموزان پیشرفته ای داشته باشند که توسط همکلاسی‌های با مهارت کمتر عقب مانده اند یا برعکس؛ این موضوع می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

تفاوت آموزش و تدریس چیست؟

  • آموزشی که دارای مخاطبان، مکان و شرایط ویژه باشد و به صورت رسمی انجام پذیرد را تدریس می‌گویند، در حالی که آموزش، به صورت غیر رسمی یعنی بدون مخاطبان و مکان ویژه، اتفاق می‌افتد و در آموزش، آموزگار و دانش آموزان می‌توانند، ارتباط مستقیمی با هم نداشته باشند و آموزش، از راه دور و یا به شیوه نوشتن کتاب، صورت پذیرد.

تفاوت آموزش و یادگیری چیست؟

تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار که از طریق تجربه و تمرین ایجاد می‌گردد را یادگیری می‌گویند. 

در ادامه می‌خواهیم 10 تفاوت عمده آموزش و یادگیری را بررسی کنیم.

1) هدف آموزش و یادگیری

  • هدف اصلی آموزش انتقال دانش و نظارت بر تغییرات رفتار است در حالی که هدف یادگیری درک و به کارگیری دانش است. یک معلم به دنبال به اشتراک گذاشتن آنچه می‌داند است، در حالی که یک یادگیرنده قصد دارد اطلاعات جدیدی دریافت کند.

2) آگاهی در آموزش و یادگیری

  • اغلب، فرآیند تدریس یک وظیفه آگاهانه است در حالی که یادگیری می‌تواند آگاهانه و همچنین ناخودآگاه باشد. به‌عنوان مثال، ما معمولا یاد می‌گیریم که از یک تجربه منفی از گذشته به‌ویژه در دوران کودکی از چیزی بترسیم. یک آکروفوبیک، یعنی کسی که به طور غیرمنطقی از ارتفاع می ترسد، ممکن است نداند که به این عارضه مبتلا شده است زیرا در کودکی از نردبان سقوط کرده است!

3) وابستگی در آموزش و یادگیری

  • برای تحقق فرآیند تدریس، معلمان باید دانش آموزان را به عنوان دریافت کنندگان دانش جدید داشته باشند. از سوی دیگر، یادگیرندگان همیشه نیازی به معلمان ندارند که چیزی را بیاموزند، زیرا تجربیات انفرادی صرفا می‌تواند باعث تحقق آن شود.

4) تخصص در آموزش و یادگیری

  • تدريس در مقايسه با يادگيري با سطح تخصص بالاتري مشخص مي‌شود.

5) کنجکاوی در آموزش و یادگیری

  • فرآیند یادگیری با برانگیختن کنجکاوی دانش آموزان بهبود می‌یابد. فرآیند تدریس با جستجوی راهی برای برانگیختن کنجکاوی فراگیران بهبود می‌یابد.

6) بازخورد در آموزش و یادگیری

  • به طور کلی، آموزش با مشاهده و اشاره به رفتارهایی که باید حفظ و تغییر داده شود، به دیگران کمک می‌کند، در حالی که تعهد یادگیری با توانایی درک بازخورد و همچنین اعمال آن در رفتار آینده مشخص می‌شود.

7) وسعت آموزش و یادگیری

  • تا حد زیادی، یادگیری تا آخرین نفس ممکن است. در مورد تدریس، مردم هنوز هم می‌توانند از آموزه‌های فردی که قبلاً درگذشته است بیاموزند.

8) دستورالعمل در آموزش و یادگیری

  • اساساً، یادگیری نمی‌تواند اجباری باشد. دانش آموزان به سمت مطالعه هدایت می‌شوند؛ عمل یادگیری بیشتر یک فرآیند درونی است. برعکس، تدریس را می‌توان از طریق برنامه‌های درسی، طرح درس و مانند آن تعیین و تأیید کرد.

9) جمعیت در آموزش و یادگیری

  • در مقایسه با فراگیران، جمعیت معلمان اغلب کمتر است. معمولاً افراد کمتری نسبت به افرادی که در انتهای یادگیری هستند درگیر فرآیند تدریس هستند.

10) استقلال در آموزش و یادگیری

  • دوره آموزشی در مقایسه با تمرینات یادگیری با استقلال بیشتری همراه است. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزان معمولاً قبل از انجام یک رفتار مرتبط با کلاس، باید از معلم اجازه بگیرند.

تا اینجای مقاله درمورد آموزش و جنبه‌های مختلف آن صحبت کردیم. حال می‌خواهیم در مورد سیستم‌های آموزشی و نیز بهترین سیستم‌های آموزشی جهان صحبت کنیم.

ابتدا به تعریف سیستم آموزشی می‌پردازیم.

سیستم آموزشی چیست؟
سیستم آموزشی چیست؟

سیستم آموزشی چیست؟

کلیه مدارج علمی از مهدکودک تا دانشگاه و تمامی امور مربوط را سیستم آموزشی می‌گویند. مراکز آموزشی در زمینه های مختلف فعالیت می‌نمایند. نهادهای آموزشی همه در یک راستا بوده و هدف معینی را دنبال می‌کنند. ریشه و اساس در سیستم آموزش، رشد و پرورش افراد می‌باشد.

پیگیری عالی ترین آموزش‌ها همیشه اولویت اصلی تمدن بشری بوده است. آموزش آن چیزی است که ما را از یکدیگر متمایز می‌کند، ما را از مهلکه‌ها رهایی می‌بخشد و به ما قدرت می‌دهد تا برای بهبود جامعه اقدام کنیم. اگرچه تعدادی از شاعران، نویسندگان و روشنفکران در ستایش اهمیت آموزش نوشته‌اند، اما با پیشرفت در جامعه مدرن، نیاز به آن ضروری‌تر شده است. کشورهای سراسر جهان شروع به ارائه آموزش با کیفیت بالا در زمینه‌های مختلف به دانش آموزان از سراسر جهان، علاوه بر مردم خود، کرده اند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا کشورها سیستم آموزشی ارائه می‌دهند تا بتواند خواسته‌های شما را برآورده کند و به شما در راه‌اندازی شغل در رشته انتخابی شما کمک کند؟ در ادامه به برخی از کشورهای برتر دارای بهترین سیستم آموزشی در جهان می پردازیم.

20  کشور برتر با بهترین سیستم آموزشی در جهان

  •  ایالات متحده
  •  انگلستان
  •  کانادا
  •  آلمان
  •  استرالیا
  •  دانمارک
  •  فنلاند
  •  هلند
  •  فرانسه
  •  سوئد
  •  سوئیس
  •  ژاپن
  •  اسرائیل
  •  تایوان
  •  سنگاپور
  •  اسلوونی
  •  کره جنوبی
  •  نروژ
  •  بلژیک
  •  امارات متحده عربی

کشورهای دارای بهترین سیستم آموزشی در جهان در سال 2022

وقتی صحبت از ادامه تحصیلات عالی در خارج از کشور می‌شود، هر کشوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. در حالی که ممکن است یک کشور در زیرساخت امتیاز خوبی کسب کند، کشور دیگر ممکن است برنامه‌های جدید و منحصر به فردی را ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر پارامترهایی مانند کیفیت زندگی، نسبت معلم به دانشجو و در دسترس بودن منابع عمومی برای مطالعات را در نظر بگیریم، این فهرست شامل کشورهایی می‌شود که آموزش مدرن را شکل داده اند مانند: فنلاند، دانمارک، نروژ، ژاپن، روسیه و غیره. بنابراین، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام کشور آموزش با کیفیت بالا ارائه می‌دهد، می تواند کمی دشوار باشد. بر اساس پارامترهایی مانند انواع برنامه‌های ارائه شده، بین رشته ای بودن در برنامه‌ها، جایگاه‌ها، رتبه بندی دانشگاه‌ها، و تعداد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده، لیستی از کشورهایی را تهیه کرده ایم که به داشتن بهترین سیستم آموزشی معروف هستند.

1) ایالات متحده

  • ایالات متحده پیشگام در آموزش مدرن، به دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا توسط اساتید مشهور جهانی شناخته شده است. این کشور بیش از هر کشور دیگری برنده جایزه نوبل دارد و هر سال میزبان بیش از یک میلیون دانشجوی بین المللی است. علوم کامپیوتر، مهندسی، مدیریت بازرگانی، حقوق و هنر برخی از محبوب ترین دوره‌ها در بین دانشجویان بین المللی در ایالات متحده هستند. علاوه بر این، تاکید بر تحقیق و توسعه در سیستم آموزشی ایالات متحده باعث شده است که دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از برنامه‌های تحصیلی پژوهش محور به ویژه دوره‌های STEM را در مقاطع تحصیلات تکمیلی، فوق‌لیسانس و دکترا ارائه دهند و در نتیجه آن را به بهترین مقصد برای آموزش تبدیل کنند. ایالات متحده که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه هاروارد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ییل و MIT را دارد، بدون شک دارای بهترین سیستم آموزشی در جهان است.

2) کانادا

  • کانادا که به دلیل فرهنگ متنوع، شهریه‌های پایین و هزینه‌های زندگی شناخته شده است، به عنوان یک مقصد تحصیلی، ترجیحی برای تعداد زیادی از دانشجویان است. دانشگاه‌های کانادا به دلیل ارائه مجموعه‌ای از مدارک و دوره‌های کوتاه‌مدت در رشته‌های مختلف، پیوسته در میان برترین مؤسسات آموزشی در جهان توسط QS و Times رتبه‌بندی شده‌اند. با دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئین در میان موسسات برتر کشور، سیستم آموزشی کانادا نام خود را در برخی از بهترین های جهان ثبت کرده است. این بستری را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا در دوره‌های آموزشی در زمینه های مهندسی، بازرگانی و هنر تخصص پیدا کنند.

3) آلمان

  • برای غیر انگلیسی زبانان، آلمان مقصد ترجیحی برای تحصیلات عالی است. کشور آلمان با برندهای پیشرو خودرو مانند آئودی، بی ام و، فولکس واگن، نام خود را در صنعت خودرو تثبیت کرده است. موسسات آن به دلیل ارائه دوره‌های فشرده مهندسی، طراحی، MBBS در آلمان و … مشهور هستند. همچنین تعداد زیادی بورسیه برای دانشجویان بین المللی در دسترس است که دانشجویان سراسر جهان را جذب می‌کند و آلمان را به یکی از کشورهایی با بهترین سیستم آموزشی در جهان تبدیل می‌کند.

4) استرالیا

  • استرالیا به‌دلیل تحصیلات با کیفیت بالا و فرصت‌های شغلی عالی شناخته شده است. استرالیا با ارائه دوره‌های متنوع در زمینه‌هایی مانند مهندسی، مدیریت، معماری، رسانه، تجارت، ارتباطات و هنر، مقصدی محبوب برای تحصیل در خارج از کشور است. با داشتن 7 دانشگاه استرالیایی در لیست 100 برتر رتبه بندی QS 2022، سیستم آموزشی استرالیا را می‌توان در میان بهترین‌ها در سراسر جهان به حساب آورد. دانشگاه‌های استرالیا نیز در تعدادی از کشورها مراکز تحقیقاتی دارند.

5) دانمارک

  • دانمارک با ثبت نرخ بالای 99 درصد سواد، بدون شک یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. تحصیل رایگان در دانمارک از ابتدایی تا آموزش عالی ارائه می‌شود. علاوه بر این، دولت این کشور تضمین کرده است که آموزش برای دانش‌آموزان تا 16 سال اجباری است که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در بین سایر سیستم‌های آموزشی در جهان است. این کشور یکی از کشورهای برتر برای تحصیل در خارج از کشور نیز هست و تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را از سراسر جهان جذب می‌کند که آرزو دارند تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های معتبر دانمارک انجام دهند و تحصیلات با کیفیت و مدارک شناخته شده و تحسین شده جهانی را ارائه دهند.

6) فنلاند

  • فنلاند به دلیل تدوین بهترین سیستم آموزشی در جهان در سطح بین المللی مورد ستایش قرار گرفته است، زیرا این کشور به دقت دستگاه آموزشی را طراحی کرده است که با کشورهای دیگر در سراسر جهان برابری می‌کند. سیستم آموزشی فنلاند بر دسترسی به آموزش رایگان از ابتدایی تا آموزش عالی تاکید دارد و به طور مداوم برای افزودن تغییرات جدیدتر و بهتر بازسازی شده است. تمرکز اصلی آن انتقال مهارت‌های زندگی فزاینده به دانش‌آموزان است و وقتی نوبت به تحصیلات عالی می‌رسد، می‌توانید از بین دانشگاه‌های مبتنی بر پژوهش سنتی که برنامه‌های نظری ارائه می‌دهند یا دانشگاه‌های علمی کاربردی که برنامه‌های مبتنی بر صنعت و آموزشی ارائه می‌دهند، فنلاند را انتخاب کنید!

7) هلند

  • دلیلی وجود دارد که سیستم آموزشی هلند در سراسر جهان شناخته شده و مورد استقبال قرار گرفته است. سیستم آموزشی هلند به دلیل کیفیت عالی و رتبه بندی دانشگاه های در سطح جهانی، یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. این مؤسسات در سراسر جهان به دلیل برنامه درسی و امکانات به خوبی طراحی شده و پیشرفته شناخته شده است. رویکرد تدریس بر همکاری تأکید دارد و ملاقات دانشجویان بین‌المللی در هلند با دانشجویان هلندی و دیگر دانشجویان بین‌المللی را آسان‌تر می‌کند. با این حال، روابط شخصی محکم بین اساتید و دانشجویان در دانشگاه های هلند بسیار ارزشمند است. دانشگاه‌های هلند عناصر عملی زیادی را در برنامه‌های تحصیلی خود نیز شامل می‌شوند. این اولین کشور غیرانگلیسی زبانی است که دوره‌هایی را به زبان انگلیسی برای جذب دانشجویان خارج از کشور توسعه داده است. در این کشور از روش‌های آموزشی مدرن استفاده می‌شود و از آنجایی که دولت به آموزش عالی کمک مالی می‌کند، هزینه تحصیل در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان است.

8) فرانسه

  • داشتن بالاترین نرخ ثبت نام در سنین اولیه کودکی باعث شده است که فرانسه در فهرست کشورهای برتر با بهترین سیستم آموزشی در جهان جایگاه خوبی داشته باشد. این یک باور دیرینه است که سیستم آموزشی فرانسه یکی از بهترین ها در جهان است. این نه تنها بزرگترین، بلکه یکی از موفق ترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. فرانسه پیشگام انقلابی در نظام آموزشی خود بود. سیستم آموزشی فرانسه در حال حاضر به سه مرحله تقسیم می شود: آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی. اکثر مدارس ابتدایی و متوسطه در فرانسه، و همچنین تعداد قابل توجهی از کالج‌ها، موسسات دولتی با مدیریت بسیار متمرکز هستند. با این حال، آموزش یکی از اساسی ترین حقوق در فرانسه است که از سن 6 تا 16 سالگی اجباری شده است. اگرچه اکثر کودکان اغلب از دو سالگی، مدرسه را شروع می‌کنند؛ و بیش از نیمی از گروه‌های سنی 18 تا 21 سال در فرانسه هنوز در آموزش تمام وقت یا دنبال برنامه آموزش حرفه ای ثبت نام می‌کنند.

9) سوئد

  • مانند دیگر کشورهای شمال اروپا مانند فنلاند، نروژ و دانمارک، سوئد واقعاً عملکرد خوبی داشته است تا سرعت خود را حفظ کند و یکی از 20 کشور برتر با بهترین سیستم آموزشی در جهان باشد. اگر تعجب می‌کنید که چگونه یک کشور کوچک مانند سوئد می‌تواند یک سیستم آموزشی در سطح جهانی داشته باشد، به این دلیل است که آن‌ها به پیشرفت تحصیلی، یادگیری و آموزش با کیفیت بیش از نمرات اعتقاد دارند. آن‌ها برای بازیکنان تیم در حال توسعه ارزش زیادی قائل هستند. دانش آموزان برای یک شغل موفق در این روش مجهز شده اند. سوئد به آینده نگر بودن شهرت دارد. تحقیقات در دانشگاه‌های سوئد همیشه به ظهور بزرگترین اختراعات مانند بلوتوث، پیس میکر، اسکایپ و اسپاتیفای کمک کرده است. دانشجویان بین‌المللی که در سوئد تحصیل می‌کنند از نقاط مختلف جهان می‌آیند تا از سیستم آموزشی آن لذت ببرند و بخشی از انقلاب آموزشی سوئد باشند.

سخت ترین سیستم آموزشی دنیا کدام است؟

کشورهایی که سخت ترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارند به شرح زیر است:

  • کره جنوبی
  • ژاپن
  • سنگاپور
  • هنگ کنگ
  • فنلاند

کلام آخر:

بدون شک انسان برای یادگیری، آموزش، تعلیم و تربیت پا به این دنیا گذاشته است. بدون آموزش هیچ پیشرفتی در هیچ یک از مراحل زندگی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین آموزش و سیستم آموزشی گامی بزرگ در جهت پیشرفت جامعه انسانی برمی‌دارد.

سوالات متداول:

آموزش چیست؟

به فرآیند یادگیری، کسب دانش، ارزش، اخلاق، عادت‌ها، مهارت، اعتقادات و… آموزش می‌گویند.

به‌طور عمده آموزش چند نوع دارد؟

انواع آموزش معمولا به آموزش رسمی، غیر رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شود.

فلسفه آموزش چیست؟

فلسفه آموزش عبارت است مجموعه ای از گزاره‌ها که باورها، ارزش‌ها و درک یک فرد یا گروه را در رابطه با آموزش شناسایی و روشن می‌کند.

آموزش نوین یا مدرن چیست؟

آموزش نوین آموزشی است که امروزه توسط مدارس و مؤسسات ارائه می‌شود. آموزش مدرن شامل آمار فعلی و آخرین مطالب مطالعه است. از آنجایی که الگوریتم‌ها، استراتژی‌ها و روش‌ها دائماً تغییر می‌کنند، آموزش مدرن همگام با تغییرات است.

کدام کشورها بهترین سیستم آموزشی در جهان را دارند؟

  •  ایالات متحده
  •  انگلستان
  •  کانادا
  •  آلمان

و…

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها