فناوری علوم پزشکی قانونی و بررسی 15نمونه از این فناوری

به اشتراک بگذارید:

فناوری پزشکی قانونی چیست؟

فهرست محتوا این صفحه برای دسترسی راحت

حتما تاکنون کلمه پزشک قانونی به گوشتان خورده است، حالا به نظر شما فناوری پزشکی قانونی چیست؟ 

فناوری پزشکی قانونی چیست؟

 علم پزشکی قانونی ماهیتی بین رشته‌ای دارد. این شامل انواع تکنیک‌ها و روش‌ها برای حل جرایم است. چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند شامل نمونه‌های شواهدی است که از نظر حجم، ناقص، یا کوچک هستند.
برای غلبه بر این چالش‌ها، دانشمندان و محققان پزشکی قانونی در حال توسعه فناوری‌های جدید هستند. 
در این مقاله می‌خواهیم برخی از فناوری‌های نوظهورعلوم پزشکی قانونی را مورد بحث قرار دهیم.

توضیحات مختصری درمورد فناوری پزشکی قانونی

فناوری پزشکی قانونی چیست؟

با پیشرفته تر شدن فناوری‌ پزشکی قانونی، مجریان قانون قادر خواهند بود از آن‌ها به طور مؤثرتری در تعیین علت جرم استفاده کنند. برای مثال، تصویربرداری سه بعدی از اجساد، به محققان اجازه می‌دهد تا میزان جراحات و آسیب‌های داخلی را ببینند. دسترسی روزافزون و سهولت استفاده از این فناوری‌ها آن‌ها را به ابزاری ضروری برای جامعه عدالت کیفری تبدیل کرده است. در نهایت، به آن‌ها در حل جرایم کمک خواهند کرد.
توسعه این فناوری‌های جدید برای حل پرونده‌های جنایی ضروری است. استفاده از ابزارهای جدید می‌تواند منجر به تحقیقات سریعتر و تحقیقات کیفری دقیق تر شود.
همانطور که این نوآوری‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، سیستم عدالت کیفری بهتر می‌تواند مظنونان را تحت تعقیب قرار دهد و جرایم را حل کند. با کمک این فناوری‌ها سرعت رسیدگی به جرم تسریع می‌شود. پیشرفت علم پزشکی قانونی برای حل جرایم پیچیده ضروری است و این یک راه عالی برای تحقق آن است.

تحقیقات علوم قانونی

فناوری علوم پزشکی قانونی
تحقیقات پزشکی قانونی در رسیدگی به جرایم ضروری است. دانشمندان پزشکی قانونی شواهدی را از صحنه‌های جرم جمع‌آوری کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنند. با جمع آوری و تجزیه و تحلیل شواهد، آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک فرد مجرم است یا خیر. پزشک قانونی همچنین صحنه آسیب دیده را بررسی کرده و DNA را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری می‌کند. این اطلاعات در تعیین اینکه چه کسی مرتکب جرم شده است بسیار مهم است.

چرا فناوری پزشکی قانونی مهم است؟

به گفته جنیفر دولاک، بنیانگذار آزمایشگاه فناوری عدالت، فناوری مدرن پزشکی قانونی می‌تواند “جرم‌ها را کاهش دهد، کیفیت داده‌ها را بهبود بخشد و نابرابری‌های نژادی را کم کند.” این بدان معنی است که پیشرفت‌ علم پزشکی قانونی نه تنها می‌تواند به دستگیری مجرمان کمک کند، بلکه به ایجاد یک سیستم عدالت کیفری عادلانه‌تر و کارآمدتر کمک می‌کند.
درادامه 15 نمونه از پیشرفت در فناوری‌های پزشکی قانونی (2022) را بررسی می‌کنیم.

15پیشرفت در فناوری‌های پزشکی قانونی (2022)

۱) حسگرهای زیستی برای تجزیه و تحلیل اثر انگشت مانند DNA

15پیشرفت در فناوری‌های پزشکی قانونی

اثر انگشت‌های یافت شده در صحنه جرم را می‌توان با مقایسه با مظنونان مطابقت داد. با این حال، اثر انگشت همیشه واضح یا قابل خواندن نیست. اکنون دانشمندان پزشکی قانونی می‌توانند از حسگرهای زیستی برای تجزیه و تحلیل کوچکترین آثار مایعات بدن موجود در اثر انگشت برای شناسایی مظنون استفاده کنند. داده‌هایی که می‌توان یافت شامل سن، داروها، جنسیت و شیوه زندگی است. حسگرهای زیستی همچنین می‌توانند برای تجزیه و تحلیل سایر مایعات بدن یافت شده در صحنه جرم استفاده شوند.

۲) فنوتیپ DNA

فنوتیپ DNA

در حالی که DNA جمع آوری شده از صحنه جرم را می‌توان با مقایسه نمونه‌ها به مظنون اختصاص داد، DNA همچنین می‌تواند برای تعیین ظاهر فیزیکی مظنون استفاده شود. DNA دارای 23 کروموزوم است که برای ظاهر خارجی آن کد گذاری می‌کنند. دانشمندان پزشکی قانونی می‌توانند یک نمونه DNA را توالی یابی کنند و ویژگی‌های مظنون از جمله مو، چشم و رنگ پوست را برای محققان شناسایی کنند. تکنیک‌های جدیدتر همچنین می‌توانند سن و پس زمینه بیولوژیکی را پیش بینی کنند.

۳) مکان‌یابی مظنون یا قربانی با استفاده از ایزوتوپ‌های پایدار آب

فناوری پزشکی قانونی

ایزوتوپ‌ها از اتمی به اتم دیگر متفاوت هستند و می‌توانند امضای منحصر به فردی داشته باشند. پیشرفت‌های اخیر پزشکی قانونی نشان داده است که دانشمندان می‌توانند با جداسازی ایزوتوپ‌های موجود در نمونه آب از مظنون یا قربانی، تعیین کنند که نمونه از کجا آمده است.
اگر نمونه‌های متعددی وجود داشته باشد، ایزوتوپ‌ها حتی می‌توانند مسیری را که سوژه طی کرده است بازسازی کنند.

۴) ایمونوکروماتوگرافی

ایمونوکروماتوگرافی

ایمونوکروماتوگرافی روشی برای آزمایش بیماری با قرار دادن یک نمونه کوچک بر روی نوار تست آماده شده است. نتایج آزمایش‌های نسبتاً سریع و رایجی هستند که از این تکنیک استفاده می‌کنند شامل تست‌های COVID، HIV و حتی بارداری. در پزشکی قانونی، آزمایش‌های ایمونوکروماتوگرافی برای تشخیص مواد موجود در مایعات بدن افراد، مانند داروها استفاده می‌شود.

۵) پالینولوژی پزشکی قانونی

پالینولوژی پزشکی قانونی

پالینولوژی پزشکی قانونی یک حوزه نسبتاً جدید برای دانشمندان پزشکی قانونی است. پالینولوژی مطالعه گرده‌ها، هاگ‌ها و دانه‌ها است و می‌تواند در پزشکی قانونی برای شناسایی مکان سوژه مورد استفاده قرار گیرد. گرده‌ها و هاگ‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توانند به پوست و لباس رسوب کنند. دانشمندان تکنیک‌هایی برای جمع آوری و مقایسه این مواد کمیاب و استفاده از آن‌ها به عنوان مدرک ایجاد کرده اند.

۶) پزشکی قانونی خودروهای دیجیتال

پزشکی قانونی خودروهای دیجیتال

پزشکی قانونی خودرو، معمولاً منطقه‌ای بوده است که محققان شواهد فیزیکی از جمله اثر انگشت، نمونه‌های مایع و مواد ردیابی مانند خاک را جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند خودرو را به صورت فیزیکی بررسی کنند تا مشخص کنند که چگونه دچار، تصادف یا حمله شده است.
با این حال، با پیشرفت فناوری در وسایل نقلیه، زمینه پزشکی قانونی خودروهای دیجیتال باز شده است که در آن دانشمندان و محققان می‌توانند داده‌هایی مانند مقصد فعلی، مسیرهای معمولی، داده‌های شخصی و مکان‌های مورد نظر را جمع آوری‌ کنند.

۷) فناوری سه بعدی برای تعیین تناسب بدنی

فناوری سه بعدی برای تعیین تناسب بدنی

آسیب شناسان قانونی اغلب شواهد فیزیکی دریافت می‌کنند که باید بازسازی شوند. به این تناسب بدنی گفته می‌شود و روشی شناخته شده برای تعیین اینکه دو قسمت از یک منبع هستند، می‌باشد. این شواهد می‌تواند مواد مختلفی باشد و اغلب آن‌ها می‌توانند مانند استخوان نسبتا شکننده باشند.
مطالعه اخیر در دانشگاه پورتسموث از تصویربرداری سه بعدی برای ترسیم ابعاد دقیق برخی از استخوان‌های سوخته استفاده کرد، سپس با استفاده از یک چاپگر سه بعدی قطعات را بازتولید کرد. این به آن‌ها اجازه داد تا بدون نیاز به کنترل بیش از حد شواهد شکننده، تعیین کنند که آیا قطعات با هم قرار می‌گیرند یا نه.

۸) پزشکی قانونی شبکه اجتماعی

پزشکی قانونی شبکه اجتماعی

بیش از 3.6 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی هستند و انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2025 به 4.5 افزایش یابد. هنگامی که رسانه‌های اجتماعی برای اولین بار ظهور کردند، محققان و دانشمندان پزشکی قانونی داده‌های زیادی برای بررسی نداشتند. اکنون داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای یک موضوع خاص می‌تواند دلهره آور باشد.
به تازگی، برای کمک به ارزیابی این داده‌ها، دانشمندان مدل‌هایی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند. 

۹) پزشکی قانونی پهپاد

فناوری پزشکی قانونی

تا اوت 2021، بیش از 880000 هواپیمای بدون سرنشین در FAA در ایالات متحده ثبت شده است. بیش از 40 درصد از این پهپادها برای استفاده تجاری ثبت شده اند. محبوبیت روزافزون این هواپیماهای بدون سرنشین ابزار جدیدی را برای قاچاق مواد مخدر، انجام نظارت غیرقانونی و حمله به قربانیان در اختیار مجرمان قرار داده است. دانشمندان پزشکی قانونی روش‌ها و مدل‌هایی را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از پهپادها، کارت‌های SD و تلفن‌های همراه توسعه می‌دهند.

۱۰) عکاسی با نور جایگزین

عکاسی با نور جایگزین

عکاسی با نور جایگزین یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تشخیص آسیب به بدن قبل از اینکه حتی روی پوست ظاهر شود، است. عکاسی با نور جایگزین که توسط پرستاران پزشکی قانونی استفاده می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.
دوربین از نور آبی و فیلترهای نارنجی استفاده می‌کند تا ببیند آیا کبودی در زیر سطح پوست رخ داده است یا خیر، و از نور ماوراء بنفش برای تقویت کبودی، آثار گزش و جستجوی شواهد ردیابی استفاده می‌کند. از عکاسی مادون قرمز برای تقویت خونی استفاده می‌شود که به دلیل تجزیه، شفافیت و سوزش روی لباس‌های تیره و طرح‌دار و خالکوبی‌ها به سختی دیده می‌شود.

۱۱) بازسازی صورت

بازسازی صورت

بازسازی صورت روشی است که در پزشکی قانونی زمانی که جرم شامل بقایای ناشناس باشد استفاده می‌شود. این فرآیند با ترکیبی از هنر، انسان شناسی، استخوان شناسی و آناتومی، چهره یک فرد را از بقایای استخوانی خود بازسازی می‌کند. سه نوع اصلی بازسازی صورت وجود دارد: دو بعدی (چاپ عکس یا طراحی)، سه بعدی (مجسمه یا تصویر سه بعدی کامپیوتری با وضوح بالا) و روی هم قرار دادن.
اگرچه همیشه قابل اطمینان ترین فناوری نیست، اما بازسازی صورت توسط بسیاری از آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی برای تعیین ظاهر قربانیانی که بیش از حد آسیب دیده اند یا بدنشان در حال تجزیه است، برای شناسایی بصری استفاده می‌شود. کاربر داده‌ها را به نرم افزار وارد می‌کند و ظاهر فیزیکی احتمالی آن نمایش داده می‌شود.

۱۲) نرم افزار تحلیل پیوندها

نرم افزار تحلیل پیوندها

تجزیه و تحلیل پیوند یک روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در تئوری شبکه است که اتصالات یا روابط بین گره‌های شبکه را بررسی می‌کند. ارتباط می‌تواند بین هر نوع گره یا شی مانند افراد، سازمان‌ها و تراکنش‌ها باشد.
وقتی صحبت از بودجه به میان می‌آید، اغلب کوهی از کاغذ بازی وجود دارد. نرم افزار تجزیه و تحلیل پیوند توسط حسابداران متخصص برای برجسته کردن هر گونه فعالیت مالی عجیبی که در انبوهی از کاغذها یافت می‌شود استفاده می‌شود. این نرم افزار به تراکنش‌‌های مالی و مشخصات مشتری نگاه می‌کند و با استفاده از آمار، رفتار غیرقانونی احتمالی را بررسی می‌کند. بیشتر توسط مؤسسات مالی مانند بانک‌ها و بیمه‌ها و آژانس‌های امنیت سایبری برای کشف شبکه‌های مجرمانه استفاده می‌شود. به همین ترتیب، سازمان‌های دولتی تجزیه و تحلیل پیوند را برای بررسی تقلب‌ها، بهبود فرآیندهای غربالگری، بررسی فعالیت‌های مجرمانه و افشای شبکه تروریستی انجام می‌دهند.
به طور خلاصه، نرم افزار تجزیه و تحلیل پیوند به بازرسان یا محققین کمک می‌کند تا تصویری بصری از ارتباطات بین افرادی که درگیر یک پرونده جنایی هستند ایجاد کنند.

۱۳) فناوری آتش نشانی

فناوری آتش نشانی

آتش به دلیل واکنش گرمازا احتراق (سوختن)، تولید گرما و نور رخ می‌دهد. برای وقوع آتش سوزی، سه جزء حیاتی باید وجود داشته باشد: یک منبع سوخت، یک اکسیدان (O2) و مقدار کافی انرژی به شکل گرما. وقتی آتش سوزی می‌شود، به ندرت شواهد زیادی در صحنه باقی می‌ماند.
هدف اولیه تحقیق در مورد آتش سوزی، تعیین منشا آتش سوزی، تعیین علت احتمالی و نتیجه گیری تصادفی، طبیعی یا عمدی بودن حادثه است. تعیین علت برای اطمینان از عدم وقوع رویدادهای مشابه (در موارد طبیعی یا تصادفی) یا اجازه انجام تحقیقات قانونی (در مورد آتش سوزی‌های عمدی) ضروری است.
دانشمندان پزشکی قانونی از فناوری‌هایی برای گرم کردن نمونه‌های گرفته‌شده از صحنه استفاده می‌کنند و باعث جدا شدن هر گونه باقیمانده می‌شوند. سپس این نمونه برای تعیین ساختار شیمیایی آنالیز می‌شود. دانشمندان همچنین از آزمایش‌های دیگری مانند استفاده از گاز نیتروژن مایع برای به دام انداختن باقیمانده استفاده می‌کنند که سپس با استفاده از کروماتوگرافی گازی آنالیز می‌شود. تحقیقات شامل بررسی دقیق صحنه آسیب دیده برای تعیین علت آتش سوزی خواهد بود.

۱۴) میکروسکوپ‌های پرقدرت

میکروسکوپ‌های پرقدرت

میکروسکوپ برای علوم پزشکی قانونی ضروری است، تقریباً تمام شواهد ردیابی نیاز به تجزیه و تحلیل با استفاده از میکروسکوپ‌های مخصوص دارند. بسیاری از شواهد جمع‌آوری‌شده در صحنه‌های جرم به راحتی با چشم غیر مسلح قابل شناسایی یا تجزیه و تحلیل نیستند، و اندازه و شکل مقاله معیارهای مهمی برای پزشکی قانونی هستند.
با کمک میکروسکوپ‌های پرقدرت، شواهد کوچک را می‌توان با وضوح بیشتری مشاهده کرد و بنابراین به راحتی قابل شناسایی است. به عنوان مثال، Malvern Morphologi 4-ID، توانایی جدیدی را برای تشخیص داروهای تقلبی ارائه می‌دهد. این به طور خودکار از هزاران ذره برای اندازه و شکل تصویربرداری می‌کند و شناسه شیمیایی را از طریق طیف سنجی ارائه می‌دهد.

۱۵) عکاسی بالستیک با سرعت بالا

عکاسی بالستیک با سرعت بالا

عکاسی بالستیک شامل گرفتن عکس از گلوله‌هایی است که از یک تفنگ شلیک می‌شوند یا گلوله‌هایی که به اهداف مربوطه نفوذ می‌کنند. تکنیک‌های مربوط به گرفتن عکس‌های مرتبط با بالستیک مشابه تکنیک‌هایی است که برای هر موضوع دیگری از عکاسی با سرعت بالا، مانند عکس‌هایی از پاشیدن مایعات یا ترکیدن بالون استفاده می‌شود.
مانند هر حوزه تخصصی دیگری از عکاسی، عکاسی بالستیک به مجموعه خاصی از تجهیزات نیاز دارد. علاوه بر یک فلاش پرسرعت، یک عکاس ممکن است به یک کابل و یک ماشه نیز نیاز داشته باشد تا فلاش را با رویداد هماهنگ کند. ماشه، شاید مهمترین قطعه تجهیزات، دوربین را برای گرفتن عکس بر اساس صدا یا نور ساطع شده از رویداد پرسرعت فعال می کند. عکاسی بالستیک نیز در برخی ابعاد پزشکی قانونی پر کاربرد می‌باشد.

سخن آخر

فناوری علوم پزشکی قانونی برای حل جرایم حیاتی است. این ابزارها در بررسی صحنه جرم استفاده می‌شوند و به جمع آوری شواهد قابل اعتماد کمک می‌کنند. با این حال، تقاضای زیادی برای فناوری علوم پزشکی قانونی وجود دارد. پزشکی قانونی برای تضمین امنیت قربانیان و پلیس حیاتی است. پزشکی قانونی بخش مهمی از اجرای قانون است. بنابراین ارتقای حوزه جرم شناسی امری ضروری است.

سوالات متداول

فناوری پزشکی قانونی چیست؟

علم پزشکی قانونی ماهیتی بین رشته‌ای دارد. این شامل انواع تکنیک‌ها و روش‌ها برای حل جرایم است.

تحقیقات علوم قانونی

تحقیقات پزشکی قانونی در رسیدگی به جرایم ضروری است. دانشمندان پزشکی قانونی شواهدی را از صحنه‌های جرم جمع‌آوری کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنند. 

چرا فناوری پزشکی قانونی مهم است؟

به گفته جنیفر دولاک، بنیانگذار آزمایشگاه فناوری عدالت، فناوری مدرن پزشکی قانونی می‌تواند “جرمات را کاهش دهد، کیفیت داده‌ها را بهبود بخشد و نابرابری‌های نژادی را کاهش دهد.” این بدان معنی است که پیشرفت‌ علم پزشکی قانونی نه تنها می‌تواند به دستگیری مجرمان کمک کند، بلکه به ایجاد یک سیستم عدالت کیفری عادلانه‌تر و کارآمدتر کمک می‌کند.

۵ نمونه پیشرفت در فناوری‌های پزشکی قانونی

  1. حسگرهای زیستی برای تجزیه و تحلیل اثر انگشت مانند DNA
  2. فنوتیپ DNA
  3. ایمونوکروماتوگرافی
  4. پالینولوژی پزشکی قانونی
  5. میکروسکوپ‌های پر قدرت
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها